Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Is iTBS een zinvol hulpmiddel voor mijn Mazda CX-5?

Vraag gesteld door D. Vrouwenvelder op 28 november 2023

Ik heb recent een caravan gekocht max laadvermogen 1700kg. Mijn mazda cx-5 heeft deze naast ABS ook ESP? In het zinvol voor de caravan ITBS te laten instaleren gezien het gewicht van de auto? (Vermelden zonder mijn kenteken)

Merk: Mazda cx5
Type: Cx-5
Bouwjaar: 2016
Brandstof: Benzine

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

U heeft een Mazda CX-5 en recent een caravan gekocht met een laadvermogen van 1700Kg
U vraagt zich af of het zinvol is om iTBS te laten installeren, gezien het gewicht van de auto.

Om op deze vraag antwoord te kunnen geven wil ik graag eerst wat uitleg geven over wat wij adviseren als het gaat om een auto-caravan combinatie.

Om te kunnen spreken van een veilige combinatie, is het allereerst belangrijk om een goede gewichtsverhouding tussen auto en caravan te hebben. Anders dan bij een gewone lage aanhanger, spelen bij een caravan naast gewicht, hoogte en lengte een belangrijke rol.

In veel gevallen zien we dat het maximale trekgewicht wat een fabrikant opgeeft, voor een gewone aanhanger geen probleem is, maar wanneer er gereden wordt met een caravan, dit wel instabiliteit kan opleveren.

Ons advies is dan ook om bij een caravan rekening te houden met de 75% regel.
We zeggen dan dat het gewicht van de beladen caravan, maximaal 75% mag zijn van het gewicht van de beladen auto.

Nu is de Mazda CX-5 in dit geval een auto waarbij juist deze verhouding een bijzonder grote rol speelt. Het trekgewicht van uw CX-5 is op papier 1800Kg.
Het ledige gewicht van de auto is 1320Kg, de maximale toegestane massa van de auto is 1965Kg.

Gaan we uit van de 75% regel dan betekent dit dat wanneer u uw auto maximaal belaadt tot 1965Kg, dan komen we uit op een maximaal beladen gewicht van zo'n 1475Kg Dat is dus al ruim 300Kg minder dan het opgegeven trekgewicht van de fabrikant.

In onze berekening gaan we uit van een gangbare belading (inzitten en bagage) van 450Kg. Als ik daarmee ga rekenen dan is 1350Kg eigenlijk het maximum wat voor deze auto reëel is. Daarnaast is van de Sky-Active motoren bekend dat het koppel niet vrij hoog is en pas bij hoge toerentallen beschikbaar komt. Wegrijden op een helling is dan vaak wat problematischer.

Ook bij de huidige generatie CX-5 liggen die verhoudingen nog ongeveer hetzelfde, in onze recente trekauto van het jaar verkiezing bleek dan ook dat we op deze punten de auto moesten afwaarderen.

Om uw vraag terug te beantwoorden of het dan zinvol is om iTBS te laten installeren, zal dit vooral afhangen wat u van dit systeem verwacht.
iTBS is een systeem wat in grenssituaties kan ondersteunen om te zorgen voor een veiliger weggedrag (afdalen, slingeren, achteruitrijden)

Wanneer u echter hoopt dat hierdoor u geen rekening meer hoeft de houden met een goede gewichtsverhouding tussen auto en caravan, dan moet ik u teleurstellen. iTBS kan een prima hulpmiddel zijn, maar het belangrijkste blijft een goede belading en gewichtsverhouding van de caravan en auto.

Uiteraard weet ik niet wat uw caravan leeg weegt, maar in alle gevallen is het dus raadzaam om bij deze combinatie zoveel mogelijk gewicht van de caravan naar de auto te verplaatsen. De caravan tot 1700Kg beladen wil ik u echt afraden.

 

Reacties

D. Vrouwenvelder 

Auteur - 4 november 2023

Dank voor uw advies mbt het de toepassing van Itbs.

Helaas is de vraag niet beantwoord of mijn auto ook EPS heeft.

Voorts had ik wel toestemming gegeven om mijn naam te publiceren maar niet mijn Kenteken. Dat is helaas wel gebeurt.

Kunt u dit nog wijzigen? dit lukte mij niet via mijnanwb.

Met de 75% regel zoals de anwb voorstaat kun je met een max belading van de mazda cx5  max 1473kg trekken. Dit staat in schril contrast met wat de fabrikant en de RDW opgeeft nl.1800 kg. Mijn Fendt 365 heeft een rijklaar gewicht van 1298 kg. 

Blijft er volgens het advies van de ANWB nauwelijks wat over om iets mee te nemen.

Ik hoor graag van u.

Mickel

ANWB Expert - 8 november 2023

Allereerst excuses voor het abusievelijk vermelden van het kenteken. Uiteraard laat ik er dat zo snel mogelijk uithalen.
Uw auto heeft inderdaad ESP, dat is sinds ongeveer 2011 verplicht op nieuwe auto's.

Het klopt dat met de regel zoals wij die hanteren er maximaal 1473 kilo getrokken mag worden, en dan moet u ook nog eens de auto maximaal zien te beladen.

De trekgewichten die de fabrikant opgeeft zijn dan wel het maximum, en die zullen in geval van een lage zware aanhanger wellicht geen probleem opleveren. Een caravan is echter vanwege de lengte, hoogte in combinatie met het gewicht toch wel een wat ander verhaal.

Denkt u maar aan de zuigende werking die een caravan heeft wanneer u bijvoorbeeld ingehaald wordt door een vrachtwagen.

Wij vinden dan ook het trekgewicht wat de fabrikant opgeeft ook echt veel te hoog, wanneer het een caravan betreft. De eisen die de RDW stelt, zijn dan ook niet zo bijzonder en het gewicht wat daar opgegeven wordt is niet representatief voor de praktijk.

Ook tijdens diverse trekautotests en rijimpressies is ook wel gebleken dat de maximum gewichten die wij opgeven voor de Mazda ook echt wel representatief zijn. Ik zou u echt niet willen adviseren daar overheen te gaan. Vanwege het lage eigen gewicht van de auto, is het het gewoon niet makkelijk een stabiele combinatie te krijgen. De caravan gaat als het ware met de auto aan de haal.