Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest Citroën e-Berlingo Multispace vs. Renault Kangoo Maxi Z.E. 33

De Citroën doet hoogwaardiger aan, maar de Renault is de betere EV

Ze vielen buiten de boot bij onze elektrische multitest, maar in een dubbeltest brengen we de Citroën e-Berlingo Multispace en Renault Kangoo Maxi Z.E. alsnog voor het voetlicht. Zijn deze personenversies van bedrijfswagens een volwaardig alternatief voor wie een elektrische gezinsauto zoekt?

Ruimte

De Renault is 20 centimeter langer dan de Citroën. De kofferruimte is dan ook gigantisch: met de achterbank overeind kun je in de Kangoo al bijna kwijt wat de e-Berlingo in zijn geheel weet te verstouwen: 2.400 – om 3.000 liter. Klap je ook in de Renault de achterbank neer, dan kun je maar liefst 3.700 liter aan spullen meenemen. De Kangoo en de e-Berlingo hebben beiden een vlakke laadvloer, maar in de Citroën kun je de stoelen achterin ook nog uitnemen. Het wemelt aan boord van de testkandidaten van de opbergruimte. Boven de zonnekleppen en in het geval van de Citroën zelfs in een speciaal vak óp het dashboard. Met hun hoge koets is de hoofdruimte achterin de twee EV’s dik in orde; de uitklaptafeltjes in de Citroën gaan ten kosten van de beenruimte, maar de e-Berlingo heeft dan wel weer afzonderlijk verstelbare rugleuningen. In beide auto’s kunnen drie volwassenen probleemloos naast elkaar zitten vanwege de zo goed als afwezige middentunnel.

Rijgedrag

Het ontwerp van zowel de Kangoo als de e-Berlingo is in wezen alweer 10 jaar oud. Het zijn bestaande modellen, die elektrisch zijn gemaakt. De aandrijflijn is simpelweg vervangen! De Renault heeft een elektromotor die goed is voor 60 pk, het exemplaar uit de Citroën is 67 pk sterk. De auto’s hebben het nodige gemeen. Zo zijn ze beiden onderstuurd – d.w.z. dat zowel de e-Berlingo als de Kangoo in een snel genomen bocht over hun voorwielen wegglijden – en laat de zitpositie te wensen over. In de Renault staat het dashboard te laag, in de Citroën zijn de zittingen te kort.

De Kangoo is rumoeriger dan de e-Berlingo. Je hoort weliswaar de motor niet, maar de rijwind des te meer! De Citroën is overigens ook niet vrij van bijgeluiden: die komen in het geval van de e-Berlingo van het onderstel. De besturing van de Citroën voelt bovendien doods aan; je hebt geen idee wat de voorwielen doen. Daarnaast valt de topsnelheid bescheiden uit: bij 115 km/h is de koek op. Vrachtwagens kom je nog wel voorbij, maar een personenauto die op de cruise control aan het dralen is, kun je niet passeren. En over cruise control gesproken: dat is op de Citroën niet leverbaar.

Verbruik

Hoe ver je komt met een elektrische auto, bepaalt in grote mate hoeveel gemak je van de wagen hebt. De Citroën heeft van de twee het kleinste batterijpakket en komt dus ook het minst ver: de fabrikant geeft een rijbereik op van 170 kilometer. De Renault zou op papier 270 kilometer moeten kunnen afleggen. Voor de Kangoo Z.E. is dit alweer de tweede elektrische aandrijflijn; het model komt verder en laadt sneller dan de eerste generatie, die in 2013 het levenslicht zag. Zoals te doen gebruikelijk wanneer we elektrische auto’s op de redactie te logeren hebben, hebben we ook met de e-Berlingo en de Kangoo Z.E. een actieradiusproef gedaan.

Die bestaat er uit, dat we via een gevarieerde route van het ANWB hoofdkantoor in Den Haag naar vliegveld Lelystad rijden (en zo mogelijk weer terug). Het was koud tijdens die proef, een graad of vijf, en dat heeft uiteraard zijn weerslag gehad op het testresultaat. Uiteindelijk moest de Citroën na 116 kilometer de handdoek in de ring gooien; de Renault kon toen volgens de boordcomputer nog 84 kilometer verder. Om de EV’s een eerlijke kans te geven, hebben we in beide auto’s de speciale spaarstand benut en de grootste stroomverbruikers uitgeschakeld. Inclusief de verwarming! In de Kangoo wordt in de spaarmodus de topsnelheid begrensd op 100 kilometer per uur. De e-Berlingo schakelt de verwarming uit. Eenmaal leeg kan de Citroën aan een snellaadpaal worden bijgeladen, waardoor je in 20 minuten je reis weer kunt vervolgen. De Renault doet er 6 uur over om op krachten te komen. En dat is dan nog aan een publiek laadpunt! Desondanks kun je merken dat Renault al de nodige ervaring heeft met elektrische auto’s. Zo lichten de remlichten van de Kangoo op bij het regenereren en kun je de laadkabel niet zomaar uit de auto trekken, wanneer de Renault aan het bijladen is. Bij de e-Berlingo is dat wel het geval. Verder staan er in het navigatiesysteem van de Citroën geen laadvoorzieningen vermeld en kun je de resterende laadtijd alleen via een app op je telefoon raadplegen (bij de Kangoo valt die gewoon op het dashboard af te lezen). Daarnaast mis je de cruise-control, die het eenvoudiger maakt om één snelheid te blijven rijden. En het rijbereik op de boordcomputer schiet alle kanten op: dat maakt nodeloos onrustig. Een grappig detail dat bij onze actieradiusproef aan het licht kwam: beide testkandidaten gaan beneden een bepaald batterijpeil ‘piepen’. Alsof je achter het stuur van dit soort auto’s niet zelf het rijbereik in de gaten houdt!

