Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Recht op compensatie door vliegvertraging?

Vraag gesteld door JanLaRoFan op 28 december 2017

Op 10 december zouden wij met vlucht HV6626 van Alicante (10:15) naar Eindhoven vliegen. Daar door de sneeuwval niet aangekomen en uitgeweken naar Keulen met aankomst rond 13:00 uur (nagenoeg zelfde aankomsttijd als voor Eindhoven gepland stond)
Op Keulen gaat het allemaal heel traag (Transavia vliegt daar normaal ook niet op). Terwijl er in Eindhoven al weer rond 15:00 uur geland wordt staan wij nog steeds in Keulen. Uiteindelijk meldt de captain dan hun werkuren erop zitten ( vanaf 6 uur aan het werk) en dat wij het vliegtuig uit moeten.. het is dan na vijven. Op de luchthaven zal verder uitgezocht worden of wij nog diezelfde avond met een andere vlucht of met bussen teruggaan of de volgende dag na een overnachting. Dit blijkt dus een grote leugen. In de terminal aangekomen weet niemand ergens van en na lang bellen met Transavia is het decreet. Jullie moeten zelf maar zien thuis te komen, zoek het dus maar uit. Concrete vraag is, mag elke claim door de weersomstandigheden afgewezen worden? Transavia heeft hier bewust een keuze gemaakt, en nog netjes gezegd, onder valse voorwendselen ons het vliegtuig uitgewerkt en niets geregeld..de werktijdoverschrijding is ook iets wat te voorzien was. Gaat hier geen andere zorgplicht gelden dan alleen het excuus van het weer? Op tijd geland op een andere luchthaven, maar kennelijk gedoe op de luchthaven en andere oorzaken.. uiteindelijk met een taxi naar Eindhoven gereden, kosten €300,00. Deze laatste kosten willen ze wel betalen en, naar beneden bijgesteld, de kosten voor consumpties in het vliegtuig. Dit omdat we daar geen bonnetje gevraagd hebben�� kosten buiten de luchthaven van andere aard worden ook niet vergoed.

Antwoord van Marlijn

Antwoord van Marlijn

ANWB Expert

U heeft bij Transavia een ticket voor een vlucht van Alicante naar Eindhoven geboekt. Door sneeuwval kon niet naar Eindhoven gevlogen worden. Er is uitgeweken naar Keulen. Daar aangekomen bent u niet met een andere vlucht of met bussen naar Eindhoven vervoerd. U heeft zelf een taxi geregeld (kosten € 300). Transavia heeft de taxikosten en de (naar beneden bijgestelde) kosten voor consumpties in het vliegtuig vergoed. U vraagt zich af of luchtvaartmaatschappijen geen andere zorgplicht hebben dan alleen het excuus van het slechte weer.

Overmacht
Als de vertraging/annulering van een vlucht het gevolg is van overmacht is er geen recht op een financiële compensatie op grond van de Europese Verordening. In dit geval levert het slechte weer overmacht op. Wel houdt u dan recht op verzorging en recht op alternatief vervoer.

Recht op verzorging
Dit houdt in dat de passagier in geval van vertraging/annulering van de vlucht gedurende de wachttijd recht heeft op maaltijden en verfrissingen in redelijke verhouding tot de wachttijd, eventuele kosten van hotelovernachting(en) en twee telefoongesprekken.

Recht op alternatief vervoer
Recht op alternatief vervoer betekent dat de luchtvaartmaatschappij moet zorgen dat u uw eindbestemming bereikt. Ik kan me voorstellen dat u het gevoel heeft in Keulen aan uw lot te zijn overgelaten door Transavia. Echter, door de taxikosten te vergoeden is voldaan aan het vervoer naar de eindbestemming.

Als u met uw vraag doelt op de mogelijkheid tot het claimen van gederfd reisgenot wegens het ongemak, is dat helaas niet iets dat van een luchtvaartmaatschappij gevorderd kan worden. Gederfd reisgenot kan op grond van de wet alleen geclaimd worden (van een reisorganisator) als er sprake is van een reisovereenkomst.

Meer informatie over recht van vliegtuigpassagiers vindt u op onze website.



***

Reactie van JanLaRoFan:

Beste Marlijn, dank voor je antwoord. Als het zo is, dan is het zo. Alleen kan ik er nog steeds niet bij dat je door voorzienbare factoren van oa de bemanning je na vijf uur in een vliegtuig gezeten te hebben en je wordt eigen onder valse voorwendsels het vliegtuig uitgewerkt, alles nog steeds met de mantel van overmacht door sneeuw kan worden afgedaan? Weet je dit heel zeker?



***

Reactie van JanLaRoFan:

Marlijn van Gellicum geeft geen antwoord meer?



***

Reactie van Marlijn van Gellicum:

Excuses voor mijn vertraagde reactie.

De bemanning mocht niet langer werken in verband met arbeidstijdenregelgeving. Er is een maximaal aantal uren dat de bemanning mag werken. Ook de wachttijd in Keulen geldt als werktijd. De oorzaak van deze vertraging blijft de sneeuwval, waardoor er uitgeweken moest worden naar Keulen. Dit is overmacht voor de luchtvaartmaatschappij.

Ik zie dus helaas geen mogelijkheden voor een financiële compensatie op grond van de Europese Verordening.