Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Als een verstuiver van een dieselmotor stuk gaat, gaan de andere verstuivers dan tzt ook stuk?

Vraag gesteld door Jan Cornelis Ott op 16 juli 2016

Met onze VW Caddy Diesel TDI van vijf jaar, en 85.000km, maken mijn vrouw en ik het nu voor de derde keer mee: er gaat een verstuiver stuk en die moet vervangen moet worden. Kosten deze keer: 1200 euro. Ook erg gevaarlijk want de auto gaat dan in de noodloop en verliest plotseling snelheid. Bij ons gebeurde dat o.a. op de A13 en de A4.

Nu hoorden we dat een kapotte verstuiver bijna altijd betekent dat de andere nog niet vervangen verstuivers ook zullen sneuvelen. Is dat zo? Als dat zo is dan zou VW toch direct alle verstuivers moeten vervangen? Niet allen omdat de toevallige klant anders erg veel kosten krijgt, maar ook vanwege de veiligheid.  Dit probleem lijkt mij ernstiger dan dat gezeur over software. En klopt het dat het kopen van dure diesel het risico beperkt?

Informatie zeer welkom.

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt of het verstandig is alle 4 de verstuivers te vervangen als er 1 verstuiver stuk is.

Verstuiver 
Allereerst zal onderzocht moeten worden waardoor de verstuivers stuk gaan. 85.000 km of eerder is best snel voor verstuivers. Het lijkt mij belangrijk te weten wat de oorzaak is alvorens verstuivers te vervangen, als de oorzaak blijft bestaan zullen de nieuwe verstuivers weer stuk gaan.

Verder vraagt u of premium diesel het risico beperkt, maar die vraag kan ik pas beantwoorden als de oorzaak bekend is.

 


***

 

 

 

Reactie van Jan Cornelis Ott:
Bedankt voor dit antwoord. Bij elke vervanging -zie hierna- is gezocht naar oorzaak maar nooit iets gevonden. Dus de conclusie is dat de oorspronkelijke verstuivers niet goed waren. Men vertelde mij dat de nieuwe verstuivers die zijn ingebouwd beter zijn dan de oorspronkelijke.
1. Betekent dit niet dat VW bij 1 kapotte verstuiver de andere verstuivers ook moet vervangen?
2. Welke diesel moet ik nu gebruiken, gegeven deze extra informatie?

 

 

Jan Cornelis Ott

Eerste verstuiver ging stuk in oktober 2013, gevaarlijke situatie op A13 omdat auto in noodloop gaat en plotseling snelheid verliest. Weggehaald door de Wegenwacht. Reparatie door de Wittebrug; kosten: 554,40 voor verstuiver (inspuiteenheid), 127, 45 voor in- en uitbouw en 48,04 voor interactieve functie. In totaal 729,89 ex btw.

Tweede verstuiver moest vanwege APK vervangen in januari 2015 bij van Tilburg-Bastianen. Kosten: 470,25 voor verstuiver, 123,50 voor in- en uitbouw en 85,50 voor interactieve functie. Totaal 679,25.

Derde verstuiver ging vorige week stuk, dus juli 2016 bij 85.000 km. Gevaarlijke situatie op de A4. Weggehaald door de Wegenwacht. Reparatie door Lexpoint in Hoofddorp. Kosten 505, - voor nieuwe verstuiver, 170,08 voor in- en uitbouw, 58,47 voor interactieve functie; in totaal 733,55 ex btw.

Bij de Wittebrug en bij van Tilburg-Bastianen werden onze kosten verlaagd vanwege de VW-coulance regeling, bij de Wittebrug met 388 euro en bij van Tilburg-Bastianen met 470,25 (1 verstuiver ex btw)

 


***

 

 

 

Reactie van Leo Ruijgrok:
Als vast staat dat de kwaliteit van de verstuivers onder de maat was en er verbeterde verstuivers gemonteerd zijn verklaart dat ook de korting die verleend is. In dat geval zou het redelijk geweest zijn dat in 2013 gelijk alle 4 de verstuivers vervangen waren met dezelfde korting.

 

 

Uitgaande van kwalitatief onder de maat verstuivers moet het gebruik van normale diesel geen problemen opleveren.

 


***

 

 

 

Reactie van Muraculus:
Bij onze Caddy zijn alle vier de verstuivers één voor één kapot gegaan. En VW wilde niet preventief vervangen. Niet na de eerste, ook niet na de tweede en ook niet na de derde. En dat betekende vier keer langs de weg staan voor mijn vrouw :-( Een koude douche voor Volkswagen!!!