Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een LPG toyota?
Vraag gesteld door Veel vragen over LPG-gas op 9 juli 2015
We hebben nu een toyota avensis stationwagon op diesel die aan vervanging toe is. We zijn tevreden over toyota, maar weten vanwege onduidelijkheid in banen niet hoeveel km we zullen gaan maken per jaar. Mede daarom en vanwege het milieu overwegen we een tweede handse LPG toyota avensis/carollo station of verso te kopen.
Onze vragen hierover zijn:
- Is het verstandig om dit type auto met een ingebouwde gasinstallatie te kopen of vraag je dan om problemen?
- Waar moeten we bij de aanschaf op letten?
- Met welke onderhoudskosten moeten we rekening houden?
- Wat is de levensduur van een dergelijke auto (aantal km er ongeveer gereden mee kan worden) in vergelijking met de gewone benzine versie?
- Wat kan dit type trekken aan vouwwagen/ aanhanger?
- Wanneer komt het kritische punt qua onderhoud (bij hoeveel km ongeveer)?
We hebben ook gekeken naar Dacia Logan MCV (2008-2012) en Skoda Octavia 1,6.
- Hoe scoren deze types op bovenstaande punten?
- Zijn deze types standaard uitgerust met een gas installatie en zijn zij daardoor beter toegerust?
Veel vragen maar we hopen een duidelijker beeld te krijgen om een beslissing te nemen. Groetjes, Mirjam en David
Antwoord van Erik Jan
ANWB ExpertU heeft vragen over LPG.
Een occasion waar LPG al is ingebouwd heeft een laag omslagpunt. Vanaf circa 10.000 km per jaar kunt u al goedkoper uit zijn als met dezelfde auto op benzine, àls de kosten voor reparatie en onderhoud binnen de perken blijven. Bij LPG kan je met extra onderhoudskosten te maken krijgen aan de installatie, en kleppen van de auto moeten (indien mogelijk) vaker worden gesteld. Ook is een auto op LPG storingsgevoeliger.
De levensduur is vergelijkbaar met benzineauto's, maar reparaties door extra slijtage aan kleppen (de verbrandingstemperatuur ligt bij LPG hoger) komen bij hogere kilometerstanden helaas ook voor. Een cilinderkopkoprevisie is een kostenpost waar sommige LPG-rijders tegenaan lopen en dat is een dure reparatie, en komt al gauw op 1500 euro. Vanaf een kilometerstand van circa 150.000 loop je meer risico.
Of en wanneer deze reparatie zich aandient is niet te voorspellen. Wie veel rijdt kan zo'n tegenvaller wel terugverdienen aan de pomp, maar als uw jaarkilometrage nog onduidelijk is of dicht bij het omslagpunt ligt, zou ik de voorkeur uitspreken voor een benzineauto.
Deel deze pagina