Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoe kies ik een caravantrekker voor een caravan van 1800 kg?

Vraag gesteld door esperanto op 18 augustus 2015

We willen een nieuwe caravan kopen. We hebben gekeken en de meeste caravans komen boven de 1500 kg uit. Voor het dagelijks woon- werkverkeer heb ik een renault senic op lpg. Ik zou een jeep grand cherokee 3.0 diesel(6 cylinder) of een mercedes ML 270 cdi kopen van ongeveer bouwjaar 2005. Hier wil ik alleen in de zomermaanden mee rijden, omdat de wegenbelasting 200 euro per maand bedraagt. Nog mooier zou zijn een Range Rover op Lpg, maar met alle drie de auto's ben ik bang dat ik er financieel op leegloop. Ik durf het eerlijk gezegd niet aan. Maar welke auto's zouden als een goed alternatief kunnen dienen?
Zelf heb ik ook nog een alternatief achter de hand. Ik heb namelijk nog een T4 in de stalling staan. Het is een 2.5 ltr. vijfcylinder op lpg. Hij levert nu gemeten op de rollenbank 103 pk, maar ik zou hem mechanisch kunnen tunen naar zo'n 160 pk. De T4 heb ik al 11 jaar in bezit en heeft mij financieel nooit teleurgesteld.
Ik vind het een dilemma waar ik niet uitkom, omdat ik bang ben voor de financiele consequenties.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

LPG lijkt me eerlijk gezegd geen optie omdat u wel voldoende koppel moet hebben en toch óók technische risico's bij het trekken van 1800 kg. De T4 tunen naar 160 pk lijkt me erg bijzonder wanneer u dat voor elkaar krijgt. Daarmee gaat u niet het benodigde koppel krijgen wat toch minimaal wel 300 Nm zou moeten zijn. De genoemde Jeep en Mercedes zijn uitstekende trekkers maar onmiskenbaar prijzig in de MRB met ook best wat technische en daardoor ook financiële risico's. U zit ook vast aan een behoorlijke massa wat trekkend vloertuig betreft van minimaal 1800 kg ledig voertuig. Ik ben dan ook van mening dat een Transporter (of iets soortgelijks) met een TDI Diesel misschien de beste optie is. Er is voldoende massa, koppel, en over het algemeen behoorlijk betrouwbaar. Met 1800 kg caravanmassa zullen de vaste kosten voor het trekkende voertuig echter altijd onvermijdelijk hoog zijn.