ABS storing
Vraag gesteld door R.F. de Boer op 2 augustus 2020
Waarom geeft de ABS op motoren (met name BMW i-ABS) zoveel storing? Zeker in vergelijking met de ABS van auto's waar je eigenlijk maar weinig wordt geconfronteerd met ABS problemen. Of het nou ABS l, ABS ll of i-ABS betreft, het gaat in storing/stuk. Je zou toch denken dat het op den duur toch een keer onder controle moet zijn. Maar in de praktijk blijkt het tegendeel. Het lijkt mij dat men beter een motor zonder ABS kan kopen om de duizenden euro's extra kosten te voorkomen.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU ervaart vaak ABS storingen bij motorfietsen, met name bij BMW en u vraagt zich af waarom dat zo vaak voorkomt.
Het grote verschil met auto's is wellicht dat motorfietsen nog weleens in de winterperiode langdurig de stalling ingaan en per definitie minder frequent worden gebruikt. Dan zorgt het ABS-systeem na een paar wintermaanden nog weleens voor de nodige problemen en komt het voor dat een eerste rit in het voorjaar meteen een ABS storing oplevert. Door langdurige stilstand of summier gebruik kan het voorkomen dat de kleppen in de pomp op den duur gaan vastzitten met storingen als gevolg.
Het is zeker niet zo dat elke motor na de winterstop hiermee wordt geconfronteerd maar het lijkt bij BMW toch wel wat vaker voor te komen. Misschien heeft dat ook met verkochte aantallen te maken en duurzaamheid. BMW's kennen een lange gebruiksperiode en je zal er om die reden ook vaker over horen.
Desondanks zien we een motorfiets liever mét dan zonder ABS. De meerwaarde wint het duidelijk van de technische kwetsbaarheid dat overigens ook wel bij auto's voorkomt. Maar in verhouding ongetwijfeld minder vaak dan bij motorfietsen.
Deel deze pagina