Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Triotest Hyundai Kona electric vs. Peugeot e-2008 vs. Volkswagen ID.3

3 december 2020 De Peugeot en Volkswagen laden sneller, maar meer hebben ze ook niet op de Hyundai voor

De langverwachte, volledig elektrische Volkswagen ID.3 mag zich bewijzen tegenover de eveneens nieuwe Peugeot e-2008. De Hyundai Kona electric doet ook mee aan dit vergelijk en vertegenwoordigt de gevestigde orde.

Ruimte

De ID.3 heeft de buitenmaten van een Golf, maar de wielbasis kruipt met een lengte van 2,77 meter naar een Passat toe. Achterin beschik je dan ook over meer dan voldoende beenruimte. Omdat de bank is gekanteld, heb je extra hoofdruimte (mits je geen panoramadak bestelt!). Een middentunnel ontbreekt, zodat je achterin met drie personen kunt plaatsnemen. De kofferbak heeft een inhoud van minimaal 385- en maximaal 1.267 liter. Dat scheelt 5- tot 30 liter in het nadeel van een traditionele Golf, afhankelijk van of je de achterbank overeind laat staan of niet. De duurste uitvoering beschikt over een in hoogte verstelbare laadvloer. Onze testauto moest het echter zonder stellen, zodat de laadkabel tussen je bagage terecht komt. Het batterijpakket van de Peugeot heeft een plekje gekregen onder de inzittenden. Daardoor wijkt de beschikbare bagageruimte niet af van die van zijn broers op benzine of diesel. De kofferbakinhoud meet minimaal 405- en maximaal 1.467 liter, waarmee de e-2008 zijn rivalen de loef afsteekt. Op de achterbank profiteert de Franse semi-terreinwagen van een grotere wielbasis ten opzichte van de 208 waarop het model is gebaseerd. Je hebt zes centimeter extra tot je beschikking en dat komt de beenruimte ten goede. Ook de hoofdruimte is in orde. Achterin kun je hooguit twee volwassenen kwijt, want de middentunnel is fors.

Ook de Hyundai is behalve met een elektromotor eveneens met een krachtbron op benzine verkrijgbaar. Vanwege de locatie van het batterijpakket - onder de inzittenden - doe je in ieder geval geen concessies op het gebied van de binnenruimte: de been- en hoofdruimte is toereikend en vanwege de bescheiden middentunnel kun je achterin zelfs met drie volwassenen naast elkaar zitten. De kofferbak is met een inhoud van 332 liter marktconform, maar niet toonaangevend. Klap je de achterbank neer, dan ontstaat er een vlakke laadvloer en kun je tot 1.114 liter aan spullen meenemen. Desgewenst kun je de Kona laten voorzien van een opbergvak voor de laadkabels, waarvoor je dan uiteraard wel een paar liter bergruimte inlevert.

Rijgedrag

Wij reden de Kona met een 39 kWh groot batterijpakket. Er bestaat ook een versie met 64 kWh aan accu’s; die beschikt eveneens over een sterkere elektromotor. Je merkt weliswaar dat de acceleratie minder indrukwekkend is – de sprint van 0 naar 100 neemt 2,1 seconden langer in beslag - maar je hoeft je bij het verkeerslicht niet te schamen. De krachtbron van de ‘instap-Kona’ levert nog altijd 136 pk en 395 Nm koppel. Verwacht overigens geen sportieve aspiraties, want besturing en demping zijn nadrukkelijk op comfort afgestemd. Wanneer je het tempo opvoert, glijdt de Hyundai over zijn voorwielen weg. De benodigde accu’s gaan schuil onder de bagageruimte en de achterbank, zodat de SUV stabiel op de weg ligt. Een elektromotor maakt geen geluid, dus gaan je onderweg andere geluiden opvallen. Zoals dat ook al het geval was bij zijn broertje de IONIQ, kun je achter het stuur van de Kona goed de afrolgeluiden van de banden horen. De hoge zit en fijne stoelen gelden dan weer als pluspunten.

