Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Problemen met de mover en andere producten van AL-KO

Vraag gesteld door N. Berkien-van Eisden op 24 april 2022

Sinds bijna 1,5 jaar ben ik de bezitter van de ALKO Mammut, het ATC- en het TPMS systeem.

Vol overtuiging heb ik voor mijn nieuwe caravan voor ALKO gekozen

Reden:
In het verleden heb ik met mijn vorige caravan een klapband + tegelijkertijd een lekke band gehad en een andere keer kon ik maar nauwelijks een slingerende caravan in bedwang houden.
Ook wou ik de Alko Mover hebben omdat hij zo goed uit de ANWB test kwam
Inmiddels ben ik echter zwaar teleurgesteld in het merk!!!

De mover werkt niet naar behoren, de ATC kan niet communiceren met de 2LINK en hetzelfde geldt voor het TPMS systeem
Nadat eerst de dealer zijn best had gedaan om de problemen op te lossen en daarna de problemen overdroeg aan Armand Hoogenboom van de vestiging Hengelo zijn diezelfde problemen nog steeds niet opgelost.

Mijn punt:
Het kan toch niet zo zijn dat ik 3 ALKO producten koop die matig tot niet presteren!
Ik heb nu een beroep gedaan op het krantencentrum in Nieuw Vennep om aanspraak te maken op de garanties van het merk. Vorige week woensdag een uitgebreide mail gestuurd, niets gehoord en vandaag nemen ze de telefoon niet op. alvorens juridische stappen te ondernemen vraag ik u om mening en advies.

Hieronder een kopie van hun statement op de website:

Hoofd van het klantencentrum
“We kijken ernaar uit om u in de toekomst in ons klantencentrum in Nieuw-Vennep te mogen verwelkomen. Ons hooggekwalificeerde team biedt onze klanten uit België, Luxemburg en Nederland voortreffelijk advies en een vakkundige inbouw- en onderhoudsservice, alles uit één hand en onmiddellijk ter plaatse.“

Wat mij beangstigd zijn de slechte recensies over de service van dit toch niet onbelangrijke merk in caravanland. Graag uw reactie dus

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert


U heeft problemen met de producten van AL-KO, waaronder het ATC, het TPMS systeem en de mover. U heeft de problemen die u heeft aangekaart bij de dealer, die zijn best gedaan heeft de problemen op te lossen, maar zonder succes. U geeft aan dat ze het overgedragen hebben aan AL-KO, maar nog steeds zijn de problemen niet opgelost. U overweegt inmiddels juridische stappen.

Problemen

De problemen die u schetst komen mij niet bekend voor als structureel. Incidenteel zien we wel eens problemen, met bijvoorbeeld een mover, maar dat komt eigenlijk bij alle merken wel voor. Ik heb niet de indruk dat AL-KO producten structureel meer problemen geven dan andere merken.

Conformiteit

Niettemin is het vervelend dat u deze problemen heeft, en mag u verwachten dat de problemen opgelost worden. Mocht u Juridische stappen overwegen, dan zou dat op basis van non-conformiteit kunnen. Afhankelijk waar u het product en het installeren van het product gekocht heeft, bepaalt wie u moet aanspreken op grond van conformiteit. 

Aanspreekpunt

Heeft u het product gekocht bij de dealer waarbij u tevens de installatie heeft laten uitvoeren, dan is deze dealer het aanspreekpunt voor u. U zult dan uw beroep op non-conformiteit alléén bij de dealer hoeven te doen.

Heeft u het product bij AL-KO gekocht, en laten plaatsen door de dealer, dan heeft u een koopovereenkomst met AL-KO en een overeenkomst voor het plaatsen van deze producten, met de dealer. In dat geval zult u wanneer het product niet goed is, moeten aankloppen bij AL-KO en als er een probleem met de installatie is, bij de dealer.

Hoe u zoiets aan kunt pakken kunt u terugvinden in de onderstaande link: Stappenplan klachten na aankoop.