Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wiellagers caravan iedere 9000 km stuk

Vraag gesteld door Evert J. op 29 april 2015

Het betreft een Fendt Bianco 445 TFB, bouwjaar 2011. Nieuw gekocht in 2012.
Per jaar rijden we gedurende 2 vakanties ca. 6000 km. Na 1,5 jaar volgt er een BOVAG beurt/keuring.

Voor de 2e maal, eerst na ca. 9000 en nu na ca 8000 km zijn volgens de dealer de wiellagers stuk en moeten vervangen worden. Ik krijg de wiellagers wel te zien, maar wat moet ik er mee? De dealer kan mij niet te vertellen wat de oorzaak is.

Ik heb in 36 jaar verschillende caravans gehad (waaronder Fendt), maar van kapotte wiellagers is daabij nog nooit sprake geweest. Wat moet ik?

Antwoord van Frank

Antwoord van Frank

ANWB Expert

Het is niet duidelijk wat de dealer geconstateerd heeft en waarom ze stuk gaan. Bij 'stuk' denk ik aan slijtage waarbij de lagers hoorbaar zijn. Dat kan een keer gebeuren, maar allebei de kanten tegelijk?

Misschien een montagefout van de dealer? Maar dat is niet meer te bewijzen.

AlKo noemt in de folder voor de levensduur een getal van 400.000 km. Als we dat met een korreltje zout nemen dan vind ik onder de 10.000 km er wel erg veel van afwijken.

 

Reacties

R. Leijendekker

Auteur - 4 januari 2024

Heb een Fendtcaravan 465 bouwjaar 2020. Tussen 2020 en 2023 3 x naar Spanje gereden en 3x in Nederland.
Na een servicebeurt in oktober 2023 bleken beide wiellagers niet meer in orde en dus vervangen!
Nu rij ik al zeker 25 jaar met caravans en dit is nooit eerder voorgekomen!
Ik denk dat ik in die 3 jaar maximaal 10.000 km gereden heb met deze laatste caravan, dus echt geen afstand waar wiellagers de geest geven. Iets klopt niet aan die geleverde/fabriekaf gemonteerde lagers!

J. Klok

Auteur - 30 september 2023

Nog een reactie op het lager probleem , mijn fendt bianco 465 uit 2019 met schatting 5000 km gereden ook beide wiellagers versleten bij de Bovag keuring gaven ze een geluid dus vervangen , ik hogelijk verbaasd dat di bij een kwaliteitsproduct zo snel gebeurde, reactie van de monteur dat dit wel vaker gebeurde bij de alko onderstellen
Geen garantie van fendt ook geen coulanceregeling, hier zakt toch de broek vanaf
Ongelofelijk, je hebt het maar te acepteren , rekening € 480😡

 

 

 

Reactie van Evert J.:
Bedankt Frank,

De dealer sprak er inderdaad over dat ze hoorbaar waren door slijtage. Mijn vraag aan hem was waardoor die slijtage danwel kon ontstaan. Daarop was 2 jaar geleden het antwoord dat ik teveel met de rem erop van bergen afreed. Ditmaal was er geen verklaring, hij wist het niet.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Frank Clavaux:
Bij heetgelopen remtrommels kan het vet in de lagers zo dun worden dat het wegloopt. De lagers komen vervolgens 'droog' te staan waardoor ze defect raken. Het gevolg is ook dat de remvoering dan vet wordt en moeten worden vervangen en dat lees ik niet.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Evert J.: 
Gisteren de importeur gebeld. Kende het gebrek niet bij Fendt en kon er ook geen oorzaak voor verzinnen. Vertelde dat de dealer daarover contact met hem moest opnemen. Caravan opgehaald inclusief de vervangen lagers. Dealer hield het bij rijden op slechte wegen of de rem er op houden tijdens afdalingen. Wist het anders ook niet. Wist ook niet dat hij daarover de importeur kon raadplegen om wellicht iets verder te kijken. Zou dit gaan doen.
De lagers hebben beide het nummer BAHB311396B COM-A, de moeren zijn van ALKO MF 05.
WIe het weet mag het zeggen.....Zijn ze nog goed of wat dan ook!
Keuren bij ANWB of RDW of bij fabrikant of levarancier van lagers?

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Evert J.:
De dealer vertelde, na miijn aandringen, dat de remvoeringen schoongemaakt werden wanneer die door lekkage uit de lagers vet geworden waren.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Frank Clavaux:
Dit soort wiellagers worden veelvuldig bij auto's en trailers toegepast.
Ze hebben volgens de specificaties een draagvermogen van ruim 4000 kg per wiel.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Evert J.:
Tijdens een vakantie met bergen en dalen (letterlijk!) sprak ik een garagehouder die mij er op attent maakte dat BOVAG daarover wellicht een oordeel kon vellen.
Maarrrrrr, wat valt er gisteren op mijn deurmat: Een brief van de Fendt/Hobby dealer, die aankondigde dat hij genoopt was zijn bedrijfsactiviteiten per 1 juli 2015 te beëindigen.
Toch maar even de BOVAG benaderen.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Ton044:
Ik heb een fendt saphir van 2014 en ook mijn lager van een wiel is bij de bovagbeurt geconstateerd kapot.
Oorzaak weet de dealer niet komt wel meer voor volgens hem schijnt het bij fendt niet te verhalen te zijn of bij Alko.
Schandalig dat bij zo,n jonge caravan dit al voorkomt.
Ik heb er diverse versleten maar dit nog nooit meegemaakt.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van BullPieter:
Nu ik dit zo lees krijg ik de kriebels, Wij hebben een Fendt Bianco 445TFB, bj 2010 waarmee wij sinds 2010 hooguit 15000 km mee gereden hebben. En ook bij mij geeft de dealer aan dat dit alleen in Nederland voorkomt? Zijn monteurs hadden nascholing gehad bij ALKO of Fendt en navraag gedaan bij andere Belgen en Duitsers, deze gaven aan dat dit bij hun niet voor kwam.

