Groepsaccommodatie al 4 keer omgeboekt. Wat kan ik doen?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 19 februari 2021

Een vakantie afgesproken voor 5 dagen bij Dormio Maastricht. Al 4 keer moeten verzetten vanwege COVID 19 , 26/4 2020 naar 18/10 2020 naar 14/2 2021 en nu naar 25/7 2021. Steeds door onmogelijkheid met 11 personen gebruik te kunnen maken van de notariswoning. Als nu weer blijkt dat 25 /7 niet mogelijk is wat moet ik dan doen? Inmiddels is de prijs al verhoogd naar totaal € 2780 door de zomerperiode.
 

Antwoord van Marlijn

ANWB Expert

U heeft uw vakantieverblijf bij Dormio in Maastricht al vier keer moeten verzetten, omdat het vanwege het coronavirus niet mogelijk is de woning met 11 personen te gebruiken. Dit keer is het verzet naar 25 juli 2021. U wilt weten wat u moet doen als het dit keer weer niet door kan gaan. De prijs is door de zomerperiode ook al verhoogd.

Omboeken
Het is erg vervelend dat u een groepsaccommodatie voor 11 personen heeft geboekt waar u door het coronavirus tot op heden geen gebruik van heeft kunnen maken. U bent er met de ondernemer tot nu toe uitgekomen door telkens om te boeken. Wel gelden er in de zomerperiode hogere prijzen, welke verhoging de ondernemer mag doorberekenen.

Of een verblijf in een groepsaccommodatie mogelijk is hangt af van de grootte en samenstelling van de groep en de maatregelen die gelden op het moment dat u het huis heeft gehuurd. Het is nog onduidelijk hoe de situatie op 24 juli zal zijn. Hopelijk zijn de maatregelen tegen die tijd versoepeld en kunt alsnog met de gehele groep gaan.

Andere mogelijkheden
Is dat niet het geval, dan is het advies om in overleg met de ondernemer tot een goede oplossing te komen. U kunt wellicht de groep aanpassen en eventuele kosten onderling verdelen. Is dat geen optie, neemt u dan contact op met de verhuurder om te bespreken of er andere mogelijkheden zijn. Denk bijvoorbeeld aan wederom omboeken naar een andere periode. Wellicht is de verhuurder bereid u nogmaals tegemoet te komen.

Mocht de accommodatie tegen die tijd wel beschikbaar/open zijn (maar u er vanwege de groepsgrootte/samenstelling niet in kunt), dan is annuleren in elk geval niet zonder meer kosteloos. De annuleringsregeling en -kosten kunt u nagaan in de voorwaarden van de ondernemer. Ook in dit geval adviseren wij met de ondernemer te overleggen om te kijken of er een oplossing te vinden is, zoals het delen van de kosten.

Geschillencommissie
Als u er met de ondernemer niet uitkomt en de ondernemer is aangesloten bij de geschillencommissie Recreatie, dan kunt u het geschil daar voorleggen.

Meer informatie: