Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

reanault twingo tank niet vol

Vraag gesteld door mordek op 27 september 2018

Renault Twingo mei 2012 nieuw gekocht. Benzinetank vaak niet volledig te vullen, afhankelijk van weer en benzinesoort. Vooral bij E10 problemen, soms slaat de pompkraan af bij 14 liter, terwijl de tank bijna leeg was, en er 33 tot 35 liter bij had gekund. Op internet vaker dit probleem bij twingo's vermeld. Het probleem werd geleidelijk erger. Eerste melding bij dealer en onderzoek 3 jaar na aankoop. Uit nauwkeurig bijgehouden administratie blijkt dat er eerste ervaringen met niet-volledig vullen al na 2 jaar waren, wat met de dealer terloops besproken is. Het probleem is "bekend" bij de Renault-dealer, maar zou onoplosbaar zijn. Er werden bij herhaalde onderzoeken en besprekingen steeds andere verklaringen gegeven. Men erkent nu, dat het een 'ingebouwde fout' is bij de in 2012 nieuw-geleverde auto. Men erkent ook dat E10-benzine al in 2012 bekend was, en dat een moderne auto daarmee moet kunnen rijden. Al jaren wordt verwacht dat E10 steeds meer Euro95 zal verdringen, en dat euro95 wellicht straks niet meer leverbaar is.
VRAGEN: 1. In hoeverre dit probleem bekend?
2. Zijn er technische oplossingen?
3. Indien probleem onoplosbaar, wat is dan de verantwoordelijkheid van de dealer, en van de Renault-organisatie. Had men het probleem bij aanschaf moeten vermelden?
4. Wat betekent de aansprakelijkheid van de dealer/verkoper ?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een Renault Twingo nieuw gekocht in 2012. U geeft aan dat de auto slecht vol te tanken is. De dealer heeft geen oplossing. U vraagt wat uw mogelijkheden zijn en wat de verkoper u had moeten melden bij de aankoop.

Het probleem zoals u dit beschrijft komt inderdaad vaker voor. Een technische oplossing is voor zover wij kunnen zien helaas niet voorhanden.

Informatie van de verkoper

Bij de aankoop van een auto moet de koper onderzoeken wat hij koopt. De verkoper moet vertellen wat hij weet van de auto. Daarbij moet je als koper wel in het oog houden dat een verkoper als doel heeft om te verkopen. Een verkoper zal niet snel de negatieve zaken van een auto belichten.

Wat mag u verwachten

Het uitgangspunt is natuurlijk dat de auto geschikt moet zijn voor normaal gebruik. U heeft volgens de wet recht op een deugdelijk product. Dit wordt ook wel 'wettelijke garantie' genoemd. Voldoet het product niet, dan kunt u van de verkoper herstel of vervanging van het product eisen.

Bij het normaal gebruik van een auto hoort natuurlijk ook dat de tank op normale wijze gevuld kan worden. Als vaststaat dat dit niet goed functioneert is de een gebrek dat u niet hoeft te verwachten bij een nieuwe auto.

Wat kunt u eisen

Voldoet het product niet, dan kunt u herstel of vervanging eisen. U heeft het probleem met het tanken al langere tijd. U heeft dit na drie jaar gemeld bij de verkoper. Deze heeft helaas geen oplossing kunnen bieden. Herstel is dan ook geen optie.

Meldingsplicht

Een gebrek moet zo snel mogelijk (denk aan uiterlijk twee maanden) gemeld worden bij de verkoper. In uw geval is de auto inmiddels zes jaar oud. Vervanging is dan niet snel meer af te dwingen. Als er al gesproken kan worden over vervanging, dan wordt u zeker geconfronteerd met een hoge vergoeding die u zult moeten betalen omdat u de auto al zes jaar gebruikt. Bovendien is het bij vervanging de vraag of een vergelijkbare auto dit probleem ook heeft.

U zou in ieder geval het gesprek met de verkoper aan kunnen gaan om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een praktische oplossing zoals een vergoeding, of een tegemoetkoming in de onderhoudskosten.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u graag naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.