Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kan ik in de toekomst nog met mijn caravan op vakantie?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 25 april 2023

Ik weet niet waar ik met mijn vraag naartoe moet, dus probeer ik het via deze weg. Wat doet de anwb voor leden met een caravan, die langzaam gedwongen worden door beleid om elektrisch te gaan rijden? Ik hoor geen enkel protest of argument voorbij komen in de nationale lobby/discussie en maak me zorgen of ik in de toekomst nog wel met de caravan betaalbaar op weg kan.

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

U vraagt zich af wat de ANWB doet voor leden met een caravan aangezien de brandstofmotor in de toekomt niet meer verkrijgbaar zal zijn.

Om te beginnen is de ANWB een voorstander van elektrisch rijden. We zijn van mening dat elektrisch rijden de toekomst is en bij kan dragen aan een beter milieu. Hoe de ANWB tegen elektrisch rijden aankijkt kunt u hier lezen.

Het rijden met een caravan en een elektrische auto.

Om te beginnen zijn elektrische auto's uitermate goede caravantrekkers. Dit heeft onder andere te maken met het relatief hoge eigen gewicht en het enorme koppel van een elektromotor wat al vanaf stilstand beschikbaar is. We rijden de laatste tijd vaak met elektrische auto's en caravans, en zijn telkens verrast hoe makkelijk dat gaat. Het is niet voor niets dat de Hyundai Ioniq 5 Trekauto van het Jaar 2022 geworden is.

Zagen we dat in de begintijd veel elektrische auto's geen caravan mochten trekken, zo zijn er nu auto's op de markt waarbij een trekgewicht van
2000kg geen uitzondering is. In dat opzicht gaat deze ontwikkeling erg snel.

Zitten er dan echt geen nadelen aan elektrisch rijden in combinatie met een caravan?

Ja die zijn er wel degelijk. Het rijden met een caravan kost veel energie. Met een brandstofauto kan het verbruik verdubbelen, maar 5 minuten aan de pomp en de tank zit weer vol. Dat is bij een elektrische auto wel anders. Ook hier verdubbelt het verbruik zo ongeveer, en dat gaat ten koste van de actieradius.
De actieradius van een elektrische auto is vaak van zichzelf al kleiner dan bij een benzine auto.

Helaas is het opladen van een elektrische auto, geen kwestie van 5 minuten. Het komt er in de praktijk op neer dat er voor het opladen al gauw een stop ingepland moet worden die zo'n half uur tot 3 kwartier duurt. En in veel gevallen moet om te kunnen laden ook nog eens de caravan afgekoppeld worden.

Daarnaast zien we ook dat in Nederland er inmiddels een aardig netwerk van snelladers is, maar dat dit in het buitenland vaak nog te wensen overlaat.

We zien als ANWB zeker in dat dit niet ideaal is, en er heel veel ruimte voor verbetering is, hier pleiten we dan ook voor.

Hoe denken we dat de toekomst eruit gaat zien?

Gelukkig komen er steeds meer auto's op met bijzonder hoge snellaadvermogens op de markt.  Dit helpt enorm om de stilstandtijd zo kort mogelijk te maken.

Wij denken dan ook dat op deze punten wij als ANWB in de lobby en discussie juist hier het verschil moeten maken. We pleiten dan ook voor genoeg en goed bereikbare laadfaciliteiten, ook met een caravan. De infrastructuur is bij een elektrische auto minstens zo belangrijk als de auto zelf.

Een bekend advies waar de ANWB al jaren voorstander van is, is om na een rit van zo'n 2 uur, een kwartiertje pauze te nemen.
Gezien de huidige ontwikkelingen in laden en laadsnelheden, zou het ons niet verbazen als dat in de toekomst precies is zoals u met elektrische auto en caravan onderweg kunt gaan.

Zo gaan we komende week rijden met het nieuwe merk NIO. Deze auto's hebben een accu pakket van 100Kwh waarmee al een flinke actieradius mogelijk is. Tevens kan dit accupakket kan bij een accu wisselstation binnen 5 minuten vervangen worden door een nieuwe. Hierdoor is het mogelijk om net zo snel weer onderweg te zijn als een normale tankbeurt bij een tankstation.

Gezien de snelheid van de ontwikkelingen is de ANWB zeker ervan overtuigd, dat u ook in de toekomst gewoon met uw caravan op pad kunt.
Maar het betekent ook dat er nog veel werk te doen is.

Blijft autorijden betaalbaar?

Zoals we vaak zien, zijn nieuwe ontwikkelingen duur. Toch zien we nu al dat de prijzen van sommige elektrische auto's juist dalen in plaats van stijgen. .
Tesla heeft onlangs nog de prijzen flink verlaagd.

Daarnaast zien we dat de overheid maatregelen in voorbereiding heeft waarbij een brandstofauto duurder zal worden in vergelijking met een elektrische variant. Tevens blijkt dat dat de totale kosten van elektrisch rijden wat lager liggen dan bij een brandstofauto. Zo is er in veel gevallen veel minder onderhoud nodig en is het opladen minder duur dan een tankbeurt.

Ook zal op den duur de markt voor elektrische occasions groter worden, zodat ook voor mensen die niet het budget voor een nieuwe auto hebben, elektrisch rijden bereikbaar wordt.

Voor al uw vragen op het gebied van mobiliteit, recreatie en toerisme kunt u ook terecht op ons ANWB Experts platform.