Top 10: de zuinigste nieuwe zevenzitters

De meeste auto's bieden plek aan vier of vijf personen, maar er zijn ook auto's met meer zitplaatsen. Heel fijn wanneer je regelmatig met het voetbalteam van zoon of dochter op pad gaat, maar al helemaal wanneer je een groot gezin hebt. Omdat zo'n groot gezin toch al duur genoeg is, zetten we de tien nieuwe zevenzitters op benzine met het laagste verbruik op een rijtje.

Een auto die zuinig is én groot genoeg voor zeven personen. Dit lijken botsende eigenschappen. Wie zoekt, zal echter vinden. Verwacht echter geen zuinigheidsmonsters van de eerste orde: een zevenzitter behoort immers meestal niet tot de kleinste modellen.

Toch, als je bijvoorbeeld kijkt naar de nummer 1, de Hyudai Santa Fe, dan is deze als zevenzitter met zijn praktijkverbruik van 6,1 liter benzine per 100 km (1 op 16,4) geen grootverbruiker. Zeker wanneer je bedenkt dat je zonder zevenzitter met twee auto's moet rijden om meer dan vijf mensen te vervoeren. 

Onderstaande top 10 is gebaseerd op zevenzitters op benzine die op dit moment nieuw leverbaar zijn. Deels gaat het over modellen die niet standaard worden geleverd met zevenzits indeling, maar waar dit als (fabrieks)optie tegen meerprijs wel leverbaar is. Het praktijkverbruik is in deze gevallen zo goed als gelijkwaardig.

  Merk & model Verbruik (l/100km en km/liter)
1 Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI hybride 169 kW 6,1 / 1 op 16,4
2 Dacia Jogger 1.0 TCE 81 kW 6,5 / 1 op 15,4
3 Kia Sorento 1.6 T-GDI Plug-inhybride 195 kW 6,7 / 1 op 14,9
4 BMW 216i Gran Tourer 80 kW 7,0 / 1 op 14,3
5 Peugeot 5008 PureTech 1.2 96 kW / 7,0 l/100 km 7,0 / 1 op 14,3
6 Opel Combo Life 1.2 81 kW 7,2 / 1 op 13,9
7 Renault Grand Scénic TCe 140 EDC GPF 103 kW 7,3 / 1 op 13,7
8 Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 110 kW 7,3 / 1 op 13,7
9 Toyota Highlander 2.5 VVTi Hybride 182 kW 7,3 / 1 op 13,7
10 Seat Tarraco 1.5 TSI 110 kW 7,4 / 1 op 13,5

*cijfers per 19 augustus 2022

Hoe zijn de cijfers tot stand gekomen?

Het redelijkerwijs te verwachten praktijkverbruik is met een formule berekend. Deze formule is door ANWB afgeleid (mede in samenwerking met TNO en Travelcard) na analyse van een grote hoeveelheid data over werkelijk getankte liters brandstof en werkelijk gereden kilometers, alsmede een groot aantal brandstofverbruiksmetingen van testauto's. Afhankelijk van rijstijl en gebruiksomstandigheden kan het werkelijke verbruik afwijken van het hier gehanteerde gemiddelde  te verwachten praktijkverbruik. Op basis van de door ons ontwikkelde formule hebben we bepaald welke auto's het, volgens onze formule of inzichten, laagste (te verwachten) praktijkverbruik hebben.

Voor de hieronder uitgelichte modellen hebben we met de ANWB Autokosten Tool een indicatieve berekening gemaakt van de kosten per maand en per kilometer. Hierbij zijn we uitgegaan van het genoemde uitvoeringsniveau.

Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI hybride

Waar ooit de ruimtewagen dé ideale carrosserievorm voor een zevenzitter was, daar strijken nu de SUV's en de Crossovers met de eer. Simpelweg omdat een ruimtewagen anno 2022 niet vaak meer voorkomt. Met z'n allen vinden we SUV's en crossovers een stuk aantrekkelijker ogen. Kijk maar eens naar de nummer 1 in deze lijst: een stoere auto die lekker op menig netvlies ligt. En die dankzij zijn hybride aandrijflijn ook nog eens een behoorlijk zuinig karakter aan de dag legt. 

Een nieuwe Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI Hybride 169 kW Comfort zevenzits van € 50.295 kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15000 km/jaar circa € 951 per maand, ofwel € 0,76 per kilometer.

