Afgifte paspoort

Vraag gesteld door ArnoldZ op 26 juni 2017

In Spanje willen ze vaak een kopie van je paspoort hebben, dat is geen probleem zolang je het BSN nummer zwart maakt en er "kopie" op zet.

Maar op een van onze laatste campings wilden ze een scan van het paspoort maken en dat kon niet van het kopie.

Dus zouden ze achteraf net zoveel afdrukken van het paspoort kunnen maken als ze willen, wat hiertegen te doen?

Antwoord van Marlijn van Gellicum

ANWB Expert

Op de camping in Spanje wilden ze een scan van uw paspoort maken, en dat mocht niet van het kopie. U vraagt zich af wat u hiertegen kunt doen.
 

Wel of niet afgeven van paspoort
Op onze website treft u informatie aan over het wel of niet afgeven van het paspoort. Het komt vaker voor dat campings/hotels een scan van het paspoort willen maken. Als er geen genoegen wordt genomen met een kopie waarop het BSN-nummer al is door gehaald en de foto is doorgekruist, bieden de volgende mogelijkheden misschien een oplossing:

  • Geef het ID-bewijs af voor een kopie met een paspoorthoes, die fraudegevoelige gegevens afschermt.
  • Gebruik de Kopie ID app van de overheid. Dit is een app waarbij je met je smartphone gemakkelijk en veilig een kopie van je identiteitsbewijs kunt maken. Je kunt het BSN nummer door strepen en er kan een watermerk overheen gezet worden met datum en doel van de kopie. Deze scan kan per mail direct naar de accommodatie verstrekker worden gestuurd.
  • Als de receptionist zelf een kopie maakt, vraag dan of de receptionist het BSN-nummer en foto wil doorhalen en op de kopie te schrijven voor wie de kopie is gemaakt.

 


***

 

 

 

Reactie van Pan rijder:
Het zou zo moeten zijn dat niemand alleen wat heeft aan een copie
Bij een lening of en abonnement afsluiten vind ik dat men verplicht moet worden om te kijken of de foto bij de persoon hoort.wordt er wat af gesloten zonder dit te doen dan vind ik dat niet de persoon op ID kaart aansprakelijk moet zijn maar de instelling waar men de lening of abonnement afsluit

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van h.j.fransen:
Het probleem is dat men zich in het buitenland niet voor kan stellen dat een modern land als Nederland zo naïef is, dat je hier met alleen een kopie van een paspoort een bankrekening kunt openen op iemands anders naam. (en andere identiteitsfraude).
Als je in de rij staat bij de balie, heeft de baliemedewerker hier geen begrip voor, en andere gasten achter je ook niet. Inwoners van andere landen laten immers allemaal probleemloos hun paspoort kopieren, dus waarom die irritante Nederlander niet. De paspoorthoes moest er tot nu toe altijd af.
Vaak voelen de baliemedewerkers zich beschuldigd van oneerlijke praktijken, want zij zelf zullen immers niets doen met jouw gegevens, dus ze voelen zich beschuldigd van het niet eerlijk zijn.
Dit allemaal uitleggen na een lange vlucht lukt meestal niet. Het is ook de vraag of het wel slim is om mensen in verre landen te vertellen hoe makkelijk ze criminele dingen met een kopie van ons paspoort kunnen plegen.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van louwrens51:
Daar gaan we weer. Dit is al meermalen aan de orde geweest, ook op deze site. ANWB herhaalt de theorie, en de praktijk is heel anders. Lees maar elders. Ministerie regelt het niet anders dan met een brief waarin de theorie wordt uitgelegd.Eén ervaringsfeit. Toen ik na 2 jaar terug kwam op een camping in Spanje stonden al mijn persoonlijke data inclusief paspoort-scan, adres, kentekens en betalingsdata nog "in de computer" aan de receptie. Toen had men dus ineens geen nieuwe scan meer nodig. Ik heb geprobeerd deze data te laten wissen bij vertrek, helaas....De ANWB ID kaart was niet welkom....DUS weggaan of er mee leven

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Jocamakos:
We maken het ook regelmatig mee. Dan heb je soms ook een taalprobleem. Het is vaak of weggaan of er mee leven.
En idd wij komen ook tegen dat alles nog in de pc staat. Soms wel gemakkelijk. "Alles hetzelfde? zijn de jongens erbij? Hé nieuwe auto!!".
Het wordt pas vervelend toen ze vroegen of t "nog steeds dezelfde creditcard met die vervaldatum" was. Toen heb ik bij thuiskomst wel een nwe creditcard aangevraagd. Voorde zekerheid er was in dat jaar wel niks verkeerds meegedaan en zij zien het als service...
Verder zijn het vaak mensen aan de receptie die je herkennen, die blij zijn dat je er weer bent. Die vragen hoe je jaar geweest is...
Dat heeft ook wel wat...
Als we het echt niet vertrouwen dan gaan we wel gewoon als de mogelijkheid er is althans.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van MacEd:
Op het moment dat ik deze vraag zag (en ik was zelf ook op zoek) dacht ik een antwoord te hebben. Maar ik zag dat de ANWB datzelfde idee met ministerie van BZ bedacht had.
Ik heb dus zo'n brief gedownload waarin staat dat een paspoort volgens onze (Nederlandse) regels niet zomaar afgeven mag worden en dat het document eigendom is van de Nederlandse staat.
Maar dat briefje had iedereen kunnen schrijven. Natuurlijk hoort daar een logo van BZ op te staan en mag het best authentieker eruit zien. Nu is het gewoon wat tekst op een blank vel papier, en dan te bedenken dat het hier om een uitleg gaat om fraude te voorkomen. Dat A4tje moet natuurlijk ook zo gemaakt worden dat er geen tekst veranderd kan worden... Er zijn ruimschoots voldoende mogelijkheden om dat te doen.
Om daar nu nog een stukje in door te denken moeten reisburo's ook kunnen beschikken over een plek waar deze documenten zijn te downloaden (per land/taal) zeker als er ook landen zijn (zoals de ANWB al aangegeven had) andere regels er op na te houden dan doorgaans gebruikelijk.
Reisburo's, reserveringssites zoals bijv. Booking.com moeten die documenten kunnen meesturen naar klanten die naar het buitenland gaan. Uiteraard zouden deze documenten ook te downloaden moeten zijn van mijn.overheid.
Dan hebben we het hier alleen over dat ene document in verschillende talen.
Leuke klus die zou ik wel graag willen klaren.