Mijn Citroen c4 picasso van jan 2012 semi automaat wil na 3 weken stilstand wel starten, maar kan niet voor en achteruit.
Vraag gesteld door lieg op 10 oktober 2016
Precies 1 jaar geleden na 2 weken stilstand hetzelde euvel.
op display verschijnt; parkeerrem los, maar de auto wil niet van zijn plek.
Wat kan de oorzaak zijn? en wie heeft dit ook meegemaakt? km stand nu 58000
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU heeft een storing aan uw Citroen Picasso.
Kunt u misschien aangeven of u wél de keuzehandel in D of R kunt zetten maar dat bij het wegrijden de auto wordt geblokkeerd. U bericht immers ook over een signaal van de parkeerrem. Het zou kunnen dat deze er niet af wil en kan inderdaad bij deze auto weleens voorkomen.
***
Reactie van lieg:
Het betreft `n semi automaat met de keuze`s R= achteruit, N=Neutraal en tevens startstand, A= vooruit, en M= manueel
Uiteindelijk ben ik met horten en stoten weggereden in de manuele stand met de flippers a.h. stuur. En .....veel stank; lijkt op koppelingsplaten!
***
Reactie van Jos van der Drift:
Het lijkt met deze uitleg op een koppelingsprobleem. De oorzaak zou mogelijk gezocht moeten worden bij het druklager en de koppelingsplaat. Overigens géén onbekend verschijnsel bij de combinatie auto en versnellingsbak. Er zou ook nog sprake zijn van een software update in relatie tot dit probleem. De dealer zou dit verschijnsel wel moeten herkennen en aan kunnen geven wat een duurzame oplossing is.
***
Reactie van lieg:
Na 10 dagen in de citroen garage heb ik de auto weer terug en die rijd weer fijn.
Op de Factuur is het vervangen van de distributieketting+ spanner en kleppen reinigen onder garantie hersteld. ( ik had 4 jaar garantie) auto is nu 4 jaar en 9 mnd Voor mij blijven over kosten voor; 1) motormanagement € 130,- 2) multiriem € 70,- en de elektrische koelvloeistofpomp € 357,- Totaal € 558,-
Tevens is `n terugroepactie NNR van citroen uitgevoerd a.d. software.
Resume; Het ligt niet a.d remmen en niet a.d. drukgroep/koppelingsplaten.
Ik denk dat het blokkeren na 2 a 3 wkn stilstand vorig jaar en nu te maken heeft gehad met Motormanagement. Iets dat u al suggereerde in uw vorige antwoord. Ik zie graag uw reactie tegemoet.
***
Reactie van Jos van der Drift:
De gehele motorische ingreep is voor de THP motoren van Citroen en Peugeot heel herkenbaar. Een opgerekte ketting, inwendige motorvervuiling én de daaraan gerelateerde software aanpassing wordt veelvuldig door dealers uitgevoerd.
De relatie tot de eerder door u gemelde klacht zie ik echter niet. U bericht immers ook over een koppeling-achtige geur die los staat van het omschreven motorische probleem. Tenzij er óók een transmissie gerelateerde software update heeft plaatsgevonden.
Deel deze pagina