Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Auto terugnemen door verkoper na niet te verhelpen storing

Vraag gesteld door op 30 maart 2020

Een maand of 2 geleden heb ik een Renault Clio (automaat) uit 2002 gekocht van een BOVAG-autobedrijf. De ochtend erop en sindsdien vrijwel elke keer als we ermee gaan rijden schiet deze na 5 à 10 minuten in de noodloop. De auto schokt dan een keer flink en op het dashboard licht een bijbehorend pictogram op. Vanaf dat moment maakt deze veel toeren bij normale snelheden, denk aan 3100 toeren bij 80 km/u (normaal is dit plusminus 2000 bij deze snelheid).

Pas als we de auto helemaal uitzetten en opnieuw aanzetten, is de noodloop weg. Echter, als we dit te kort na het optreden van de noodloop doen, schiet deze opnieuw in de noodloop. Als we hiermee een paar minuten wachten (doorrijden) en daarna pas de auto uit- en aanzetten, komt deze niet meer in de noodloop.

Volgens onze ervaring en tevens de mening van het autobedrijf ontstaat deze storing alleen als de auto 'koud' is.

Inmiddels is de auto al twee keer terug geweest bij het autobedrijf, maar het probleem is niet verholpen. Het bedrijf stelt voor om deze opnieuw af te geven, maar ik betwijfel of het nu wel opgelost wordt.

Tevens is na de tweede herstelpoging het servicepictogram op het dashboard gaan oplichten met daarbij een airbagpictogram. In die zin is de situatie verergerd.

Ik heb weinig vertrouwen meer in de auto en rij er niet meer met plezier mee. Het liefste zie ik dat het autobedrijf de auto terugneemt, en dit tegen het aankoopbedrag. Immers, er is amper een ritje geweest waarin deze geen storing vertoonde.

Welke rechten heb ik in deze situatie?

Antwoord van Henny

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Een maand of twee geleden heeft u een Renault Clio gekocht, bouwjaar 2002, van een BOVAG garage. Vanaf het begin schiet de auto in de noodloop, ongeveer 5 minuten nadat u de auto heeft gestart. Dit gebeurt bij een koude start. De auto is al twee keer terug geweest, maar het probleem is nog niet verholpen. De garage stelt voor om de auto opnieuw te brengen, maar u heeft twijfels of het probleem dan wordt opgelost. Het vertrouwen in de auto is inmiddels weg en u zou willen dat de garage de auto terugneemt. Wat zijn uw rechten?

(Non-)Conformiteit en 'wettelijke garantie'

Volgens de wet heeft u recht op een deugdelijk product, dat geschikt is voor normaal gebruik. Dit noemt men de 'wettelijke' garantie. Kunt u aantonen dat, in uw situatie, de auto niet de eigenschappen heeft die u op grond van de overeenkomst mocht verwachten, dan kunt u van de verkoper herstel of vervanging eisen. Dit noemt men ook wel het conformiteitsvereiste. Wat u ervan mag verwachten, is onder andere afhankelijk van de prijs, het bouwjaar en de kilometerstand. In het algemeen geldt hoe ouder en goedkoper, hoe minder u ervan mag verwachten.

Reparatie of vervanging

Als de auto niet voldoet aan de verwachtingen, zijn er meerdere mogelijkheden. De wet geeft de koper de keuze tussen reparatie of vervanging van het voertuig. Maar als de reparatie gelet op de waarde van de auto niet redelijk is, dan mag de verkoper reparatie weigeren. Komt het gebrek na reparatie steeds terug, dan kun je om vervanging vragen. Is vervanging te duur of niet mogelijk dan kun je de overeenkomst ontbinden.

Ontbinding van de overeenkomst

Ontbinding kan alleen als:

  • reparatie of vervanging niet mogelijk is.
  • de verkoper de auto niet wil repareren.
  • herhaalde reparatie niet afdoende is.
  • het gebrek zo ernstig is dat het normaal gebruik van de auto in de weg staat.

Gebruiksvergoeding

In sommige gevallen, bijvoorbeeld bij langdurig gebruik van de auto, kan het redelijks zijn dat je als koper een vergoeding moet betalen omdat je ook voordeel van het gebruikt hebt gehad. U heeft de auto nog niet lang in uw bezit. Een gebruiksvergoeding zou dan niet moeten worden gerekend.

Conclusie

Stel de garage nog één keer in de gelegenheid om het probleem op te lossen (ingebrekestelling). Dit kunt u de garage ook per mail nog bevestigen. U kunt daarbij aangeven dat, als het gebrek daarna niet is opgelost, u de koop wilt ontbinden. Misschien is er een mogelijkheid om de auto om te ruilen voor een andere, vergelijkbare auto.

Meer informatie over klachten na aankoop en het stappenplan vindt u op onze website.