De opzet van de ID.3 is gelijk aan die de andere testkandidaten: het batterijpakket gaat schuil onder de inzittenden, voor een ideale gewichtsverdeling. De elektrische Volkswagen is echter achterwielaangedreven en ook de motor ligt achterin, precies zoals dat bij de Kever ooit het geval was. Vooralsnog is de ID.3 leverbaar met één motorisering: de betreffende elektromotor is 204 pk en 310 Nm sterk. De krachtbron heeft geen enkele moeite met het leeggewicht van de EV zelf: dat is met 1.794 kilogram overigens niet misselijk. Er zit een minder sterke instapmotor in de pijplijn, waarvan we vermoeden dat die ook genoeg gang in de gezinsauto zal weten te krijgen. De Duitsers zijn er in geslaagd om de ID.3 opvallend stil te maken: de aandrijflijn doet zijn werk haast ongemerkt en je hoort ook nauwelijks windgeruis, ondanks de hoge koets van de EV. Een bijkomend voordeel van de motor achterin is het feit dat de ID.3 een belachelijk kleine draaicirkel heeft: hoewel de personenwagen de afmetingen heeft van een Volkswagen Golf, kun je ermee straatje keren alsof je in een stadsmini zit. Peugeot heeft er zorg aan besteed de verschillende motorvarianten van de 2008 niet teveel van elkaar te laten afwijken. In het geval van de e-2008 konden de Fransen echter niet om het toegenomen wagengewicht heen, want de benodigde batterijen leggen 256 kilogram extra in de schaal. Om te zorgen dat het rijgedrag daarvan geen nadelige gevolgen ondervindt, is er voor een andere achterwielophanging gekozen. In de bocht voel je weliswaar dat de elektrische Peugeot meer weegt dan zijn broers op diesel of benzine, maar storend wordt dat nooit. Ongeacht de gekozen aandrijflijn weet het onderstel van de 2008 slecht raad met korte oneffenheden. De besturing biedt voldoende gevoel en met 260 Nm koppel en 136 pk vermogen kun je prima met het verkeer meekomen. De concurrentie beschikt echter over krachtiger elektromotoren, dus een stoplichtsprintje kun je beter uit je hoofd laten.

Verbruik

Het was een graad of tien tijdens onze actieradiusproef. Belangrijk om te vermelden, want de Hyundai toont aan hoeveel invloed de buitentemperatuur kan hebben op het rijbereik van een EV. Afgelopen zomer hadden we preciés dezelfde auto op de redactie te logeren: toen reden we fluitend van de regio Den Haag naar de luchthaven van Lelystad en weer terug met een gemiddeld verbruik van 12,5 kWh per 100 kilometer en 83 resterende kilometers in de batterij. Alleen was het op dat moment 21 graden buiten: dit najaar legden we opnieuw moeiteloos een afstand van dik 220 kilometer af, maar we hielden minder kilometers over en het gemiddelde stroomverbruik lag met 15,0 kWh per 100 kilometer ook een stuk hoger. Desondanks geen slechte score voor zo’n grote auto. Helemaal wanneer je bedenkt dat de Kona van dit drietal het kleinste batterijpakket aan boord heeft!

De Peugeot had het aanmerkelijk moeilijker. In de buik van de e-2008 gaat 50 kWh aan accu’s schuil, maar nadat we binnendoor naar Flevoland waren gereden, was de helft van de van huis meegebrachte stroom al op. En toen moesten we dus nog over de snelweg terug richting Den Haag! Dat ging maar nét: onderweg kregen we althans meerdere waarschuwingen dat we snel een laadpaal moesten opzoeken. Uiteindelijk parkeerden we de crossover met nog 8 kilometer in de batterij. We scoorden een gemiddeld stroomverbruik van 17,7 kWh per 100 kilometer. Voor de Volkswagen was dit nauwelijks een proef, eerder een alledaags ritje: met 58 kWh aan batterijen had de ID.3 nog 108 kilometer over toen we weer thuis kwamen. Het gemiddelde stroomverbruik bedroeg over een afstand van 222 kilometer 17,3 kWh per 100 kilometer.

