Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Heeft een mitsubishi Outlander PHEV voldoende trekvermogen om met een caravan met een gewicht van 1500 kg de bergen in te gaan,

Vraag gesteld door ton# op 14 oktober 2015

heb de mogelijkheid om mijn huidige leaseauto een Opel Insignia Ecoflex 2.0 ltr 160 pk
koppel 350 nm

Als ik de technische gegevens lees van de Mitsubischi Outlander PHEV dan is er sprake van een veel lager koppel.
Heb daarom bedenking bij de trekprestaties

graag uw reacti

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt naar de trekprestaties van de Mitsubishi Outlander PHEV met een caravan van 1500 kg.

Deze plug-inn hybride beschikt wat de verbrandingsmotor betreft over een koppel van 190 Nm. Aangevuld met de twee elektromotoren gaat de trekkracht natuurlijk fors omhoog. Onze ervaring is echter dat vooral over een langere afstand en onder heuvel- en bergachtig omstandigheden het accupakket tot zekere hoogte leeg raakt. De elektromotoren kunnen dan niet meer ondersteunend voor extra koppel zorgen. Een nadelig bijkomend effect is dat de verbrandingsmotor het accupakket als het ware boven een bepaalde bodemspanning moet houden in ruil voor ongeveer 30 procent minder motorvermogen. Het gevolg mag duidelijk zijn: veel minder trekkracht en een brandstofverbruik richting de 1 op 4 met een krappe actieradius als gevolg.

Het kán dus praktisch wel maar dan zou je zo rond de 300 km moeten snelladen om het accupakket voor ondersteuning beschikbaar te hebben. Deze uitleg is met name op basis van berichten die in de zomerperiode nog weleens de alarmcentrale bereiken. Het komt dus nog weleens voor dat berijders met een soortgelijke combinatie melden dat er met de auto iets mis is. Eigenlijk is dit een producteigenschap maar voor potentiële kopers mét bovengemiddelde caravan wél belangrijk te weten.



***

Reactie van Fo:

Wat een onzinnig antwoord van deze ANWB-expert. Mijn eigen ervaring van dit voorjaar Spanje en Portugal (6500 km) is dat de PHEV een perfekte comfortabele caravantrekker is, met een prettig en veilig groot accelleratievermogen, uitstekend in de bergen, en met een laag verbruik (1:8,6 in spanje/portugal en zelfs 1:9,6 tijdens 2000 km Duitsland/ Denemarken. Dit was met een 1200 kg wegende Eriba Troll. Hoe het gaat met een 1500 kg zware caravan, kunt U hier lezen: https://idylleamsee.com/2015/02/07/hybrid-zugfahrzeug-mit-3-motoren/.