Hotel heeft 2x totale bedrag van mijn creditcard afgeschreven

Vraag gesteld door Brouwer# op 26 september 2017

Beste medewerker van ANWB/beste Expert,

Onlangs ben ik op vakantie geweest naar Duitsland, via Booking.com heb ik een aantal overnachtingen geboekt. Na thuiskomst bleek dat een hotel 2x het totale bedrag van mijn creditcard heeft afgeschreven (op 2 verschillende data). Ik heb Booking.com meerdere keren benaderd om dit te herstellen, maar ze geven aan dit verzoek al een aantal keer aan het hotel te hebben doorgegeven. Uiteindelijke gebeurd er niks. Hebben jullie een advies hoe dit aan te pakken? Waar ligt de aansprakelijkheid in dit geval, bij het hotel of bij Booking.com?

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees Brouwer

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Na thuiskomst van uw vakantie in Duitsland blijkt dat de kosten voor het hotel twee keer is afgeschreven van uw creditcard, en wel op twee verschillende data. Booking.com stelt het hotel veelvuldig om uitleg te hebben verzocht, maar zonder resultaat. U vraagt zich af hoe nu te handelen.

Welke partij u hiervoor dient aan te spreken hangt onder meer af aan wie u de betaling heeft verricht.

Betwiste betaling
Nu u -zonder resultaat- geprobeerd heeft het teveel betaalde gerestitueerd te krijgen, kunt u bij uw creditcard maatschappij een verzoek indienen tot terugbetaling van één van de twee betalingen, middels een 'verzoek betwiste betalingen'.

De creditcard maatschappij kan na overleg van afdoende bewijs, de betaling ongedaan maken. Neem hiervoor contact op met uw creditcard maatschappij.

Voor de volledigheid wijs ik u tot besluit op het Europees Consumenten Centrum (ECC; voor grensoverschrijdende geschillen). Aan deze service zijn overigens geen kosten verbonden.