Veiligheid

De Hyundai beschikt standaard over een noodremsysteem met voetgangersherkenning, adaptieve cruise control en vermoeidheidsherkenning. Een achteruitrijcamera zit eveneens bij de vanafprijs inbegrepen en dat is fijn, want het zicht over je schouder houdt niet over.

Wie kiest voor een hoger uitrustingsniveau, profiteert daarnaast van zaken als een head-up display en dode hoek signalering. De Volkswagen heeft ook een head-up display - een indrukwekkend groot exemplaar zelfs, compleet met ‘augumented reality’ - alleen is dat nog niet helemaal af… De Duitsers kampten bij de productiestart van de ID.3 met een aantal softwareproblemen, waarvan dit er eentje is. In 2021 moet de functie alsnog kunnen worden geactiveerd, met behulp van een software update. Het leeuwendeel van de aanvullende veiligheidsuitrusting is nu gelukkig al voorhanden, en de meeste van die hulpsystemen zijn ook standaard op de elektrische Volkswagen aanwezig. Een noodremsysteem bijvoorbeeld, adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie, vermoeidheidsherkenning en een waarschuwingsgeluid voor voetgangers en fietsers. Dode hoek signalering moet van de optielijst komen, net als de mogelijkheid om de ID.3 autonoom te laten rijden binnen zijn rijstrook. Een achteruitrijcamera is eveneens voorbehouden aan een duurder uitrustingsniveau, maar dat lijkt ons geen overbodige luxe: vanwege de uit de kluiten gewassen spoiler bovenaan de kofferklep zie je namelijk bitter weinig in je achteruitkijkspiegel. Ook op de e-2008 kunnen we je een achteruitrijcamera van harte aanbevolen: vanwege de diepe zit en de kleine raampjes zie je nauwelijks iets om je heen. De behulpzame accessoire is aanwezig vanaf het tweede uitrustingsniveau. Elk stapje omhoog levert je bij Peugeot een extra rijhulpsysteem op: standaard beschikt de crossover slechts over een uitgeklede veiligheidsuitrusting, waarvoor de fabrikant ook op de vingers is getikt door Euro NCAP. Zo remt de e-2008 in een noodsituatie alleen voor voetgangers en fietsers, wanneer je voor een aanvullend pakket hebt gekozen.

Gebruiksgemak

We zeiden het al eerder: van de Kona bestaat ook een versie met een groter batterijpakket en een sterke elektromotor. Die duurdere uitvoering heeft nog een paar voordelen: er is zowaar sprake van een trekgewicht - de Peugeot en de Volkswagen mogen niks trekken, al moet je in het geval van de Hyundai eerder aan een fietsendrager dan een caravan denken, met een trekgewicht van 300 kilogram - én de Hyundai kan onderweg sneller laden. Deze 39 kWh versie weet raad met maximaal 50 kW, maar de 64 kWh variant heeft een laadsnelheid van 100 stuks. Scheelt je zomaar een half uur aan de snellader ten opzichte van de Volkswagen en Peugeot, die standaard met 100 kW op krachten komen. Aan een publiek laadpunt laden alle testkandidaten met 3 fases. De Kona heeft het kleinste batterijpakket en die accu’s zijn daarom ook het snelste weer vol: 4 uur en 50 minuten later om precies te zijn. 

