Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Corrigeren foutief toltarief

Vraag gesteld door PaulusDB op 6 maart 2018

Ik ben in het bezit van een rolstoelbus met een hoogte van 2.40 mtr. Op basis van deze hoogte wordt de bus standaard ingedeeld in tariefklasse 2 op de Franse tolwegen. Echter, in voorgaande jaren (voor 2017) is het altijd mogelijk geweest om in overleg met de aanwezige tolmedewerker of via de informatie/helpknop op het tolstation aan te geven dat het een rolstoelbus betrof en dat ik daardoor in aanmerking kwam voor het wijzigen naar klasse 1.
Sinds 2017 heb ik echter verschillende keren problemen gehad bij deze soortgelijke vraag (waarvan overigens 3x bij tolstations in de buurt van Amiens). Men wilde per se een carte gris zien (een Frans document, overeenkomstig met het Nederlandse kentekenbewijs) met de vermelding ‘handicap’ (terwijl op het Nederlandse document netjes omschreven staat dat de bus is aangepast voor veilig rolstoelvervoer, maar waarbij het woord handicap niet ter sprake komt), dit zelfs ondanks de duidelijk voor de voorruit liggende Europese gehandicaptenparkeerkaart. Bij onbemande tankstations werd zelfs 1x aangegegeven dat ik de kentekenpapieren ergens in moest deponeren of kopieren (de juiste instructie is mij niet duidelijk geworden ondanks dat ik mij redelijk in het Frans kan redden). Ook is het 1x gebeurd dat men mij toezegde het tarief te wijzigen en dat ik mijn VISA-kaart moest plaatsen in het tolapparaat waarna vervolgens toch tarief 2 werd afgeschreven (een medewerker van deze tolmaatschappij bij het volgende tolstation (oprit) verzekerde mij dat ik wel voldeed aan de voorwaarden voor teruggaaf). Via internet heb ik nog geprobeerd om een en ander te declareren, maar hier werd helaas niet op gereageerd.

Mijn vragen aan u zijn:
1/ Is het mogelijk om via de tolbadge te betalen (dit zal standaard tariefklasse 2 zijn) en na afloop (evt. na opsturen kopie kentekenbewijs) deze meerkosten terug te vragen via het AREA mailadres (of op een andere wijze, bijv. via een website)?
2/ Mocht dit niet mogelijk zijn, kunt u mij dan aan de juiste mailadressen helpen van de diverse tolmaatschappijen in Frankrijk (of 1 centraal mailadres o.i.d.) waar ik naar toe zou kunnen mailen c.q. hebt u andere mogelijkheden die ik zou kunnen gebruiken?
3/ Kunt u mij aangeven hoe de juiste werkwijze is als bij een onbemand tolstation het kentekenbewijs moet worden getoond? Moet een kopie in een aanwezige gleuf worden gedeponeerd, moet het kentekenbewijs tegen een glasplaat gehouden worden of…
4/ Op uw website zie ik dat bij de Frankrijk/Spanje/Portugal-versie van de tolbadge het kenteken geregistreerd wordt. Is hierbij automatisch een koppeling te maken met een gehandicaptenindicatie zodat standaard tarief 1 wordt afgeschreven?

Antwoord van Cathy

Antwoord van Cathy

ANWB Expert

U heeft een vraag over uw tolbadge. Het antwoord op veel gestelde vragen over de tolbadge vindt u op onze website.

Heeft u toch nog een vraag over uw tolbadge neem dan contact op met ons Leden Service Center, info@anwb.nl.