Problemen met nieuw aangeschafte Hobby caravan.
Vraag gesteld door roerdomp op 8 januari 2019
Problemen met nieuw aangeschafte Hobby caravan.
Geachte heer/mevrouw,
Mei 2017 : een nieuwe caravan gekocht, een Hobby De Luxe Edition 440 SF.
Tijdens de vakantie in juni van dat jaar kwamen diverse gebreken te voorschijn.
Dat waren :
a. waterinstallatie in toiletruimte werkte gebrekkig. Na het openen van de kraan moest het water telkens opgepompt worden uit de tank: er was geen terugslagklep gemonteerd.
b. coating bodemplaat aan onderzijde bij ventilatiekoker beschadigd.
c. rubberen harmonica mof oploop rem los aan caravan zijde.
d. 13 polige stekker niet klemvast aan kabel verbonden (trekontlasting onvoldoende).
e. zelfklevende kunststofplaat met 2 haakjes voor kleding liet los van de wand t.g.v. week wordende kleefstof door warmte.
f. ernstige lekkage in de disselbak waardoor de bevestigingsbanden op de vloer voor de gasflessen langdurig kletsnat bleven.
g. bank scharnier liet los door het loslaten van ingeschoten nageltjes die krom in het hout zaten.
h. ondeugdelijk reservewiel.
De zaken e en g loste ik zelf op, de overige zaken werden welwillend opgelost door vriendelijke monteurs van de dealer, met uitzondering van de disselbak lekkage.
Na de eerste constatering van deze lekkage ben ik nog 3 keer terug geweest met de caravan naar de dealer om deze lekkage te verhelpen, het laatst in september 2018.
Alles tevergeefs. Het hemelwater komt achter de sierkappen en vervolgens in de disselbak. Het is een defect wat voorkomt bij deze caravan zoals mij door de monteurs werd verteld.
Mei 2018: caravan uit stalling gehaald. Electra kabels hingen aan de achterzijde van de caravan buiten de caravanopbouw. Deze bleken met tape aan de caravanopbouw te zijn bevestigd.
Juni 2018 : de vakantie leverde geen nieuwe gebreken op.
Oktober en november 2018: een vakantie aan de Spaanse costa's.
Totale reisduur op de heenreis 5 dagen, afstand ruim 2200 km. Terugreis idem.
Op de heenreis reeds diverse defecten.
1. het toilet spoelsysteem defect, dus ook de indicatie voor het niveau in de opvangtank defect. Reeds de eerste dag; 8 weken lang ongemak!
2. eerste nacht ca. 4 graden celsius. De caravankabel was totaal verstijfd. Bij het aansluiten van de stekker op de auto contactdoos (bajonet aansluiting) raakte de kabel los van de stekker; de losse gekleurde draadjes zichtbaar (trekontlasting onvoldoende ; zie boven bij d.)
3. Tijdens het rijden op de Autoroute du Soleil raakten t.g.v. de overdwarse beweging van de caravan de hoeken van twee spiegels in de toiletruimte elkaar, gevolg twee spiegelhoeken kapot en een massa glassplinters in de toiletruimte.
4. De lijst om het dakraam aan de binnenzijde dreigde omlaag te vallen. Deze werd alleen vastgehouden door het openingsmechanisme van het dak raam. Telkens opnieuw moest deze terug gedrukt worden in zijn positie.
5. De disselbak lekkage bleek na de herstelpoging in september 2018 (zie boven) nog steeds aanwezig.
Zoals u zult begrijpen vraag ik mij af wat me nog meer te wachten staat met deze caravan.
Ik heb een slecht product gekocht met deze caravan. De caravan staat momenteel in de stalling. De defecten 1 t/m 5 moeten nog onder de garantie worden opgelost in 2019.
Intussen gaan mijn gedachten uit naar het eisen van een immateriele en materiele schadevergoeding. Bijvoorbeeld een 10% retour bedrag op de aanschafprijs van de caravan en een extra garantiejaar. De huidige garantietermijn van twee jaar loopt af op 30 mei 2019.
Opgemerkt moet wel worden dat de reparaties van de klachten welwillend werden uitgevoerd door vriendelijke monteurs van de dealer.
Gaarne ontvang ik uw commentaar op deze waslijst aan gebreken en uw advies hoe nu verder.
Met vriendelijke groet,
Nico van der Plasse.
Antwoord van Michiel
ANWB ExpertIn mei 2017 heeft u bij de caravandealer een nieuwe caravan (Hobby De Luxe Edition 440 SF) gekocht en geleverd gekregen. Kort na levering constateerde u tal van gebreken. Deze zijn door de dealer onder garantie destijds opgelost. In het najaar van 2018 heeft u wederom tal van gebreken geconstateerd. U vraagt zich af of u naast herstel, verlengde garantie als een financiële compensatie kan eisen van de dealer.
Herstel gebreken
De dealer voldoet aan zijn wettelijke verplichtingen door herstel van desbetreffende gebreken.
Verlengende garantie/ compensatie
Gelet op het grote aantal gebreken en het ongemak welke u tijdens uw langdurige vakantie, lijkt het mij redelijk dat de dealer u op enige wijze tegemoet komt ter compensatie. U zou een verlenging van de garantie kunnen voorstellen of korting/ gratis onderhoudsbeurt.
Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.
Deel deze pagina