Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Vraag over combi auto en caravan en steile hellingen nemen

Vraag gesteld door nverstee op 21 maart 2016

Ik heb een Toyota Corolla 1.6 Liftback (benzine) van 4 januari 2001.
Deze auto mag volgens het kentekenbewijs max. 1.200 kg. trekken (geremd).

Als caravan heb ik een tweede hands kip KE-38 Eculine uit 1994, volgens de papieren ook altijd goed onderhouden.
Het (leeg) gewicht van de caravan is 695 kg. en de maximale asbelasting en maximum massa is 1.000 kg. De trekhaak van de caravan is uitgerust met een westfalia SSK stabilisator

Auto wordt netjes onderhouden en krijgt tijdig zijn beuren bij de dealer.
Ook de caravan heeft vorig jaar na aanschaf een uitgebreide beurt gehad en alles wat nodig was is vervangen (incl. blokjes van de stabilisator).

Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van alle info van de ANWB site over beladen van de caravan (laag, goede verdeling links en rechts, zoveel mogelijk nabij de as, voldoende maar niet teveel kogeldruk). Toen wij vorig jaar op vakantie gingen in Nederland bedroeg het totale gewicht van de caravan beladen ca. 920 kg.

Ik heb deze combinatie sinds vorig jaar en ben er vorig jaar mee op vakantie geweest in Nederland. Dat ging prima.

Nu wil ik van de zomer via de snelwegen/peages naar Frankrijk of Noord-Spanje. Dat betekent o.a. de steile klim na Luik, de Ardennen en evt. de Pyreneeën. Ik weet niet of mijn combinatie in staat is die hellingen veilig te nemen.

Vorig jaar heb ik een vraag gesteld over de koppelkromme en daar het volgende antwoord op gekregen:
De koppelkromme laat feitelijk de relatie zien tussen het motortoerental en de trekkracht die dan beschikbaar is. Het gaat er echter in uw geval heel simpel om of de trekkracht van de Corolla voldoende is voor een Kip van vermoedelijk 1000 kilo beladen. Uitgaande van twee personen in de auto én ongeveer 100 kilo bagage mag u de Corolla beschouwen als een ''redelijke'' trekker en zou u vanuit stilstand nog op een helling kunnen wegkomen van maximaal 12%. De koppelkromme laat dan zien dat de mééste trekkracht beschikbaar is bij 3800 toeren. Bij het rijden in de bergen moet u dit toerental in gedachten houden. Bij 3800 toeren biedt de Corolla dan de beste trekprestaties.

Mijn vragen:
1. kan ik met deze combinatie met een gerust hart dit soort hellingen nemen ?
2. waar moet ik qua rijden rekening mee houden als ik dit soort hellingen neem (voldoende terugschakelen en toeren in de gaten houden rond ca. 3800 toeren?)
3. waar moet ik rekening mee houden qua max. belasting van de auto zelf (naast twee personen (samen ca. 180 kg).

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of de betreffende combinatie geschikt is voor een vakantierit richting Noord-Spanje.

Via de bekende doorgaande wegen zou het moeten kunnen. De Corolla heeft inderdaad wel weinig over en zal de chauffeur wat betreft koppel en toerental alert moeten zijn. Het is belangrijk dat u bewust bent van de meeste trekkracht die bij 3800 toeren pas vrij komt. Tijdig terugschakelen nog vóór u aan een helling begint is een belangrijk advies. Motorisch is er geen enkel bezwaar om met 4000 toeren een steile klim te nemen. Halverwege terugschakelen haalt de vaart er heel snel weer uit, dus is het van belang van te voren te anticiperen op de situatie.

Wat de belasting van de auto betreft is voor het beschikbare trekvermogen natuurlijk gunstiger wanneer u de auto niet zwaarder maakt dan noodzakelijk. Met twee personen gaan we uit van gemiddeld nog zo'n 100 kg aan bagage. Let wel op een goede gewichtsverdeling tussen beladen auto en beladen caravan. Het komt de stabiliteit van de combinatie ten goede wanneer de auto minstens 20 procent zwaarder is dan de beladen caravan.