Distributieriem te snel geknapt, verzekering inschakelen?
Vraag gesteld door Jen576 op 30 juni 2015
Drie jaar geleden heeft onze renault grand scenic een nieuwe distributieriem en kop gekregen. De kosten zijn toen verhaald op de garagehouder die de auto aan ons met nieuwe riem heeft verkocht, omdat aantoonbaar was dat deze verkeerd geplaatst is.
Onze eigen garage heeft de reparatie gedaan en nu is het na 3 jaar geknapt (50000 km). Hij geeft aan dat dit minimaal 1000 euro gaat kosten en alleen als aantoonbaar is dat hij een fout gemaakt heeft kan hij zijn WA inschakelen....Maar dat kan ik natuurlijk niet controleren.
Als er een externe oorzaak is kan ik dan mijn allrisk verz inschakelen of is WA van garagehouder handiger? Of heb ik vette pech?
Volgens mij moet dit nl. niet kunnen.
Alvast bedankt voor het antwoord.
Antwoord van Leo
ANWB ExpertDe informatie is wat beperkt om een goed advies te geven. Drie jaar geleden is de distributieriem vervangen, bij welke km stand is de distributieriem vervangen en is dit gedaan inclusief spanrollen en waterpomp of alleen de distributieriem?
Wat is nu de oorzaak van het stuk gaan van de distributieriem?
WA van garage komt alleen in beeld als de garage aansprakelijk is dus als hem iets te verwijten is. Mogelijk het niet vervangen van de waterpomp of spanrollen.
Een technisch onderzoek zal moeten uitwijzen waardoor de distributie stuk is, mogelijk heeft u een rechtsbijstand verzekering die u kunt inschakelen. Als de garage Bovag lid is kunt u mogelijk naar de geschillencommissie voertuigen.
Deel deze pagina