veel reparatiekosten Peugeot 308 SW diesel 2014 icm terugroepakties
Vraag gesteld door UlbevdG op 28 november 2017
Sinds 1.5 jaar heb ik een Peugeot 308SW diesel uit 2014. nu 3.5 jaar oud en 123.000 km. Destijds gekocht met een jaar garantie. Ik had al een afspraak bij de garage voor 2 terugroepakties. Voor een drukcilinder o.i.d. op de koppeling en voor een mogelijke lekkage in het vloeistofsysteem in de uitlaat.
Zondag heb ik pech gekregen en is de anwb langs geweest. daarna heb ik de auto bij de Peugeot garage afgeleverd. Nu blijkt er iets mis te zijn met de koppeling (vliegwiel) en de pomp van het uitlaatsysteem is lek. Totale kosten bijna € 3200,-.
Ik heb gehoord dat er meer problemen zijn met de koppelingen van deze auto's en veel storingen in het algemeen. Is jullie hier iets van bekend? Bij een auto van deze leeftijd is dat toch niet normaal.
Zouden jullie mij kunnen bellen hierover?
Ulbe van der Goot, 06-23693236
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU klaagt over hoge reparatiekosten aan uw Peugeot 308 SW.
De terugroepaktie heeft kennelijk betrekking op een adblue lekkage voor het regenereren van het roetfilter. En er is dus een recall vanwege vermoedelijk een ondeugdelijk koppelingcilinder. Inmiddels blijkt bij pech onlangs dat er ook iets mis is met het vliegwiel.
Er zijn nogal wat recalls in het Terugroep register van de RDW. De genoemde gebreken kom ik overigens niet tegen omdat het vermoedelijk niet veiligheid gerelateerd is. Alles bij elkaar geeft dit echter wel een negatief beeld van deze auto, en weten we óók vanuit de praktijk dat de 308 geen probleemloze status heeft.
Ik weet niet of u de auto anderhalf jaar geleden ook bij de dealer heeft aangeschaft, maar een bedrag van 3.200 euro moet u niet zonder slag of stoot accepteren. Ik denk dat u van een adblue pomp en vliegwiel een beduidend langere levensduur mag verwachten, en raad ik u aan de dealer te sommeren tot een financieel redelijke oplossing. Ik weet niet óf de dealer/importeur inmiddels een coulante handreiking heeft gedaan. Anders adviseer ik u het Stappenplan klachten na aankoop te volgen om beroep te doen op non-conformiteit. Het product voldoet immers niet aan de verwachtingen die je op grond van de overeenkomst had mogen verwachten.
Helaas is ANWB Experts alleen bereikbaar via dit platform en is de telefonische dienstverlening niet meer actief.
Deel deze pagina