Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Garantie/Coulance

Vraag gesteld door EJvP op 15 november 2018

Op 16-5-2016 is eer door Campolife Heineoord aan ons een nieuwe Fendt Bianco 465 SFE caravan geleverd.
Tijden een trip naar Zeeland begint sept. j.l bleek het grote voorraam tijden het rijden in de regen te lekken dit is bij de dealer gemeld, en wij konden de caravan 5-11 ter reparatie aan bieden. De dealer heeft t raamrubber vervangen , maar dit blijkt niet de oplossing, er moet een nieuw raam in < kosten E 995,00, omdat de bolling van raam niet overeenkomt met de bolling van t rond en dit de lekkage veroorzaakt..

Men wil een nieuw raam bestellen , maar niet onder garantie, ( de caravan is immers 2 jaar en 4 mond oud en dus buiten de garantie)
Er zou nog wel over coulance gesproken kunnen worden.

Volgens mij is er echter sprake van een verborgen gebrek bij verkoop
en dient t raam zonder kosten vervangen te worden.

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een caravan van twee jaar oud. Er moet in verband met een lekkage een nieuw raam in geplaatst worden. De garantie is echter voorbij. U vraagt wat uw rechten zijn.

Als u een nieuwe caravan koopt heeft u daarbij garantie. U geeft aan dat de garantie inmiddels voorbij is, of het raam niet onder de garantie valt. De garantievoorwaarden bepalen de duur en de omvang van de garantie.

Is de garantie inmiddels verstreken, of valt het betreffende onderdeel niet onder de garantie, dan kunt u nog altijd een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de caravan, des te minder u mag verwachten.

Tevens moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan. Ontdekt u het gebrek na deze zes maanden dan zal in ieder geval moeten worden aangetoond dat de auto normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden

In uw geval betreft het een caravan van twee jaar oud. Daarbij kunt u zeker aangeven dat u dit gebrek niet hoefde te verwachten. Dat houdt in dat de kosten van herstel voor rekening van de verkoper komen. U kunt de verkoper dan ook aanspreken voor de kosten van het herstel.

De importeur heeft mogelijk hiervoor een coulanceregeling. De importeur is echter niet uw aanspreekpunt. De verkoper zal dit voor u op moeten lossen. Ook als de coulanceregeling van de importeur dit niet dekt.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.