Top 10: de zuinigste nieuwe zevenzitters

De meeste auto's bieden plek aan vier of vijf personen, maar er zijn ook auto's met meer zitplaatsen. Omdat een groot gezin al duur genoeg is, zetten we de tien nieuwe zevenzitters met het laagste verbruik op een rijtje.

Een auto die zuinig is én groot genoeg voor zeven personen, dat zijn botsende eigenschappen. De zevenzitters uit deze top 10 scoren dan ook lang niet zo goed als de compacte crossovers en middenklassers. Aan de andere kant, als je daadwerkelijk zeven mensen moet vervoeren, dan ben je met een van onderstaande auto's economischer uit dan wanneer je met twee auto's op pad moet. 

Daarnaast lijken de traditionele ruimtewagens het beter te doen dan de nu zo populaire crossovers en SUV's. Zelfs met (plug-in) hybridetechniek halen die de top 3 niet. Toch is het maar de vraag of de ruimtewagens, in de jaren '90 zo populair, nog toekomst hebben. De verkoopcijfers zijn hard teruggelopen en de ene na de andere fabrikant zegt dit marktsegment vaarwel. Wie een zevenpersoonsauto zoekt kan in de nabije toekomst zomaar aangewezen zijn op relatief dure en onzuinig zevenzits crossovers of SUV's. 

  Merk & model Verbruik (l/100km en km/liter)
1 Citroen Grand C4 SpaceTourer 1.2 Puretech 96 kW 7,3 / 1 op 13,8
2 Dacia Lodgy 1.3 TCE 96 kW 7,3 / 1 op 13,6
3 BMW 216i Gran Tourer 96 kW 7,3 / 1 op 13,6
4 Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV 195 kW 7,4 / 1 op 13,5
5 Peugeot 5008 1.2 PureTech 96 kW 7,5 / 1 op 13,3
6 Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDi HEV 169 kW 7,6 / 1 op 13,1
7 Skoda Kodiaq 1.5 TSI 110 kW 7,7 / 1 op 13,0
8 Toyota Highlander 2.5 Hybrid 7,8 / 1 op 12,9
9 Renault Grand Scenic 1.3 TCe 103 kW 7,9 / 1 op 12,7
10 Mercedes-Benz GLB 200 120 kW 8,0 / 1 op 12,5

*cijfers per 1 maart 2021

Hoe zijn de cijfers tot stand gekomen?

Het redelijkerwijs te verwachten praktijkverbruik is met een formule berekend. Deze formule is door ANWB afgeleid (mede in samenwerking met TNO en Travelcard) na analyse van een grote hoeveelheid data over werkelijk getankte liters brandstof en werkelijk gereden kilometers, alsmede een groot aantal brandstofverbruiksmetingen van testauto's. Afhankelijk van rijstijl en gebruiksomstandigheden kan het werkelijke verbruik afwijken van het hier gehanteerde gemiddelde  te verwachten praktijkvebruik. Op basis van de door ons ontwikkelde formule hebben we bepaald wat de auto's zijn met het, volgens onze formule of inzichten, laagste (te verwachten) praktijkverbruik. Het gaat hier om zevenzitters op benzine die op dit moment nieuw leverbaar zijn.

Voor de hieronder uitgelichte modellen hebben we met de ANWB Autokosten Tool een indicatieve berekening gemaakt van de kosten per maand en per kilometer. Hierbij zijn we in alle gevallen uitgegaan van de voordeligste uitvoering met de betreffende motorisering.

Citroen Grand C4 Spacetourer 1.2 Puretech

Hoewel de Citroën Grand C4 SpaceTourer er nog behoorlijk bijtijds uitziet, loopt het model toch al weer acht jaar mee. Destijds kwam het model als Grand C4 Picasso op de markt, als zevenzitsversie van de gewone C4 Picasso. In 2015 maakte de zuinige 1.2 puretech-benzinemotor zijn intrede, in de grote Grand C4 SpaceTourer neemt deze krachtrbron elke 13,8 kilometer een liter benzine tot zich. Sinds kort heeft Citroën ook een volledig elektrisch personenbusje in de showroom staan. Deze heeft een consumentenprijs vanaf € 40.790 , maar biedt wel plek aan negen personen.

Een nieuwe Citroën Grand C4 SpaceTrourer 1.2 PureTech 130 Business van € 32.350 , kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15000 km/jaar circa € 701 per maand, ofwel 56,3 cent per kilometer.

