Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Waarschijnlijk onbewust doorgereden op tolweg in Portugal

Vraag gesteld door Ton Wenemoser op 26 september 2017

In Portugal mbv mijn ANWB creditcard op 3 september jl aan de grens bij Almada een easytoll account aangemaakt. Op het afschrift staat o.a. in kleine letters, dat dit niet geldig is voor de wegen met het VV symbool. Op donderdag 7 september reis ik van Vila Sha (bij Porto) naar Porto Covo. Bij een tolpoort zie ik wel een V teken maar neem aan dat dit niet als VV symbool gezien moet worden. Er waren gates waar je een kaartje kon pakken en ook gates waar je door kon rijden. Dit laatste heb ik gedaan in de veronderstelling, dat ik goed zat. Wij zijn nu thuis en na controle van de ANWB credit card zie ik dat over dit gedeelte van de autobaan op 7 september niets is afgeschreven. Wat moet ik doen? Een mail sturen naar Portugal naar het kantoor van VV of afwachten totdat ik misschien een vordering incl. evt boete thuis ga ontvangen? Ik had vanmorgen al telefonisch contact met een medewerker vd ANWB, maar die kon mij ook niet verder helpen. Gaarne uw antwoord.

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt op 3 september 2017 aan de grens bij Almada een easytoll account aangemaakt (niet geldig voor wegen met het VV symbool). Op 7 september 2017 bent u van Vila Sha naar Porto Covo gereisd. U bent door een tolpoortje gereden waar u geen kaartje hoefde te pakken. Na thuiskomst ziet u via uw ANWB creditcard dat u niet betaald hebt voor het gedeelte van de autobaan die u op 7 september 2017 hebt afgelegd. U vraagt zich af wat u nu moet doen.

U kunt via portugaltolls.com telefonisch contact opnemen om daar uw vraag neer te leggen. Wellicht dat u daar informatie krijgt over hoe verder te handelen.

Indien u er niet uit komt kunt u deze kwestie voorleggen aan het Europees Consumenten Centrum (ECC). Zij kunnen bemiddelen in geval van grensoverschrijdende zaken.