Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

nieuwe caravan afgeleverd met krassen op alle ramen: wat zijn mijn rechten als koper

Vraag gesteld door erikjansen op 29 maart 2016

Een paar dagen na aflevering van onze nieuwe Knaus Silver Selection 500EU bleek tijdens de eerste zonnige (wintersport)dag dat ALLE kunststoframen een fijne waas van dunne strepen hebben alsof iemand met een schurende spons of een bezem de ramen had 'gereinigd'. De klacht bij de (officiële) Knaus-dealer neergeled. Hij heeft de beschadigde ramen ook geconstateerd en snapt niet hoe het komt. Tot hij e.e.a. heeft gezien heb ik de caravan NIET schoongemaakt. Van hem toestemming gehad om de caravan nu na de vakantie te wassen. Hij gaat met Knaus de officiële weg bewandelen voor deze klacht. Ik weet niet wat dat oplevert. Ik hoop natuurlijk op nieuwe ramen.
Wat mogen wij in dit geval van de dealer cq. Knaus verwachten ofwel wat zijn onze rechten?
U kunt ons desgewenst bereiken op mail-adres: erikj60@hotmail.com
Alvast dank voor uw reactie.

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een nieuwe caravan gekocht waarbij vlak na de aflevering blijkt dat de ramen zijn beschadigd.

Indien u een nieuwe caravan koopt mag u daarvan verwachten dat deze ook als nieuw is. Zijn er gebreken dan moeten die onder garantie worden verholpen. Als zaken niet onder garantie zouden vallen heeft u als consument ook de mogelijkheid om een beroep te doen op de wet. Hierin wordt bepaald dat u als consument redelijke verwachtingen mag hebben van wat u koopt. Van een nieuwe caravan mag u uiteraard verwachten dat de ramen onbeschadigd zijn.

De verkoper is in dit geval uw aanspreekpunt. Hij heeft u de caravan geleverd en zal dit voor u op moeten lossen. Het vervangen van de ramen is mogelijk als herstel niet mogelijk is. Als de caravan goed te gebruiken is maar er is bijvoorbeeld sprake van waardevermindering dan zou in bepaalde gevallen ook het vergoeden van de waardevermindering een oplossing kunnen zijn. Dit hangt uiteraard af van de ernst van de beschadigingen.

Komt u er met de dealer niet uit dan heeft u de mogelijkheid om uw zaak voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. U kunt hier niet terecht met een beroep op de fabrieksgarantie, daar is de Geschillencommissie niet toe bevoegd. Wel kunt u bij de Geschillencommissie terecht als u een klacht indient op grond van de wet. In dit geval zou dat dus zijn op grond van het feit dat u dit gebrek bij een nieuwe caravan niet hoeft te verwachten.