Brandstof verbruik
Vraag gesteld door R Smit op 25 januari 2018
Ik rijd sinds 10 maanden in een Mercedes E350 CDI ( 2012 ) Het vermelde brandstofverbruik dat wordt opgegeven is gemiddeld 1 op 16. Mijn meeste autoritten zijn 55 km woon/werkverkeer waarvan 50 km snelweg. Ik heb nog niet zuiniger gereden dan 1 op 11,5. Mijn vorige auto E 300TD (1998) verbruikte ook 1 op 11 waar de opgave 1 op 12 was. Zijn de verbruik cijfers tegenwoordig erg rooskleurig vastgesteld of heeft dit een andere oorzaak. Inmiddels 21000 km gereden verbruik 8.8/100 km volgens boordcomputer.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU ervaart een hoger brandstofverbruik dan volgens opgave.
Het verschil tussen het opgegeven en het door u daadwerkelijk gerealiseerde verbruik is niet opmerkelijk groot en feitelijk een bekend verschijnsel. Het verbruik zoals dat in autofolders staat, wordt vastgesteld volgens de zogeheten de ECE 99/100 norm. Dat is een meetmethode die helaas ver van de praktijk staat. Uit onderzoek blijkt dat in de zuinigste categorie een verschil van 40 procent (!) geen uitzondering is.
Inmiddels is er juist om die reden een nieuwe testmethodiek ontwikkeld die duidelijk meer aansluit op het praktijkgebruik. Vanaf september 2017 is er een nieuwe, realistischer test van kracht gaan, met de afkorting WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure). Bij de nieuwe generatie auto's die vanaf 2018 op de markt zullen verschijnen zullen er dus meer realistische cijfers in de folders verschijnen en wordt de consument minder op het verkeerde been gezet.
Ik weet niet exact om welke uitvoering het hier gaat maar via de website van Werkelijk Verbruik kunt u uw auto selecteren en naast het opgegeven verbruik ook zien wat andere gebruikers weten te scoren. U krijgt dan in ieder geval een beeld of u wat dat betreft aan een redelijk gemiddelde komt.
Het verschil met uw Mercedes uit 1998 is lastig omdat er tussentijds in de testmethodiek weer wat wijzigingen hebben plaatsgevonden. Dat is dan toch een beetje met twee verschillende maten meten.
***
Reactie van R Smit:
Hartelijk dank voor de uitleg.
Deel deze pagina