Geld terug voor geboekte vakantiewoning

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 22 februari 2021

Bij roompot een groeps accommodatie gehuurd in de voorjaarsvakantie en al betaald. Omdat we daar met 4 gezinnen in wilden (bekend bij het park)kan dat niet ivm de lock-down beperkingen.5 weken vooraf gemeld dat dit probleem speelt.
Heb ik nu het recht om mijn geld terug te krijgen omdat de woning niet beschikbaar gesteld kan worden. Voor een alternatief in het najaar moet ik 75% extra betalen wat ik niet wil.

Antwoord van Marlijn

ANWB Expert

U heeft bij Roompot een groepsaccommodatie gehuurd (met vier gezinnen) voor de voorjaarsvakantie. Vanwege de coronamaatregelen kunt u daar niet heen. U wilt weten of u recht heeft op uw geld terug. U kunt wel omboeken naar het najaar, maar u moet dan 75% extra betalen.

Of een verblijf in een groepsaccommodatie mogelijk is hangt af van de grootte en samenstelling van de groep en de coronamaatregelen die gelden op het moment dat u het huis heeft gehuurd. Zo speelt mee of er voldoende afstand kan worden gehouden en welke samenstelling is toegestaan.

Niet zonder meer kosteloos annuleren
U kunt niet zonder meer kosteloos annuleren. De accommodatie is namelijk wel beschikbaar. De verhuurder kan dus de huurovereenkomst nakomen en u moet gewoon betalen. Als de accommodatie niet kan worden bezocht vanwege de coronamaatregelen, dan is het advies om met de ondernemer tot een goede oplossing te komen. U en de locatie zijn beiden verantwoordelijk voor naleving van de coronaregels.

Samen een oplossing zoeken
Ons advies is met de ondernemer contact op te nemen en de mogelijkheden te bespreken. Een oplossing kan bijvoorbeeld zijn om de groep aan te passen en eventuele kosten onderling te verdelen. Is dat geen optie, en wilt u annuleren, dan is het misschien mogelijk de annuleringskosten te delen met de ondernemer. De kosten van annulering vindt u terug in de verhuurvoorwaarden; deze lopen over het algemeen op naarmate de datum van uw verblijf dichterbij komt.

Verder kunt u misschien om een voucher vragen.

Omboeken naar een ander moment is ook een mogelijkheid, maar kan (in het najaar) alleen tegen een prijsverhoging van 75%. Dat is fors. Door de omboeking is feitelijke een nieuwe overeenkomst ontstaan. Redelijke prijsverhogingen mogen worden doorberekend. Over het percentage van de prijsverhoging valt te twisten, maar ook hier geldt dat het aan beide partijen is om wat water de bij wijn te doen.

Geschillencommissie
Komt u er met de ondernemer niet uit, en is hij aangesloten bij de geschillencommissie Recreatie, dan kunt u het geschil daar voorleggen.

Lees meer: