Mijn Mercedes SL350 geeft op het scherm steeds aan dat de achterklep niet afgesloten is. De klep zit echter wel dicht. Hoe los ik dit op?
Vraag gesteld door Siesta op 13 februari 2018
Mijn achterklep is gesloten, er komt echter steeds een signaal op mijn scherm dat de klep niet gesloten is. Hoe los ik dit op?
Antwoord van Jos
ANWB ExpertDe achterklep signalering blijft aangeven dat de klep open staat maar zit wel goed dicht.
Ik kom dit niet als een bekende klacht tegen en lijkt het iets exemplarisch voor deze SL. De storing zal waarschijnlijk bij het achterklepslot gezocht moeten worden die het schakelaartje huisvest. Misschien een slecht contact. Nader onderzoek is dus noodzakelijk maar de eerste aandacht gaat wat mij betreft éérst naar het slot.
***
Reactie van Mercvraag:
Het slot van je kofferdeksel heeft een soft close functie. De functie wordt aangedreven door perslucht. Wanneer dat niet werkt, en je het deksel gewoon moet dichtslaan, kan dat lekkage via het derde remlicht veroorzaken. Het luchtlek in het slot ontstaat door veroudering van kunststof langs spuitlijnen en stresslijnen. De remedie is demonteren en dicht maken met een epoxy product. Je zult een aantal niet functionele kogel ventieltjes aantreffen die je dicht kunt maken. Niet die voor de luchtslang natuurlijk.
***
Reactie van Mercvraag:
De lekkage in het slot kun je Verhelpen door het te demonteren en met epoxy dicht te maken. Je zult vijf of zes ongebruikte kogel ventieltjes aantreffen, die mogelijk lekken en die je dicht kunt smeren. Niet het ventieltje voor de slang natuurlijk. ‘Be generous’ zegt een Amerikaan hierover, dus zet op het huis een stevige laag met sterke (2 compo) epoxy. Waarschijnlijk bestrijd je haarscheurtjes.
Een nieuw slot is gemakkelijker en kost een vermogen, ook excl montage. Gemaakt van de zelfde, uiteindelijk falende, plastic-soort.
***
Reactie van Mercvraag:
(Ik heb wat moeite met het plaatsen van teksten, sorry). Je kunt de elektronisch afgeschakelde soft close functie tijdelijk herstellen door achter de rechterstoel een gele zekering zo’n 15 seconden te trekken. Je legt het kofferdeksel op het slot (klein klikje), daarna hoort de klep te worden aangetrokken. Wanneer je daarna lucht hoort ontsnappen (oor op het deksel!) weet je hoe laat het is. Het systeem schakelt de functie na plm 12 keer uit om de luchtpomp te behoeden tegen warmlopen. De andere lucht-functies (deuren, stoelen, drie bergvakken) blijven gewoon werken.
***
Reactie van Mercvraag:
Terug naar je probleem:
-wellicht heb je een waterprobleem in en rond je slot.
-wellicht is door het hard dichtslaan van de klep iets verschoven waardoor een microswitch niet wordt aangesproken. Demonteren en kijken...
-de auto behoort te weigeren het dak te openen of -erger- te sluiten, wanneer de klep als open staat aangemeld.
***
Reactie van Mercvraag:
Ik plaats een link naar een hele bruikbare VS website. De R 230 kennen ze daar alleen als SL500 en SL600 en in AMG varianten. Afgezien van de 8 en 12 cilinder motoren en de actieve vering zijn die behoorlijk identiek aan de SL350.
***
Reactie van Mercvraag:
Deel deze pagina