 

 

Ik weiger te geloven dat zoals de dealer mij vertelde, dit kwam omdat wij Nederlanders de caravan te zwaar zouden beladen, wat een onzin verhaal.
Met een hobby nog nooit last van gehad.

Maar uit een lager zou het vet uitgelopen zijn als teken dat deze te heet zou zijn geweest en de andere kant ruisde al, dus deze moet uit voorzorg vervangen worden. Kosten €65 per lager en dan de montage kosten nog. Ik ben benieuwd moet de caravan nog ophalen! de dealer melde mij nog dat dit niet onder coulance valt en dat ALKO zelfs na 50 km niets vergoed, als dat zo is is dit schandalig, goede reclame voor Fendt en ALKO!

Eigenlijk zou ik de ANWB willen vragen dit eens voor te leggen aan specialisten hoe dit mogelijk is gezien ik lees dat dit nu veelal jonge Fendt caravans betreft, is dit mogelijk?

 


***

 

 

 

Reactie van Frank Clavaux:
Vooropgesteld: ik hoor meldingen over meerdere merken, dus niet alleen bij Fendt.

 

 

De vragen blijven:

  • Mankeert er iets aan de lagers?
  • Gaat er iets bij de productie niet goed?
  • Worden de lagers terecht vernieuwd?
  • En omdat sommige caravans er meerdere keren last van lijken te hebben. Monteert de dealer ze wel goed?
  • Ligt het aan de berijder?

Ik heb dit probleem al eens voorgelegd bij een specialist, maar hij had er ook (nog) geen goede verklaring voor. Wij beschikken helaas niet over de mogelijkheden om dit verder te onderzoeken, maar we blijven de zaak volgen.

 


***

 

 

 

Reactie van Evert J.:
Terug van vakantie met ook wat heuvels. Wederom bij iedere stop de velgen gecontroleerd op overmatige hitte. En jawel, 1 maal na een afdaling van ca. 2km en een percentage van ca. 5% voelde de rechter velg behoorlijk warm aan, nog net beet te pakken. Bij de volgende BOVAG beurt weet ik wat mij te wachten staat.

Een andere caravandealer vertelde mij dat hij er veel vernieuwde per seizoen. In het onderdelenrek hingen inderdaad heel wat Alko wiellagers.
Ik blijf het een vreemde zaak vinden. Er moet toch een consumentenorganisatie zijn die deze taak op zich neemt?

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van BullPieter:
Vervolg van 16-03-2016,

Mijn caravan opgehaald na reparatie van de lagers, er bleek ineens ook een schokbreker te zijn afgebroken volledig afgebroken aan de onderzijde waar de schokbreker mee vast gezet wordt, hoe is het mogelijk, €80. 

We zijn 2 keer naar Zeeland geweest om met pasen en Pinksteren lekker te gaan genieten. Op de terugweg volledig vlakke weg A15 van Rotterdam af tot thuis en kon de remtrommel thuis gekomen niet meer beetpakken zo heet. Gelijk gebeld met dealer en kon komen voor onderzoek ook de rit naar de dealer 30 km weer de trommels bloedheet. Maar na controle blijkt er niets aan de hand. Alleen dat gevoel heb ik nog niet.

 

 

Wel vertelde de dealer mij dat hij andere dan van Alko lagers had gezet, dus niet de originele zonder dit met mij te overleggen. Ik voelde mij volledig buitenspel gezet wat moet ik nu?

Maar dit was niet het enige tijdens ons laatste verblijf wil ik avonds de kachel aan doen maar deze springt niet aan maar op een gegeven moment knalt het zo hard, ik had een explosie te veel gas en pas op het laatste moment een ontsteking.Later zou blijken slecht contact van de piezo.

Wat zegt de dealer, ja kan ik niets aan doen, en dit terwijl hij de caravan bij reparatie van de lagers een grote Bovag onderhoudsbeurt had gegeven incl de kachel. Ik werd weer opgezadeld met een rekening van 77 euro. En de vorige was €480,- Of je een emmer leeggooit!

Blijkbaar is caravanland het land van we doen maar wat en de klant betaald toch wel.

Net als de vorige schrijver Evert J, welke consumenten organisatie zet eens in op controle van deze handel en wandel. Ben bang dat vele hier de juiste ondersteuning zouden willen.

