Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Door de wachttijden op Schiphol wil ik mijn vlucht annuleren. Mag ik kosteloos annuleren?

Vraag gesteld door op 24 mei 2022

Wil vliegreis van 9 juni a.s. annuleren vanwege extreme wachttijden op Schiphol. Dit vanwege leeftijd 74 en spanningen van situatie. Dit is niet wat ik geboekt heb. TUI is bereid van 1.650,- kosten slechts 625,- te vergoeden. Sta ik in mijn recht om totaal retour te verlangen? Steunt ANWB leden met dit probleem?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een vakantie geboekt en vliegt binnenkort vanaf Schiphol. In verband met de extreme wachttijden op Schiphol en uw leeftijd wilt u graag de reis annuleren. U moet daarvoor een flink bedrag betalen aan annuleringskosten. U vraagt wat u kunt doen.

Annuleren
U kunt altijd uw reis annuleren, maar het uitgangspunt is wel dat u daar kosten voor moet betalen. U heeft immers een overeenkomst gesloten die u en de reisorganisatie allebei na moeten komen. In sommige gevallen dekt uw annuleringsverzekering de kosten die u moet betalen, maar dan moet er sprake zijn van een reden die de annuleringsverzekering dekt. Daarbij kunt u denken aan redenen als ziekte, verhuizing en dergelijke.

Niet kosteloos
U vliegt over twee weken. Het is nu nog niet te zeggen hoe de situatie op Schiphol dan zal zijn. De vlucht kan zoals het er nu uitziet doorgaan, ook al zijn de wachttijden lang. U kunt nu dan ook niet kosteloos annuleren. De reisorganisatie hoeft op zijn beurt ook nu nog niet te annuleren. Dat is anders als duidelijk is dat de vlucht niet gemaakt zal kunnen worden. Dan kan de reisorganisatie de vlucht wellicht omboeken of anders annuleren.

Tui geeft aan dat u als u nu annuleert  625 euro aan annuleringskosten moet betalen. Deze kosten zullen oplopen naar mate de reisdatum dichterbij komt. U kunt bij Tui navragen op welke datum de kosten verder oplopen.

Uw keuze
U heeft de keuze tussen nu annuleren en de kosten voor lief nemen, ofwel de situatie aankijken en hopen dat Schiphol over twee weken de zaken beter op orde heeft. Ik begrijp dat dit een hele lastige keuze is. In plaats van uitzien naar uw vakantie levert de vakantie nu helaas stress op. Wellicht is het nog mogelijk om de reis te verplaatsen in overleg met TUI? Of om te vliegen vanaf een andere vluchthaven, eventueel met enige bijbetaling? De kosten zouden dan wel voor u zijn, maar misschien zijn deze lager dan de annuleringskosten. Kosteloos annuleren kunt u echter op dit moment niet.

Vlucht gemist?
Er komen meer vragen binnen over het missen van een vlucht door de wachttijden, zoals: Vlucht missen door lange wachttijden Schiphol.
Ook vindt u meer informatie over schade door de wachtttijden op de luchthaven op onze website: Schade door wachttijden op Schiphol 

Ik hoop dat u er met Tui uitkomt en de wachttijden op Schiphol snel afnemen.