Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Aanschaf nieuwe moter T3 camper

Vraag gesteld door op 19 februari 2020

Mijn T3 vw camper uit 1982 heeft een nieuwe dieselmoter nodig. Ik vraag me af is het nog wel slim om te investeren in een nieuwe of tweedehands diesel motor of is het wellicht slimmer hem om te bouwen naar een benzine ivm nog meer beperkingen/kosten toekomst en roettax.

Ik  mis informatie om een goede keuze te maken, kunt u me helpen? Over 2 jaar is mijn camper 40 jaar oud en hoef ik misschien geen wegenbelasting en roettax meer te betalen, klopt dat? Valt mijn diesel camper dan onder de oldtimerregeling en wordt hij wegenbelasting vrij? Of geldt dat voor diesels niet meer? Betalen oldtimers ouder van 40 jaar roettax? Betalen benzine motoren ook roettax, zoja hoeveel? Indien ik hem ombouw naar benzine, en hij wordt 40 jaar wordt hij dan wegenbelastingvrij? Wordt de roettax in de toekomst nog duurder? Komen er nog meer regelingen/beperkingen/kosten voor diesels en oude benzine motoren in de toekomst, waar moet ik aan denken?

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

U heeft een VW T3 buscamper waarvan de motor vervangen moet worden en u vraagt zich af of dit wellicht het moment is voor de ombouw naar een benzine motor.

De ombouw van diesel naar benzine is een arbeidsintensieve operatie waarbij er veel aanpassingen gedaan moeten worden. Grofweg kan ook gezegd worden hoe ouder de auto, des te makkelijker de ombouw is. Normaal gesproken raden wij een dergelijk ombouw af, maar voor uw camper vind ik het direct afraden, te kort door de bocht.

De feiten op dit moment:

  • Als uw buscamper 40 jaar is, is die met de huidige regeling belastingvrij en hoeft u ook geen fijnstoftoeslag (roettax) te betalen, ongeacht of het diesel of benzine is.
  • Op benzine kunt u de komende 2 jaar wel gebruik maken van de overgangsregeling oldtimers.
  • Mocht u de bus ombouwen naar benzine, dan moet u rekening houden met een stijging van de gebruikskosten. Het verbruik zal stijgen en benzine is per liter duurder dan diesel.
  • Met benzine heeft u dan wel weer de mogelijkheid tot inbouw van een LPG installatie, waardoor de brandstofkosten dalen. Maar ook een inbouw van LPG kan beperkingen opleveren. Minder ruimte door een gastank, iets minder motorvermogen en soms is toegang voor LPG auto’s verboden in parkings of bijvoorbeeld de Eurotunnel naar Engeland. Daarnaast moeten sommige motoren aangepast worden om goed en betrouwbaar op LPG te kunnen draaien.
  • Er zijn op dit moment meer milieuzones waar u met een oude diesel niet in mag, maar met een oude benzineauto wel.
  • De waarde van een T3 op benzine zal wat hoger zijn dan een vergelijkbare uitvoering op diesel.

We kunnen niet de toekomst voorspellen, maar we verwachten wel dat er meer milieuzones zullen komen waarbij diesels harder geraakt worden dan auto’s op benzine. Deze zones zijn vooral van toepassing voor stedelijke gebieden. Vanuit die gedachte kan een ombouw dus zinvol zijn.  

Misschien is dus het belangrijkste argument om wel of niet om te bouwen naar benzine, te bedenken waar en hoe u de camper de komende jaren denkt te gaan gebruiken. Waarbij het inrijden van stedelijke gebieden de meeste problemen zal opleveren, zolang de auto op diesel rijdt. Komt u vrijwel nooit in stedelijke gebieden, dan is ombouw misschien helemaal niet zo zinvol op korte termijn.

Mocht u kiezen voor een ombouw naar benzine, dan moet u wel naar de RDW voor een individuele keuring. Het is dus zaak om voorafgaand aan een eventuele ombouw, goed te informeren of dit voor uw voertuig geen probleem gaat opleveren, in verband met de typegoedkeuring.