Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

De koppeling van mijn camper schokt bij een koude motor

Vraag gesteld door J. van Weeren op 8 januari 2024

Goedendag,
Al een jaar heeft mijn camper een VW California uit 2005 met 180.000 km op de teller last van een schokkende koppeling bij het wegrijden met een koude motor. Na een paar minuten is dit probleem verdwenen en verloopt het schakelen probleemloos. Ook in moeilijke omstandigheden, bijv. in de bergen. De camper is gebaseerd op een T5 met een AXD-motor (131 PK, 2,5 liter, 5 cilinder TDI).
Mijn camperdealer in Amersfoort (officiële importeur) adviseert de hele set te vervangen. Ik neem aan dat hier het vervangen van de koppelingsplaat, drukgroep, massavliegwiel en druklager wordt bedoeld.
Ik heb 3 vragen:
1. Deel u de mening van de camperdealer dat al deze onderdelen vervangen moeten worden? Of wordt de schokkende koppeling door een ander probleem veroorzaakt?
2. De camperdealer rekent voor deze reparatie € 1800. Is dit een redelijk bedrag?
3. Moeten er naast de 4 genoemde onderdelen nog andere onderdelen (preventief) vervangen worden?
Ik hoor graag van u. Alvast bedankt voor uw advies.

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

Uw VW California heeft last van een schokkende koppeling. Het schokken komt vooral voor wanneer de motor koud is, of bij zware belasting zoals het rijden in de bergen.

De dealer heeft geadviseerd de hele koppeling set te vervangen. U vraagt zich af of dit schokken hierdoor veroorzaakt kan worden of dat er wellicht een ander probleem aan ten grondslag ligt.

Het schokken van een koppeling kan diverse oorzaken hebben. Het kan een probleem met de koppelingsplaat zijn, het probleem kan in het vliegwiel zitten of zelfs een druklager kan dit veroorzaken. Toch valt niet uit te sluiten dat het schokken een andere oorzaak heeft.

Ik denk bijvoorbeeld aan een olielekkage waardoor de koppelingsplaat vet geworden is. In dat geval zal naast het vervangen van de koppeling set ook de olielekkage opgelost moeten worden. Achter het vliegwiel zit bijvoorbeeld de krukaskeerring. Wanneer deze lekt kan de olie op koppeling terecht komen. Zo kan ook het hydraulisch druklager wat vloeistof lekken wat dit probleem veroorzaakt.

In alle gevallen verdient het aanbeveling om wanneer de versnellingsbak van de motor genomen is, de gehele koppeling te vervangen. Zeker na 180.000 kilometer.

U zou er wel rekening mee kunnen houden dat er wellicht nog een krukaskeerring bij komt. De garage zal dit pas kunnen beoordelen als de versnellingsbak van de motor genomen is.

Wanneer de garage het 2 massa vliegwiel ook mee vervangt, dan lijkt me EUR 1800,- voor de gehele reparatie een redelijk bedrag.