Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Witte plaat in het buitenland

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 4 mei 2019

Erik Jan de Jong schrijft in de laatste Kampioen over fietsdragers, de witte nummerplaat en regels in het buitenland. Maar hij schrijft niets over de nummerplaat in het buitenland. Ik ken de internationale wetgeving niet goed, maar ik heb begrepen dat de situatie als volgt is. Is het anders, corrigeer me dan maar.

Op een Nederlandse witte plaat staat geen blauw NL-teken en die plaat mag dus niet zonder meer in het buitenland gebruikt worden. Belgische en Duitse platen hebben dat bezwaar niet. De Belgen en Duitsers hebben dus meer hersens gebruikt bij het voorschrijven van de nummerplaten.

Het is mogelijk een blauw NL-stickertje links op de witte plaat te plakken. Te koop bij https://www.stickerland.nl/nummerbord-stickers/auto-nummerbord-sticker-euro-nl-blauw-p-2397.html. Ik vind dat de fraaiste oplossing en ik denk dat het geen problemen zal geven. Maar eigenlijk mag het niet van de RDW. De hele witte plaat moet zichtbaar zijn.

De enige correcte oplossing is het ouderwetse NL-ovaal. En nu is het te hopen dat de fietsdrager daar ruimte voor heeft. Thule schreef mij: "Nee daarvoor is geen ruimte op de fietsdrager. Dat is niet nodig als je een blauw strookje op je nummerplaat hebt. Hebben Nederlandse platen niet zo'n strookje? Waarom doen Nederlanders zo stom? Daar kan ik als fabrikant geen rekening mee houden." Ik ben het helemaal met Thule eens.

Je kunt het NL-ovaal op een plankje plakken en aan de spaken van de fiets knopen. Maar het blijft behelpen.

Dit is niet enkel een probleem van fietsdragers, maar ook van lichte aanhangwagens, taxi's (blauw), oldtimers (blauw), handelaren (groen),  miniplaten van Amerikaans formaat, bromfietsen (geel), snorfietsen (blauw). En als klap op de vuurpijl: geloof het of niet, ik heb voertuigen gezien met een GV-kenteken zonder blauw strookje.

Antwoord van Cathy

Antwoord van Cathy

ANWB Expert

U heeft een vraag omtrent de witte plaat i.c.m. een fietsdrager en het ontbrekende NL-vignet.

De witte plaat is formeel geen GAIK plaat. GAIK staat voor Gecontroleerde Afgifte en Inname van Kentekenplaten en daar hoeft een dergelijk plaat niet aan te voldoen. Ik begrijp uw ongenoegen en dat de oplossing van een plaat met geprint vignet zo simpel kan zijn. En er zijn leveranciers die een witte plaat ook zo kunnen leveren. Maar formeel dus niet toegestaan en zit er niks anders op om op basis van moderne huisvlijt iets te fabriceren om zo aan de fiets te kunnen bevestigen.

Er zijn inderdaad óók andere platen zonder vignet maar waar in de regel vaak elders wel plek is voor een sticker. Maar het probleem zoals door u omschreven is bekend, maar aan de andere kant is een simpele oplossing ook weer snel gerealiseerd. Ik speel uw verhaal wel door aan ANWB Algemeen Ledenbelang om toch eens deze signalen te inventariseren en te kijken of we een oplossing kunnen voorstellen.