De Volkswagen doet er met 6 uur en een kwartier het langste over; de Peugeot zit daar ergens tussenin. Hoe dan ook is een nachtje slapen voor alledrie de EV’s voldoende om de volgende dag weer met een volle batterij klaar te staan. De Hyundai biedt de meeste mogelijkheden om zo ver mogelijk te komen op een lading stroom. Niet alleen beschikt de Kona over een spaarstand; je kunt de verwarming uitsluitend voor de bestuurder inschakelen. En met behulp van flippers aan het stuur bepaal je zelf hoe fel de EV op de elektromotor remt. Door de linkerhendel ingedrukt te houden, zet je de Hyundai zelfs helemaal stil. De Volkswagen en Peugeot regenereren een stuk minder, al doet de ID.3 dat deels ongemerkt: de EV schakelt pas op het laatste moment zijn mechanische remmen in. 

De Peugeot mag van de drie dan het duurste zijn: dat prijsverschil zie je van binnen ook wel terug. Sfeerverlichting, een driedimensionaal instrumentarium, mooie bouwmaterialen: de e-2008 herinnert je er iedere rit opnieuw aan, dat je iets bijzonders hebt gekocht. Van de buitenkant is de crossover echter maar met moeite van een versie op benzine te onderscheiden. Dat gaat bij Hyundai een stuk eenvoudiger: om de luchtweerstand te verminderen, hebben de Koreanen de elektrische Kona van een gesloten grille en dichte wielen voorzien. Ook het interieur ziet er anders uit. In de EV tref je namelijk een ‘zwevende’ middenconsole aan, die helaas is gemaakt van knalharde kunststoffen. De Hyundai is bovendien de enige in dit gezelschap zónder stroompunten voor de achterpassagiers.

Het interieur van de Volkswagen is eerder minimalistisch dan luxe van aard, zoals een fabrikant als Tesla diens modellen benadert. Op twee schermen na is er verder weinig te zien. De ID.3 ‘doet’ het ook gewoon zodra je instapt, hoewel de Duitsers nog in een traditionele start/stop-knop voorzien. En net als bij de Amerikanen tref je van binnen veel plastic aan. Wat de ergonomie betreft, kennen we de gekozen dashboardopzet al uit de huidige Golf en een zustermodel als de Seat Leon. Dat strekt overigens niet als aanbeveling, want je kunt nauwelijks nog een traditionele bedieningsknop terugvinden. Wil je een functie in- of uitschakelen, dan doe je dat door te drukken of te vegen. Daar moet je goed jouw aandacht bij houden, want voor je het weet, schakel je heel wat anders in!

Prijs

In de zomer van 2021 verschijnt er een opgefriste versie van de Hyundai op de markt, maar desondanks gaat dit huidige model nog altijd als ’n warme broodje over de toonbank. En waarom ook niet, want het gaat volgend jaar slechts om een facelift: technisch blijft de Kona gelijk. Onze testauto is er zoals gezegd eentje met de ‘kleine’ batterij. Prijzen beginnen bij € 36.815 of 499 euro in de maand, mocht je denken aan private lease. De standaarduitrusting is niet verkeerd, met zaken als een achteruitrijcamera, Apple CarPlay en zo’n beetje de voltallige aanvullende veiligheidsuitrusting. Kies je voor een ‘Fashion’ - het uitrustingsniveau waarmee wij reden - dan krijg je daar een extra hulpsysteem bij, plus een groot infotainmentscherm. Het prijskaartje bedraagt in dat geval minimaal € 39.595. De Koreanen verlenen 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op het accupakket en 5 jaar op de rest van de auto. Wie de meeste kWh’s voor zijn geld wil, kan niet om Volkswagen heen: 58 stuks voor nog geen 38 mille of 576 euro in de maand. Ook bij de Duitsers kun je straks voor verschillende batterijgroottes terecht, maar nu nog even niet. Onze testauto is een zogenaamde 1st Edition; dat uitrustingsniveau is alleen nog uit voorraad leverbaar. Hoewel navigatie, verwarmde stoelen en een rijke aanvullende veiligheidsuitrusting bij de vanafprijs van de ID.3 zijn inbegrepen, ziet de voordeligste versie er een stuk minder florisant uit. Voor een in delen neerklapbare achterbank ben je al aangewezen op een meeruitvoering! Onze testauto is niet zomaar een 1st Edition - met sfeerverlichting en LED-lampen - het is een 1st Plus. Daarvan bedraagt de vanafprijs € 43.990, maar dan beschik je ook meteen over 19-inch wielen en een tweekleurige koets. Volkswagen verleent 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op de batterijen en 2 jaar op de rest van de auto. Bij de vanafprijs zit bovendien tot 6 jaar gratis onderhoud inbegrepen, maar uit de kleine lettertjes blijkt dat jij je daar niet teveel van moet voorstellen: dat extraatje vertegenwoordigt namelijk een waarde van ‘maar liefst’ € 267. 

De Peugeot is de enige van dit drietal die slechts met één formaat batterijpakket verkrijgbaar is. Daar staat tegenover dat je een 2008 - net als de Kona overigens! - met een reguliere verbrandingsmotor kunt kopen. In het geval van de Peugeot is zo’n uitvoering tot wel 15 mille voordeliger dan de minimaal € 40.930 (of 498 euro per maand) die je voor deze elektrische variant verschuldigd bent. De vanafprijs ligt daarmee boven de 40 mille en dat is belangrijk om te vermelden, aangezien zakelijke rijders met ingang van 2021 slechts profiteren van een gunstige bijtelling op elektrische auto’s tót 40 mille. Gelukkig beschikt de e-2008 over een rijke standaarduitrusting, met zaken als navigatie, lichtmetalen wielen en een in ongelijke delen neerklapbare achterbank. Onze testauto is een GT-uitvoering, te herkennen aan de grotere wielen en een fraai interieur compleet met sportstoelen. In dat geval kun je die 12 procent bijtelling helemaal op je buik schrijven, want prijzen beginnen bij € 46.630. Peugeot levert 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op het batterijpakket en 2 jaar op de rest van de semi-terreinwagen.

Winnaar

Als het om elektrische personenwagens gaat, kun je autofabrikanten in twee kampen opdelen. De een maakt rond de alternatieve aandrijflijn een volledig eigen model, zoals Volkswagen heeft gedaan. Hyundai en Peugeot gingen uit van een bestaande auto en lepelden daar een elektromotor in. Uiteindelijk draait het bij een succesvolle EV niet om de manier waarop -ie is gebouwd, maar om de geboden gebruiksmogelijkheden. Zijn ze dagelijks inzetbaar, kun je jouw gezin er fatsoenlijk in kwijt en - niet onbelangrijk - hoef je er geen tweede hypotheek voor af te sluiten? Dat laatste blijft een puntje, want goedkoop zijn deze gezinsauto’s geen van drieën. Het zullen vooral zakelijke rijders zijn die uit de Volkswagen, Hyundai en Peugeot een keuze maken. De Fransman is een echte blikvanger, maar om de crossover een beetje op smaak te brengen, moet er alsnog 22 procent bijtelling over worden betaald. Bovendien had de e-2008 merkbaar moeite met onze actieradiusproef en houdt de binnenruimte niet over. De ID.3 is een sterk aanbod, met zijn grote batterijpakket, krachtige elektromotor en riante beenruimte achterin. De ergonomie laat echter te wensen over en voor een uitvoering die een beetje smoelt, ben je alsnog meer dan 40.000 euro kwijt.

Voor dat geld rijd je ook in een Hyundai Kona electric met de ‘grote’ accu. En die uitvoering maakt gehakt van het enige echte minpunt waarop we de Koreaanse EV kunnen betrappen: de beperkte laadsnelheid van het instapmodel. Van dit drietal blijft de ‘oudgediende’ Hyundai daarom de beste koop, primair vanwege zijn spaarzame verbruik en de uitgebreide fabrieksgarantie.

Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze testkandidaten:
Hyundai Kona electric 39 kWh
Peugeot e-2008 GT
Volkswagen ID.3 1st