 


***

 

 

 

Reactie van Frank Clavaux:
U hebt een aantal ernstige klachten over uw caravandealer. U kunt de caravandealer schriftelijke in gebreke stellen en aangeven dat u het niet eens bent met de reparaties en de huidige stand van zaken. Hier kunt u meer informatie vinden

 

 

Als dat niet tot een oplossing leidt dan kunt u uw geschil voorleggen aan de Geschillencommissie

 


***

 

 

 

Reactie van antara:
Ook ik kreeg van de week te horen van de dealer, wiellager stuk plus verbrande remvoering?
mijn caravan is 3 jaar oud van het merk Hobby type 460 ufe. Ik schrok hier ook van! Ik denk ong. 10000 km gelopen. Mijn ervaring is misschien ook interesant , ik ben namelijk 45 jaar int. chauffeur geweest en ik denk tot ik zeker 8.000.000 km ervaring hier mee heb.
Als ik dit dan te horen krijg schrik ik zeker wel, ik heb namelijk nooit een warme remtrommel gevoeld.

Ik heb wel mee gemaakt dat de caravan rare klappen gaf, dan kreeg ik van de dealer te horen dat ik de caravankoppeling niet op de strakste stand moest zetten, Maar waarom worden de caravans dan met zo koppeling afgeleverd?

Weet je wat het is volgens mij, Die dealer plus importeur denken wel "ach de consument betaalt wel"

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van smets:
Ik lees het verhaal, ik heb die caravan ook nieuw gekocht in 2011 en rij er nu zes jaar mee. Ook nu blijken bij mij de wiellagers totaal versleten en aan vervanging toe. Ik haalde hem uit de stalling en hoorde direct een geluid. We hadden er de Belgische grens niet mee gehaald. Schijnbaar is er in dat jaar een slechte kwaliteit lagers gebruikt. Officieel zouden ze 400.000 km mee moeten gaan.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van WoutK:
Wij hebben een Fendt Saphir 495 SF uit zomer 2015 (nieuw gekocht)en zijn ermee naar Kroatië, Oostenrijk en Zuid-Frankrijk geweest EN wat weekendjes gedurende het jaar in NL weggeweest en ja hoor, van de week te horen gekregen tijdens onderhoudsbeurt, dat de lagers stuk zijn (eentje viel zelfs uit elkaar bij het demonteren van de remtrommel) EN dat de stand van de wielen teveel naar binnen staat EN dat de wielen scheef staan alsof de caravan te zwaar beladen is, tevens zijn de remschoentjes in de koppeling ook half weggesleten. Volgens de monteur is de oorzaak te vinden in de onjuiste stand van de wielen en DAT KOMT NIET DOOR OVERBELADING .. de wielen staan (iets teveel) naar binnen gedraaid en schuin alsof hij te zwaar beladen is. Ik let er nu extra op en vele Fendt caravans, die ik nu gezien heb in de stalling staan ook scheef. Gevolg voor onze Fendt : nieuwe lagers, nieuwe remschoentjes in de koppeling en om de stand van de wielen te verbeteren wordt de caravan uitgelijnd. Hopelijk is dat uitlijnen de oplossing.
PS. Wij kamperen/caravannen al ruim 35 jaar en nog nooit heb ik de lagers van welke caravan dan ook moeten vernieuwen. Onze vorige Fendt hadden wij 10 jaar .. Nooit problemen mee gehad.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van ArieB:
Onze caravan "Wilk" heeft standaard een ALKO as met een draagvermogen van 1300 Kg. Wij hebben bij aankoop een zwaardere as laten monteren met een draagvermogen van 1500 Kg. Dus niet alleen maar wat laten veranderen op kenteken, maar een zwaardere as. Het is een Alko as, weet niet welk type. Maar ook bij ons binnen drie jaar en nog geen 10.000 Km over vlakke goede wegen, het rechter lager, totaal in stukken. Wij hebben nog geluk gehad, de band rechts was tot aan de draad versleten. Wij beladen zeker niet te zwaar en letten goed op de verdeling. Dat leer je wel met ruim 35 jaar caravan ervaring. De dealer kon ons niet meer vertellen, dan dat het de laatste jaren steeds vaker voorkwam. Hij dacht dat het mogelijk zou kunnen leggen aan de banden die af fabriek onder de caravan gemonteerd zijn. Het advies was in elk geval "C "banden te monteren. Iets wat wij trouwens bij vorige caravans ook al deden.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van BenW:
In 2015 een nieuwe Fendt Opal 465 gekocht. In 2016 bleek het rechter lager versleten bij een kilometrage van circa 5000 km en dit jaar bij een kilometrage van circa 10000 km het linker lager.
Beladen blijft de caravan ruim onder het toegestane gewicht van 1500kg. Bij drie eerdere caravans nooit problemen gehad. Qua garantie gaf Fendt in 2016 al niet thuis. Het euvel is indertijd netjes
opgelost door mijn caravandealer, maar feitelijk had Fendt natuurlijk verantwoordelijkheid moeten nemen, zeker als het een structureel probleem gaat.