Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Met een Suzuki Ignis met CVT naar Portugal, kan dat?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 18 juni 2023

Is deze combinatie verantwoord voor vakanties naar bijvoorbeeld Portugal? De Auto is van 2022 en smart hybride met CVT. De CombiCamp heeft als max toelaatbaat gewicht 750 kg ? Er doen opeens allerlei verhalen de ronde over trekkracht, CVT en max trekgewicht.

Hoop dat u duidelijkheid kunt verschaffen.

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

U heeft een Suzuki Ignis Smart Hybrid met een CVT automaat gekocht.

Er doen verschillende verhalen de ronde over de trekkracht in combinatie met deze CVT en over het maximale trekgewicht.
U wilt weten of u hiermee verantwoord naar Portugal kunt rijden met een CombiCamp vouwwagen.


Het trekgewicht

Deze Suzuki heeft een maximaal trekgewicht van 1000kg geremd en 400kg ongeremd.
Wanneer uw CombiCamp inderdaad een geremde vouwwagen is, mag u daar mee rijden met deze auto.

Ook qua gewichtsverhouding tussen de auto en de vouwwagen zie ik geen probleem.

Is er dan toch wellicht een andere grond voor deze verhalen?


Prestaties en hellingen

Wanneer ik de prestaties van deze combinatie in onze Rekentool caravantrekker bekijk dan valt er wel wat op.

We zien namelijk dat er bij wegrijden op een helling slecht 2.5 van de 5 sterren gegeven worden, en de prestaties bij het inhalen van 80/90km/u krijgt slechts 1 ster. Ik ben hierbij uitgegaan van de maximale 750 kilo die u erachter wil hangen en niet van de maximale 1000kg die mag.

Het maximale hellingspercentage bij wegrijden op een helling is dan ook slechts 9%. Het laat dus zien dat de prestatie van deze combinatie niet heel sterk zijn.

Ik kan me dus goed voorstellen de verhalen die de ronde gaan wellicht hier mee te maken hebben.
U zult op lange steile hellingen echt merken dat de combinatie niet heel krachtig is zeker in combinatie met een CVT automaat dat de motor flink toeren zal draaien.

Conclusie

Ik zou dus niet willen zeggen dat het niet mogelijk is om met deze combinatie naar Portugal te rijden, maar u moet er wel echt rekening mee houden dat u een combinatie heeft die behoorlijk moet werken. Waarbij het me niet zou verbazen als u steilere hellingen door vrachtauto's ingehaald zult worden. Het is zeker geen ideale combinatie.

Mijn advies zou zijn om eerst maar eens goed in Nederland deze combinatie uit te proberen en ook eens een helling op te rijden met tegenwind. U zult dan zelf wel ervaren of u het aandurft om er ook verder mee te rijden.