Europees Consumenten Centrum

Het Europees Consumenten Centrum bemiddelt bij geschillen over de grens, zoals bij een reparatie in het buitenland of de uitvoering van een reis door een buitenlandse reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij.

Wat doet het Europees Consumenten Centrum

Het ECC geeft advies en bemiddelt kosteloos bij geschillen tussen consumenten en ondernemers van een andere EU staat plus Noorwegen en IJsland. Het is een initiatief van de Europese Unie om het vrije verkeer van goederen in de EU te stimuleren. Zij bemiddelt onder andere bij geschillen op het gebied van:

  • aankopen in een ander EU land (ook online)
  • auto huur
  • vliegreizen
  • pakketreizen
  • reparaties in een garage
  • tol problemen

Je moet eerst zelf proberen tot een oplossing te komen met de ondernemer. Daarvoor moet je schriftelijk hebben geklaagd. Pas daarna kun je de zaak aanmelden voor bemiddeling bij het ECC. Zij sturen deze door naar het ECC in het land waar de tegenpartij woont. Daar zal de lokale ECC verder bemiddelen. Leidt dit niet tot een oplossing, dan kan het ECC adviseren over de mogelijke juridische stappen. Bijvoorbeeld de Europese procedure voor geringe vorderingen.

Meer informatie:
> Website Europees Consumenten Centrum