Pakketreis

Vraag gesteld door P.J. Hoogewerf op 23 april 2019

De avond voor vertrek naar Amsterdam hebben wij om 22:00 uur bericht ontvangen dat de vlucht niet vanuit Marsa alam zou vertrekken maar vanuit Hurghada. Dit heeft er toe geleid dat wij een transfertijd hebben gehad van 4:30 uur in plaats van de geplande 15 minuten.
De reden Om te kiezen voor een vlucht naar Marsa alam is de korte transfertijd omdat wij niet graag door Egypte reizen. Nu hebben wij nood gedwongen een zeer lange transfertijd gehad. Kunnen wij bij TUI nog een claim neerleggen of is het handelen van TUI op deze wijze toegestaan? Nu zijn wij in principe gedwongen om door Egypte een lange reis te maken. 
 

Antwoord van Marlijn

ANWB Expert

U heeft een pakketreis naar Egypte geboekt bij TUI. U zou terug vliegen naar Amsterdam vanuit Hurghada. De avond voor vertrek werd u gemeld dat de terugvlucht vanuit Marsa Alam zou vertrekken. Dit betekende een extra transfertijd van ruim vier uur. U vraagt zich af of u hiervoor een claim bij TUI kunt indienen.
 
Als de reis niet voldoet aan de gerechtvaardigde verwachting die u op grond van de pakketreisovereenkomst mocht hebben, dan heeft u recht op een passende prijsverlaging (zie artikel 7 van de toepasselijke ANVR voorwaarden). Dit geldt niet als de reisorganisator zich op overmacht kan beroepen. Of er sprake is van overmacht hangt af van de reden van wijziging van de luchthaven.
 
Wat een passende prijsverlaging is voor circa 4 uur extra transfertijd hangt af van de reissom en de reisduur. Het zal niet gaan om een substantieel bedrag. Stel dat het om een 7-daagse reis gaat voor € 700, dan kunt u denken aan een bedrag van maximaal € 50.
 
Meer informatie over klachten over de reis vindt u op onze website.