Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Vervuilde motor

Vraag gesteld door Kees van Dam op 26 april 2017

Mijn auto, een Peugeot 3008 met een 1.6 THP motor was deze motor na 3 jaar zodanig vervuild dat deze geheel geopend moest worden en van binnen uit "getrommeld" moest worden om de motor te reinigen. Een zeer dure reparatie, gelukkig viel deze onder mijn verlengde garantie. Thans is de auto 5 jaar oud en wederom is de motor vervuild en dient te worden gereinigd. Dit ligt volgens de garage aan de constructie van de motor, het zwakke punt van deze contructie. Diverse merken met dit type motor zou met deze klachten te kampen hebben volgens de garage. Is bij de ANWB deze klacht over de 1.6 THP motor bekend? Wat is hier aan te doen? Kan een reinigingsmiddel van buitenaf helpen? Soms een ander brandstof gebruiken?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de 1.6 THP motor in uw Peugeot 3008.

Distributieklachten en inwendige motorische vervuiling is inderdaad een veel gehoord probleem. Bij herstelwerkzaamheden wordt er ook een software update uitgevoerd wat mogelijk de inwendige vervuiling moet tegen gaan. Er is dus sprake van modificaties waarvan het redelijk is te denken dat het dan niet meer terugkomt. Een ernstig vervuilde motor wordt met granulaat inwendig gereinigd en kan niet (preventief) met een simpel middel van buitenaf.

U zou inderdaad kunnen overwegen een schonere premium brandstof te tanken zoal o.a. BP Ultimate, Esso Synergy Supreme+ (98 octaan) en Total Excellium en Shell V-Power.De genoemde vervuiling wordt mede in de hand gewerkt door de schakelindicator die de berijder sommeert zo snel mogelijk op te schakelen om in een zo'n laag mogelijk toerengebied te rijden. Uiteraard ten behoeve van een laag brandstofverbruik. Juist onder die gebruiksomstandigheden draait de motor voor een groot deel op de terug gevoerde uitlaatgassen. Misschien dat de combinatie premium brandstof en wat frequenter in een hoger toerengebied rijden deze vervuiling minder kans geeft.

Ik wil wel nogmaals benadrukken dat dit verschijnsel niet uitgelegd mag worden als verkeerd gebruik van de berijder. Ook wanneer je keurig volgens het boekje rijdt en het onderhoud laat uitvoeren komt dit verschijnsel toch gewoon voor. Bovenstaande tips kunt u gebruiken om hooguit te anticiperen op een verschijnsel dat constructief bij deze motor op de loer ligt.



***

Reactie van autotechnicus:

In (uitstoot-)theorie zouden deze motoren natuurlijk het beste op gasvormig LPG kunnen lopen. Is bij de ANWB bekend of dit geprobeerd is? En wat hiervan de resultaten zijn?



***

Reactie van Jos van der Drift:

Wij kennen géén LPG ervaringen bij de THP motoren. Uiteraard zijn ze van harte welkom. Vermoedelijk is er géén gehomologeerde installatie en geeft Peugeot geen goedkeur voor LPG.