Turbo stuk, nu lekt er olie in distributieriem?
Vraag gesteld door op 5 juni 2020
Eind september 2019 heeft mijn auto (Renault Megane Estate 1.3) een grote beurt gehad bij de Renault dealer. Bijna alles is vervangen. Onder andere de olie-, interieur-, lucht-, dieselfilter, remvloeistof en ruitenwisserbladen zijn vervangen. Zelfs de accu en de distributie- en multiriemset zijn vervangen. Totaalbedrag 1.650,00 euro.
Op maandag 1 juni (inmiddels 15.000 kilometer verder) heeft mijn auto het opgegeven. Na ANWB pechhulp ingeschakeld te hebben, heeft de medewerker mij verteld dat de distributieriem en motor stuk is, Omdat de riem bij de kleppen is gekomen. Iets in die richting, ik kan me de exacte woorden niet meer herinneren. Er werd in ieder geval niks over de motorolie verteld.
Ik heb de auto laten slepen naar de Renault dealer. Zij hebben een diagnose uitgevoerd waaruit blijkt dat de turbo een lekkage heeft door slijtage en er olie is gelekt op de multiriem. Dit valt niet onder de garantie.
Mijn vraag is: heb ik recht op een vergoeding/compensering of garantie?
Ik neem aan dat er tijdens een grote beurt wel bepaalde controles worden uitgevoerd waarbij minimaal advies gegeven zou moeten worden als de turbo daadwerkelijk aan vervanging toe was. Het kan toch niet zo zijn dat de olie uit het niets begon met lekken? Het is ook echt 'uit het niets gebeurd'.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertNa de laatste grote onderhoudsbeurt in september en 15.000 kilometer later loopt uw auto tegen een fikse motorschade op. De garage verklaart dat de spontaan defect geraakte turbo uiteindelijk de oorzaak is.
U vraagt of u recht heeft op compensatie of garantie. Dat is uiteraard een logische gedachte gezien ook de destijds toch redelijk uitgebreide werkzaamheden. De distributieriem kan in relatie tot een montagefout het uiteraard ook begeven maar een olielekkage kan ook funest zijn voor de riem. Een feit is echter wel dat een maand of negen na de genoemde beurt u wel moet aantonen dat deze schade is ontstaan door een fout of nalatigheid van de garage. Het valt immers ook niet met terugwerkende kracht aan te tonen dat de turbo destijds al sporen van slijtage vertoonde. Daarbij komt ook dat de turbo ook spontaan de geest kan geven.
Het komt er dan op neer dat u een expertise bureau moet inschakelen zoals Dekra of CED die de motor uitvoerig gaat onderzoeken wat er precies is voorgevallen en of er een hard bewijs is dat de garage dat aangerekend kan worden. Dergelijke onderzoeken zijn arbeidsintensief en erg prijzig mét het risico dat dit geen bevredigend resultaat oplevert. Misschien beschikt u over een rechtsbijstandverzekering die u voor deze kwestie zou kunnen inschakelen. De kosten voor technisch expertise is dan voor de verzekeraar.
Deel deze pagina