Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Aanhanger stabiliteitscontrole vs Electronic stability control

Vraag gesteld door J. van de Hoef op 1 maart 2021

Veel auto's hebben tegenwoordig Electronic Stability Program (ESP). Sommige hebben hiernaast nog een speciaal aanhanger stabiliteitscontrole systeem.
Betekent dit dat een  normale ESP in het algemeen weinig doet voor slingeringen ontstaan door een Caravan? De vraag komt op omdat ik naar een Mazda CX-5 AWD 2018 kijk, die alleen ESP heeft. Mijn huidige ford Kuga heeft wel een extra systeem om de stabiliteit met een Caravan te verbeteren en rijdt fantastisch.

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

U heeft een Ford Kuga die voorzien is van Trailer Sway Control.
Dit systeem grijpt in op het moment dat een caravan of aanhanger gaat slingeren.

Een veelgemaakte denkfout bij dit hulpsysteem, is de veronderstelling dat het de stabiliteit van de combinatie onder alle omstandigheden verbetert. Dat is niet het geval, het systeem grijpt pas in op het moment dat de combinatie gaat slingeren.

ESP is een systeem wat bij een uitwijkmanoeuvre of dreigende slip, voorkomt dat een auto onbestuurbaar wordt. Het is dus niet ontwikkeld als hulpsysteem voor het rijden met een caravan. Slingeren ontstaat vooral wanneer de caravan onjuist beladen is, de combinatie van auto en caravan niet passend is, of door een te hoge snelheid.

Hier leest u alles over het voorkomen van slingeren met de caravan.

Mocht de combinatie onverhoopt toch gaan slingeren, dan is fors remmen en de snelheid omlaag brengende enig juiste remedie om erger te voorkomen. Dat is eigenlijk wat Trailer Sway Control ook doet.

Is zo'n systeem dan nutteloos, want zelf remmen geeft toch hetzelfde effect? Het klopt dat zelf remmen bij een slingering effectief is. Toch kan zo'n onverwachte situatie van een slingering een schrikreactie opleveren, waardoor men vergeet de juiste actie te ondernemen. Juist daar zit de toegevoegde waarde van Trailer Sway Control. U zult zelf wel kunnen beoordelen of dit systeem, voor u een toegevoegde waarde heeft.

De Mazda CX-5 AWD is overigens onder normale omstandigheden gewoon een 2 wiel aangedreven auto. Op het moment dat de voorwielen hun grip verliezen worden de aandrijfkrachten ook naar de achterwielen gestuurd. Het is dus niet zo dat u met een caravan erachter altijd aandrijving heeft op alle 4 de wielen. Uiteraard kan op een drassig campingterrein, het AWD systeem wel voordelen bieden.