Straks veel minder kopzorgen voor de concierge
Iedere ochtend staat Ruud Elshof met een bezorgde blik te kijken naar het gedrang in Zwolle op het schoolplein op de Daltonschool waar hij conciërge is. Of eigenlijk naar het gedrang aan specifiek de rand van het schoolplein. Want er vlak naast razen auto’s langs. Hoe lang kan dat nog goed gaan? Wanneer gaat hier het eerste kind worden aangereden? Met hulp van ondermeer een bijdrage van het ANWB Fonds gaat er nu eindelijk iets veranderen.
Gevaarlijke toestanden
Tussen 8.15 uur en 8.30 uur, als de driehonderd leerlingen van de Daltonschool De Zevensprong aan komen lopen en hollen maar vooral fietsen, ontstaan er gevaarlijke toestanden. Enkele meters naast de fietsenstalling rijden auto’s hard voorbij, richting een nabijgelegen winkelcentrum. Degenen die nog het meest gevaar lopen, zijn de kleuters, realiseerde Elshof zich.
Die hebben net leren fietsen en zijn nog wat wankel op hun kleine fiets. Vaak bij het afstappen, zeker al het fietsje aan de grote kant is. Elshof ziet ze dan regelmatig half struikelen of vallen. ,,Het gaat om die kleutergroepen, die lopen het meest gevaar. Kleuters, kinderen die van pa of ma te horen krijgen: ‘Ga maar eens proberen of je het lukt om alleen naar school te fietsen’. Dat gebeurt dan en dan zie je vaak zo’n kind stuiteren.’
Rigoureus plan
,,Kwestie van tijd voordat er hier een ongeluk gebeurt’’, aldus Elshof. Ook ouders maakten zich grote zorgen, onlangs kreeg Elshof van ouders ook een brief over de situatie. De conciërge blijkt een man met hart voor de zaak, iemand die meeleeft met zijn kinderen.
Elshof bedacht samen zijn directrice Clarina Streuer een rigoureus plan; als die fietsenstalling verhuist, en wel naar de achterkant van de school, is er vlakbij die weg veel minder gedrang. En zijn die kinderen die afstappen, en soms daarbij half van hun fiets vallen, ver buiten het bereik van die soms hard langsrijdende auto’s.
Veel papierwerk
Het plan, zorgde ervoor dat hij er een halve dagtaak bij kreeg. Want er moest een groenstrook, die van de gemeente is, gebruikt gaan worden voor die stalling. Overheidsgrond dus – en dan wordt het echt ingewikkeld. Als dat van bestemming moet veranderen moeten vele formulieren worden ingevuld, mensen op het gemeentehuis worden gebeld en plannen worden uitgelegd.
,,Wat een extra werk was dit zeg’’, aldus Elshof. ,,Dat invullen van al die formulieren bleek een halve dagtaak, zo ontdekte ik.’’ Maar nu is het uiteindelijk gelukt, de aanleg kan binnenkort beginnen. Een belangrijk plan – en wel uit de categorie ‘beter voorkomen dan genezen’.
Tekst: Teije Brandsma
Foto: Arnaud Roelofsz
Deel deze pagina