Vlucht missen door lange wachttijden Schiphol

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 25 mei 2022

Ik heb mijn vlucht gemist door de lange wachttijden op Schiphol. Bij wie kan ik mijn schade verhalen?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert


U heeft uw vlucht gemist door de lange wachttijden op Schiphol en wilt weten op wie u de schade kunt verhalen.

Op tijd en toch vlucht gemist?

Was u op tijd op Schiphol en heeft u toch uw vlucht gemist? Als dit is te wijten aan zaken die onder de verantwoordelijkheid van Schiphol vallen, zoals de lange securitychecks, dan kunt u bij Schiphol uw claim indienen voor schadevergoeding, zoals omboekkosten, vervangend vervoer, het gemiste hotel of de huurauto.

Schiphol en Eindhoven Airport gaan reizigers compenseren

Inmiddels is duidelijk dat Schiphol en Eindhoven Airport reizigers gaan compenseren, wanneer zij hun vlucht hebben gemist door de lange wachtrijen bij de securitycontrole. Het gaat om reizigers die tussen 23 april 2022 en 11 augustus 2022 zouden vertrekken en tijdig op Schiphol/Eindhoven aanwezig waren. De regeling geldt niet voor vluchten die zijn geannuleerd of vertraagd zijn. Daarvoor moet u naar de luchtvaartmaatschappij.

Je kan onder meer compensatie vragen van

  • kosten voor het omboeken van een vlucht of van een vervangende vlucht
  • kosten voor alternatief vervoer waamee je naar je bestemming hebt moeten reizen
  • extra reiskosten om opnieuw naar Schiphol of andere luchthaven te reizen
  • verblijfskosten op of bij Schiphol
  • uitgaven voor niet meer te annuleren accommodatie, vervoer of andere activiteiten op de plaats van bestemming

Reizigers hebben tot 30 september 2022 de tijd om een claim in te dienen. Dit kan door een formulier op de website van Schiphol of EindhovenAirport te sturen. Wanneer al een claim is ingediend bij Schiphol, hoeft u dat niet weer te doen.

Meer informatie over schade claimen van luchthaven vindt u op onze website. 

Vertraging?

Is de vlucht vertraagd dan heeft u wel recht op recht op verzorging door de luchtvaartmaatschappij (o.a. eten, drinken en hotelovernachting). Voor eventuele verdere schade kunt u mogelijk terecht bij Schiphol.

Vlucht geannuleerd?

Heeft de luchtvaartmaatschappij de vlucht geannuleerd dan heeft u recht op teruggave van de ticketprijs door de luchtvaartmaatschappij. Ook heeft u recht op verzorging door de luchtvaartmaatschappij. Voor eventuele verdere schade kunt u mogelijk terecht bij Schiphol.

Uw rechten als vliegtuigpassagier

Wij hebben meer informatie over uw rechten als reiziger op een rij gezet op onze website: Rechten van vliegtuigpassagiers