Gebruiksgemak

De gigantische achterklep van de Citroën en de deurtjes van de Renault zorgen ervoor dat je goed moet opletten waar je de wagens neerzet: om je boodschappen in te kunnen laden, heb je achter de auto een boel ruimte nodig. Dankzij de handige schuifdeuren kunnen je passagiers wel in de kleinste parkeervakken uitstappen. De raambediening van de Citroën zit op het dashboard in plaats van in de deur; in een parkeergarage grijp je daardoor vaak mis.

In de Renault moet je juist helemaal niet aan een parkeergarage denken: met een lengte van 4.66 meter valt de Kangoo met name aan de achterzijde slecht te overzien. Een optionele achteruitrijcamera biedt uitkomst. Citroën levert bij de e-Berlingo standaard een app mee, waardoor je op jouw telefoon kunt zien hoe vol de batterij is en hoe lang de resterende laadtijd bedraagt. Bovendien kun je er op afstand de verwarming vast mee aan zetten.

Veiligheid

Behalve ESP en ABS – de rijhulpsystemen die vanuit Europa verplicht zijn gesteld op nieuwe auto’s – beschikken beide testkandidaten niet over een aanvullende veiligheidsuitrusting. Wat dat betreft is er in 10 jaar heel wat veranderd. We kunnen hooguit noemen dat de Renault bij stapvoets rijden een speciaal geluid maakt om voetgangers op zijn komst te attenderen. Dat zou je met een beetje fantasie ook als een hulpsysteem kunnen bestempelen. Het zicht rondom is dankzij het grote glasoppervlak ook een positief punt. Maar omdat de Kangoo geen achterklep, maar achterdeuren heeft, zie je in de achteruitkijkspiegel alsnog weinig.

Prijs

Met een vanafprijs van € 29.608 lijkt de Kangoo de voordeligste van de twee. Maar schijn bedriegt, want Renault hanteert een dubbele prijslijst: eentje incl. batterij en een met batterijhuur. Heb je geen zin in extra maandelijkse kosten, dan bedraagt het prijskaartje van de Kangoo € 37.503. En da’s dan nog exclusief alle opties die op deze testauto zitten. Wij schrokken van de aard van die extra’s. Je moet bijvoorbeeld al bijbetalen voor airconditioning, een tweede schuifdeur of klapraampjes. Zelfs de app waarmee je op je telefoon kunt zien hoeveel stroom er nog in de batterij zit, moet van de optielijst komen! Zoals de Renault in onze test figureert, kost de auto € 41.442. Een bedrag waarvoor je ook een Opel Ampera-e zou kunnen aanschaffen...

De vanafprijs van de Citroën bedraagt € 31.670. Inclusief batterij en die handige app waarmee je op afstand de verwarming kunt inschakelen. Als enige van de twee kun je bij de e-Berlingo optioneel kiezen voor een snellaadmogelijkheid. Dat kost je € 800, maar vergroot de gebruiksmogelijkheden aanzienlijk. Het zit ook op deze testauto, waarvan het prijskaartje samen met andere extra’s als stoelverwarming en een achteruitrijcamera op € 35.825 uitkomt. Het model is overigens ook als Peugeot te koop en luistert dan naar de naam Tepee Electric. De Peugeot heeft een vanafprijs die € 1.200 lager ligt. De Citroën stelt daar een rijkere standaarduitrusting tegenover.

Winnaar

Het is niet eenvoudig om in dit vergelijk een winnaar aan te wijzen. Vooral omdat geen van beide auto’s voor een podiumplek in aanmerking komt. Als de e-Berlingo en de Kangoo Z.E. iéts laten zien, is het dat reguliere elektrische personenwagens veel verder ontwikkeld zijn. De actieradius is groter, evenals het gebruiksgemak. En voor de prijs hoef je het ook al niet te doen. Als we moeten kiezen, gaan we voor de Renault. De Kangoo profiteert merkbaar van de kennis die de Fransen al met elektrische auto’s hebben opgedaan en dat maakt hem tot de meest relaxte metgezel. Zulke gemoedsrust is – in dit geval létterlijk – heel wat waard.

Bekijk ook onze multitest van elektrische gezinswagens

Lees meer over elektrisch rijden