Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Afkopen garantie motor

Vraag gesteld door H. Rampen op 9 juni 2019

Ik overweeg mijn motor te vervangen door een 2 jaar nieuwere in dezelfde uitvoering. De verkoper die deze nieuwere aanbiedt heeft geadverterteerd met: garantie ja!(verder geen omschrijving)
Bij doorvragen (2x) via de mail naar garantie blijkt nu,dat zij,toen de advertentie geplaatst werd , fabrieksgarantie bedoelden en dat dus aanboden. Nu een paar maand later is die fabr.garantie voorbij maar dat was niet veranderd in de advertentie.  Dus ik zoek ,alvorens die motor aan te schaffen, een compensatie voor het ontbreken van die garantie. Wat is redelijk voor beide partijen?
Ter nadere uitleg: het motorbedrijf stelt dat die te verkopen motor van een heel ander merk is dan waar zij in gespecialiseerd zijn en om die reden ZELF géén garantie (kunnen),geven. Nou juridisch zit dat vlgs mij wat anders, maar dat zien we later wel.
 

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft een vraag over de aanschaf van een andere motor.

Ik ga er vanuit dat u de motor koopt bij een bedrijf.
Toen de advertentie geplaatst werd zat er blijkbaar nog fabrieksgarantie op de motor maar die is inmiddels verlopen.
U vraagt nu wat een redelijke compensatie zou zijn.

De verkoper heeft u gemeld dat er geen garantie op de motor zit dus hoeft hij u hier niet voor te compenseren.

Het  is belangrijk wat de vraagprijs van de motor is.  Als de vraagprijs scherp is zal er over de vraagprijs niet te onderhandelen zijn. U kunt natuurlijk altijd proberen iets van de prijs af te krijgen omdat er geen fabrieksgarantie meer op zit. Als u bij een bedrijf koopt kunt u altijd aanspraak maken op de zogenaamde wettelijke garantie ook wel (non)conformiteit genaamd.

Meer hierover vindt u op onze website.