Bekijk het aanbod Hyundai Santa Fe-occasions

Dacia Jogger 1.0 TCE

Dat een zevenzitter niet duur hoeft te zijn, dat bewijst Dacia met de Jogger. Nu staat het Renault-zustermerk al lang bekend als budgetmerk, maar dat zie je er niet meteen aan af: het ontwerp spreekt veel potentiële autokopers aan. Nu zou je verwachten dat de uitrusting helemaal is uitgekleed om een scherpe prijs neer te zetten, maar niks van dat. Zelfs park distance control achter, elektrisch bedienbare zijruiten en een regensensor zijn van de partij.

Een nieuwe Dacia Jogger 1.0 TCE 81 kW Expression zevenzits van € 24.550 kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15000 km/jaar circa € 617 per maand, ofwel € 0,49 per kilometer.

Bekijk het aanbod Dacia Jogger-occasions

Kia Sorento 1.6 T-GDI Plug-inhybride

De Sorento is een forse SUV die niet minder dan 1957 kilo aan gewicht meeneemt op elke reis. Dat lijkt een beetje gek, gezien zijn derde plek in deze lijst, maar dat hoge gewicht komt mede door de plug-inhybride aandrijflijn. Hiermee kan de Sorento maximaal 50 kilometer volledig elektrisch rijden. En dat scheelt veel brandstof. Doordat de elektromotor en benzinemotor niet alleen naast elkaar kunnen werken, maar ook samen, bedraagt het maximale vermogen liefst 265 pk! 

Op papier neemt de Sorento elke 100 kilometer genoegen met 1,6 liter benzine, maar in praktijk valt het verbruik een stuk hoger uit: 6,7 l/100 km. Wel is het belangrijk om te vermelden dat het daadwerkelijke verbruik heel sterk af hangt van hoe je de auto gebruikt en hoe vaak je hem aan de laadpaal hangt. Rij je met name korte afstanden, rij je zeer rustig én ben je heel trouw met opladen, dan kun je het grootste deel van de tijd elektrisch rijden. 

Een nieuwe Kia Sorento 1.6 T-GDI 195 kW Plug-inhybride Dynamicline 4WD zevenzits van € 55.395 kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15000 km/jaar circa € 1.063 per maand, ofwel € 0,85 per kilometer.

Bekijk het aanbod Kia Sorento-occasions

BMW 216 Gran Tourer

Toen de ruimtewagen al lang en breed op zijn retour was, boekte BMW een bescheiden succesje met de 2 Serie Gran Tourer. De 216i is de instapper, maar nog altijd  zo'n dertien mille duurder dan de Dacia Jogger. Qua vermogen en afmetingen is de Jogger vergelijkbaar met de BMW, hoewel de centimeters net in het voordeel van de BMW uitvallen. Daarentegen is de Dacia weer nét iets zuiniger. 

Een nieuwe BMW 216i Gran Tourer 80 kW zevenzits van € 37.769 kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15000 km/jaar circa € 790 per maand, ofwel € 0,63 per kilometer.

Bekijk het aanbod BMW 2 Serie Active/Grand Tourer

Peugeot 5008 1.2 PureTech

De Peugeot 5008 vormt wat lengte betreft de middenmoot in de top 5 van zuinige zevenzitters. En als nummer vijf in de lijst dus ook de middenmoot van de top 10 wanneer het gaat om zuinigheid. Net zoals bij de BMW en de Dacia heeft Peugeot er in deze uitvoering voor gekozen om een driecilindermotor met turbo als aandrijfbron te kiezen. Waar de motoren van BMW en Dacia blijven steken op respectievelijk 109 en 110 pk, weet de 5008 er 130 pk uit te halen. 

Een nieuwe Peugeot 5008 PureTech 1.2 96 kW Active zevenzits van € 40.960 kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15000 km/jaar circa € 795 per maand, ofwel € 0,64 per kilometer.

Bekijk het aanbod Peugeot 5008-occasions

Jouw zevenzitter nog niet gevonden?

Bekijk dan het totale occasionaanbod op ANWB.nl. We hebben het aanbod voor je aangevuld met de informatie die van de ANWB kent, zoals de richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, inzicht in de maandelijkse autokosten (incl. afschrijving), de bevindingen uit de ANWB Autotest en die van de Wegenwacht.