Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Maatregelen tegen onnauwkeurigheid snelheidsmeters.

Vraag gesteld door CeesvanBijster op 3 maart 2017

Dat snelheidsmeters in auto's teveel aangeven is mij wel bekend. Ik heb een nieuwe Kia Niro en ook bij deze digitale snelheidsmeter is de aanwijzing vele km's te hoog. Ik snap wel dat auto fabrikanten geen te lage aanwijzing willen hebben, want dan kunnen ze claims verwachten, maar dit lijkt me ook niet goed. Ik moet nu gokken of ik wat harder kan, of ik houd het overige verkeer op.

Vraag: bestaan er overheids (Nederland/Europa) eisen op dit gebied en hoe luiden deze eventueel. Als deze eisen niet bestaan, wordt het dan niet eens hoog tijd om hier iets aan te doen?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U vraagt of er regelgeving is over de weergave van de snelheidsmeter op het instrumentenpaneel van een voertuig. Die zijn er, en zijn opgenomen in het Publikatieblad van de Europese Gemeenschappen, richtlijn van de raad van 26 juni 1975 (75/443/EEG).

De weergegeven snelheid mag niet lager zijn dan de werkelijke snelheid. De afwijking naar boven is ook aan regels gebonden.

De formule in de richtlijn is: 0 ≤ V1 - V2 ≤ V2/10 + 4km/h.
V1 is hierbij de afgelezen snelheid, V2 de werkelijke snelheid.

De formule betekent dat de door de snelheidsmeter aangegeven snelheid niet lager mag zijn dan de werkelijke snelheid, en niet hoger mag zijn dan de werkelijke snelheid plus 10 procent van de werkelijke snelheid plus 4 km/h.

In een voorbeeld: stel de werkelijke snelheid van de auto is 100 km/h, dan mag de snelheidsmeter niet meer dan (100 + (10 % x100) + 4 =) 114 km/h aanwijzen.

Bij een werkelijke snelheid van 50 km/h mag de snelheidsmeter niet meer dan 59 km/h aanwijzen.

 


***

 

 

 

Reactie van CeesvanBijster:

 

 

Erik Jan,

Hartelijk dank voor het antwoord op mijn vraag over de nauwkeurigheid van de snelheidsmeters. Als de snelheidsweergave gebaseerd is op afmeting van het wiel (zoals in mijn geval bij de KIA Niro) is er natuurlijk altijd een marge nodig (de band zal bv. slijten). De marge die de Europese norm aangeeft is echter wel heel erg groot vooral als je elektronische/digitale techniek in aanmerking neemt. De norm is blijkbaar ook van 1975 (!). Kan ANWB zich niet sterk maken voor het bijstellen van deze norm voor moderne auto's? Persoonlijk vind ik deze afwijking niet meer van deze tijd. Het lijkt mij ook dat GPS (reeds aanwezig voor de navigatie) een goede toevoeging voor een nauwkeuriger systeem zou kunnen zijn.

 


***

 

 

 

Reactie van Erik Jan de Jong:

 

 

De norm voor de afwijking in de weergave van de snelheidsmeter is best ruim. Alle auto's zitten binnen die norm, maar de meeste auto's hebben al een veel kleinere afwijking dan de norm toestaat.

 


***

 

 

 

Reactie van CeesvanBijster:

 

 

Erik Jan, opnieuw bedankt voor je reactie. Ik heb bij mijn Niro gekozen voor 16" velgen i.p.v. 18". Hierdoor is de buitendiameter van de band ietsje kleiner geworden (ca. 1%). Samen met de toch al aanwezige marge laat het display 46 km/u zien als ik 50 rijd. Kia kan/mag hier niets aan doen, want de auto is gekeurd/toegelaten zoals hij is en bovendien is blijkbaar binnen de norm. Ik zal je verder niet lastig vallen, maar ik vind dit wel jammer en niet goed te begrijpen. Ik heb zo maar weinig aan die mooie cijfertjes op mijn display.