Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Start stop systeem Skoda Rapid Style 1,2 TSI

Vraag gesteld door Rob Ouwendijk op 11 mei 2015

Nieuwe Skoda Rapid Style TSI 1,2 4-ZNT- 24 afleveringsdatum 10-02-2015.
Bij normaal gebruik werkt het start stop systeem niet. Klacht gemeld bij de verkoper Hegeman afd. Skoda, Nijmegen, auto voor 3x aangeboden, met als resultaat warrige adviezen van gebruik voor het start stop systeem, 1x er is piekbelasting geweest, zullen we moeten onderzoeken, volgende afspraak U moet alle verbruik van energieverbruik uitschakelen dan doet het start stop systeem het wel.
Met deze werkwijze ben ik niet akkoord gegaan en de leverancier (directie) per brief hiervan in kennis gesteld.
Vandaag 11-05-2015 is de auto weer bij de dealer geweest, alles is in orde alle parameters zijn oké.
Maar met de mondelinge toevoeging, iedere auto werkt het start stop systeem anders, alleen een identieke auto van het zelfde type en van dezelfde productie datum zal gelijk reageren.
Vandaag anno 2015 is een massaproduct (auto) moet je benaderen als een individu met z'n eigen eigenaardigheid, krommer als zo, kan een je probleem oplossen!
Heb ervaring met het start stop systeem, mijn vorige auto Skoda Fabia Combi 2 FL
Busineseline 1,2 56kw/75pk.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert
Als een start/stop systeem niet goed werkt (motor slaat niet automatisch af) gaat de aandacht als eerste uit naar de laadtoestand van de accu. Die kan te laag zijn bij gebruiksomstandigheden als het rijden van korte stukjes of langdurig niet gebruiken van de auto. Bij de Skoda Rapid krijgen wij deze klacht echter vaker, het systeem werkt dan wel bij de ventilatie volledig uit, maar niet bij de ventilatie op stand I, in tegenstellin gvan wat je redelijkerwijs mag verwachten. De stand van de aanjager is wel onderdeel van de 'checklist' die het start/stopsysteem doorloopt alvorens in werking te treden. Mogelijk wordt er een verkeerde waarde doorgegeven of gemeten, die uiteindelijk de werking van het start/stop systeem belemmert. Deze klacht hebben wij vaker gehoord, het is aannemelijkd dat de oorzaak in deze hoek zit.    Voorwaarden voor de automatische motoruitschakeling (stop-fase)* › De versnellingshendel staat in de neutraalstand. › Het koppelingspedaal is niet volledig ingetrapt. › De bestuurder heeft de veiligheidsgordel omgegespt. › Het bestuurdersportier is gesloten. › De motorkap is gesloten. › De wagen staat stil. › De af fabriek gemonteerde trekhaak is niet elektrisch met een aanhangwagen verbonden. › De motor is op bedrijfstemperatuur. › De ladingstoestand van de accu is voldoende. › De wagen staat niet op een helling. › Het motortoerental is lager dan 1200 1/min. › De temperatuur van de accu is niet te laag of te hoog. › De druk in het remsysteem is voldoende. › Het verschil tussen de buitentemperatuur en de ingestelde interieurtemperatuur is niet te groot. › De rijsnelheid sinds de laatste keer dat de motor werd afgezet was hoger dan 3 km/h. › Er vindt geen reiniging van het roetfilter plaats » pagina 21. › De voorwielen zijn niet te sterk gedraaid (het stuurwiel is minder dan 3/4 omwenteling gedraaid). Voorwaarden voor een automatische herstart (start-fase) › Het koppelingspedaal is helemaal ingetrapt. › De max./min. temperatuur is ingesteld. › De ontwasemingsfunctie van de voorruit is ingeschakeld. › Er is een hoge aanjagerstand gekozen. › De start-stop-toets wordt ingedrukt. * Bron: instructieboekje  

***

Reactie van Jurg:

Beste Erik Jan de Jong,

Wel vreemd als je auto daar nooit aan voldoet.
Als je 3000 km gereden hebt moet hij toch wel een keer aan die voorwaarden voldoen anders is er toch wel iets mis?



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

Ik heb de voorwaarden er voor alle duidelijkheid bijgezet, maar als daaraan wordt voldaan dan moet het systeem inderdaad werken. Vandaar ook mijn vermoeden dat er een storing in zit. Mogelijk wordt er in het systeem van ventilatie/kachel/airco een verkeerde waarde doorgegeven of gemeten, die uiteindelijk de werking van het start/stop systeem belemmert. Deze klacht hebben wij vaker gehoord, het is aannemelijk dat de oorzaak in deze hoek zit.