Bekijk het aanbod Citroën (Grand) C4 SpaceTourer-occasions

Dacia Lodgy 1.3 TCE

Met een vanafprijs van € 21.590 is de Dacia Lodgy met ruime afstand de goedkoopste nieuwe zevenzitter van Nederland. Een indrukwekkend lage prijs, zeker als je bedenkt dat van dat bedrag bijna 8500 euro belasting is. De Lodgy is dan ook zeker geen luxe vervoermiddel, maar een eenvoudige no-nonsens auto. De instapversie heeft bij Dacia 'essential' en meer dan het broodnodige zit er standaard ook niet op: een handbediende airco, electrische ramen in de voorportieren (dus zwengelen achterin!) en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. Zelfs een eenvoudige radio moet van de optielijst komen. Wij zouden dan ook de Lodgy Comfort aanraden, die voor een meerprijs van 2000 euro een stuk beter in zijn spullen zit.

Een nieuwe Dacia Lodgy 1.3 TCe Comfort (met navigatie a € 495) van € 24.085, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15000 km/jaar circa € 619 per maand, ofwel 49,5 cent per kilometer.

Bekijk het aanbod Dacia Lodgy-occasions

BMW 216 Gran Tourer

Terwijl de ruimtewagen al lang en breed op zijn retour was, boekte BMW een bescheiden succesje met de 2 Serie Gran Tourer en de vijfzits Active Tourer. Opvallend genoeg is alleen die laatste er als plug-in hybride, de zevenpersoons Gran Tourer is er alleen met diesel- en benzinemotoren. De 216i is de instapper, maar nog altijd een dikke vijftien mille duurder dan de Dacia Lodgy, die met 130 pk ook nog eens flink krachtiger is dan de BMW met 109 pk. Qua verbruik scoort de BMW vrijwel hetzelfde als de Citroën en de Dacia: 7,3 liter per 100 kilometer.

Een nieuwe BMW 216i Gran Tourer Business Edition van € 38.974 , kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15000 km/jaar circa € 848 per maand, ofwel 67,9 cent per kilometer.

Bekijk het aanbod BMW 2 Serie Active/Grand Tourer

Kia Sorento 1.6 TGDI Plug-in Hybrid

Is dit de toekomst van de zevenzitter? De Sorento is een forse SUV die 20 tot 40 centimeter langer is dan bovenstaande zevenzitters en ook minimaal tien centimeter breder. Met 1915 kilo is de Sorento ook nog eens minimaal een halve ton zwaarder dan de hier genoemde alternatieven. Dat hoge gewicht komt mede door de plug-in hybride aandrijflijn, waarmee de Sorento maximaal 50 kilometer volledig elektrisch kan rijden. Doordat de elektromotor en benzinemotor niet alleen naast elkaar kunnen werken, maar ook samen, bedraagt het maximale vermogen liefst 265 pk! 

Op papier neemt de Sorento elke 100 kilometer genoegen met 1,7 liter benzine, maar in de praktijk valt het verbruik vaak een stukje hoger uit. Wel is het belangrijk om te vermelden dat het daadwerkelijke verbruik heel sterk af hangt hoe je de auto gebruikt en hoe vaak je hem aan de laadpaal hangt. Rij je met name korte afstanden, rij je zeer rustig én ben je heel trouw met opladen, dan kun je het grootste deel van de tijd elektrisch rijden. 

Een nieuwe Kia Sorento PHEV DynamicLine van € 52.595 , kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15000 km/jaar circa € 954 per maand, ofwel 76,4 cent per kilometer.

Bekijk het aanbod Kia Sorento-occasions

Peugeot 5008 1.2 PureTech

Dezelfde motor als de Citroën op plek 1, maar dan in een modern crossover-jasje. Hoewel de Peugeot iets minder spaarzaam met benzine om springt, is het verschil niet heel groot. Dat geldt wel voor de vanafprijs, de Peugeot 5008 is duidelijk wat hoger in de markt geplaatst. Qua ruimteaanbod ontlopen de Grand C4 en de 5008 elkaar nauwelijks, de Peugeot scoort zelfs iets beter als het om bagageruimte gaat. Al blijft de beschikbare laadruimte met de derde zitrij overeind erg beperkt.

Een nieuwe Peugeot 5008 1.2 PureTech Active van € 38.730, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15000 km/jaar circa € 752 per maand, ofwel 60,2 cent per kilometer.

Bekijk het aanbod Peugeot 5008-occasions

Jouw zevenzitter nog niet gevonden?

Bekijk dan het totale occasionaanbod op ANWB.nl. We hebben het aanbod voor je aangevuld met de informatie die van de ANWB kent, zoals de richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, inzicht in de maandelijkse autokosten (incl. afschrijving), de bevindingen uit de ANWB Autotest en die van de Wegenwacht.