Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wat is de kans op aquaplaining als directionele band (profiel in één richting, met pijl en rotation aanduiding) verkeerd geplaatst wordt

Vraag gesteld door johansteenbergen op 6 januari 2016

Autobedrijf heeft enkele weken terug winterbanden geplaatst. Na twee weken op een nat wegdek in een flauwe bocht , binnen de bebouwde kom met een gangetje van 50 km wordt de auto ineeens onbestuurbaar (breekt achter uit en begint te zwabberen). Auto total-loss, schade aan andere geparkeerde auto's.
Een dag later ontdekt sloopbedrijf dat één achterband verkeerd om gemonteerd is op de velg (we hebben foto's gemaakt als bewijsmateriaal). De banden zijn directioneel en voorzien van een pijl met rotatie richting er op. Bij de rechterachterband wijst de pijl de verkeerde kant op.
Garagebedrijf geeft als eerste reactie dat het niet uitmaakt hoe de band er op zitn (m.a.w. probeert er onderuit te komen). We gaan niet accoord, omdat het directionele banden zijn die maar één kant op mogen staan.
Graag ontvangen we informatie van mensen met vergelijkbare ervaringen en informatie van slip experts over de kans op aquaplaining als er één achterband van een directionele band verkeerd om staat (de band kan dan geen water afvoeren, maar verzameld water omdat het V profiel verkeerd om staat).

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of er kans op aquaplaning is wanneer een draairichting gebonden band tegengesteld gemonteerd is.

Het voorval met de verkeerd gemonteerde band als oorzaak is wat mij betreft aannemelijk genoeg om hiermee verder te gaan. De verkeerde draairichting kan duidelijk negatieve gevolgen hebben voor de waterafvoer. U zou formeel nog aan de betreffende bandenfabrikant kunnen vragen wat de mogelijke gevolgen zijn bij een verkeerde montage. Het mag duidelijk zijn dat dit een montage voorschrift is waar wel degelijk bij het monteren rekening mee gehouden moet worden.

Ik weet niet in hoeverre uw verzekeringsmaatschappij op de hoogte is van dit feit maar misschien is een expertise onderzoek noodzakelijk om dit als mogelijke oorzaak bevestigd te krijgen.



***

Reactie van johansteenbergen:

Meer dan anderhalf jaar veel emailverkeer en telefonisch verkeer met mijn verzekering (Bovag)en de verzekering van de tegenpartij (interpolis). Verzekeringen gooien het onderling op een accoordje (je speelt in dergelijke gevallen de kosten niet door naar de tegenpartij). Dat betekende in ons geval een enorme verhoging van de premie gedurende een aantal jaren. Dat vonden we uiteraard onacceptabel omdat de schuld bij de tegenpartij (Bandenservice) lag. Zij monteerden een achterband verkeerd om en dat is tegen de APK regels in. Gelukkig kwamen we er zelf achter dat hier juridisch gezien sprake is van 'omkering in bewijslast' De Bandenservice begaat een fout die uiteindelijk leidt tot schade en de relatie tussen de fout (verkeerd monteren) en de schade (via slippartij) is zeer aannemelijk. In dat geval moet de tegenpartij bewijzen dat de slippartij niet ontstaan is door het verkeerd monteren van de band, maar door een andere oorzaak. We hebben met de rechter en met consumentenprogramma's moeten driegen en uiteindelijk na meer dan anderhalf jaar zijn beide verzekeringen door de bocht gegaan. Zij dragen de kosten gezamenlijk en de premie gaat niet omhoog. Maar schuld bekennen door de Bandenservice en haar verzekering? Ho maar. Leermomenten: Nooit opgeven, alles schriftelijk vastleggen en per mail terugsturen naar de verzekering, klachtencie van de verzekering regelmatig inschakelen als je 'afgepoeierd' wordt, druk uitoefenen (eventueel naar rechter of consumentenprogramma)!