Zwakke punten BMW 3-serie uit 2000
Vraag gesteld door mwerkman op 14 december 2016
Mh.,
Ik ben in de gelegenheid om van een handelaar een door hem uit Zweden geïmporteerde youngtimer te kopen. Het gaat om een BMW 3-serie E46 330 Ci Cabriolet Executive Aut.-5 uit het jaar 2.000 met ca. 90.000km op de teller.
Zijn er voor dit model en type BMW bepaalde kenmerkende zwaktes die mij onverwacht op (hoge) kosten kunnen jagen?
Bvd voor uw reactieMvrgr
Michiel
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU vraagt naar de kritische technische aandachtspunten van een BMW 3-SERIE E46.
Helemaal probleemloos is deze 3-serie niet, al valt het naar verhouding erg mee. De startmotor weigert op hogere leeftijd wel eens door vervuiling of veroudering van het startrelais. Op exemplaren met een regensensor houden de ruitenwissers er wel eens mee op, ook vanwege een slecht relais.
De motor van de koelventilator weigert wel eens, met name wanneer die lang niet is gebruikt. Inwendige lekkage in de motor kan ervoor zorgen dat er motorolie of koelvloeistof via de kabelboom z’n weg vindt naar een computer. De oorzaak zijn dan lekkende sensoren. Het koelvloeistofreservoir bij de radiateur kan scheuren, waardoor koelvloeistof verloren gaat. Als dat lang genoeg duurt, loopt de motor te heet, met mogelijk grote gevolgen. De snelle versies zoals de beoogde 330 Ci kunnen last hebben van uitgescheurde bevestigingen van de achterwielophanging. Van de fijne stuureigenschappen blijft dan niet veel over.
Een falend hoofdrelais zorgt ervoor dat de motor niet aanslaat. Als de brandstofpomp in de tank stopt, houdt de motor er ook mee op. Een tik op de juiste plek tegen de tank is vaak afdoende. Automatische transmissies kunnen bij hoge kilometerstanden storingen krijgen. Tot slot kunnen achteraf ingebouwde alarmsystemen zijn vaak de oorzaak van veel elektronische storingen.
Deel deze pagina