Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Euro norm

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 14 maart 2019

Ben aan het kijken naar een Karmann colorado camper van 2005 - 2009. Ik check dan ook de gegevens op de site van de RDW. Je hebt versies van 131 pk en 174 pk beiden 5 cilinder diesel. Welke motor is het minst storings gevoelig?

Dan kan ik niet bevatten dat bij de meeste geen Milieuclassificatie te lezen is bij de gegevens op de site van de RDW..
Dan zou je je vast kunnen houden aan (meerdere malen gelezen) de stelling; 1e tenaamstelling na 2006 is euro 4
MAARRR nu heb ik er 1 op het oog ; 2.5 131 pk 1e tenaamstelling (buitenland dus import) van 24-05-2006 maar hier is de Milieuclassificatie wél ingevuld, en dat is euro 3!

Mag je nou wel bepaalde steden in omdat hij van na 2006 is of niet omdat deze blijkbaar nog al wat roet uitblies bij de RDW keuring toen hij ingevoerd?  Als ik andere transporters met deze 131 pk 2.5 liter motor check zijn ze euro 4. Als men met een dieselauto naar de apk gaat en hij is bij de roetmeting vervuilender als fabrieksopgave/ normaal voor deze auto (maar wel binnen de marge) dan zakt hij toch ook niet een punt in de milieuclassificatie. 

Wat kun je hier mee?
 

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft een vraag over het bouwjaar van een kampeerauto, milieustickers en Euronorm.

De Euronorm wordt niet alleen bepaald door de uitstoot van fijnstof (PM) maar ook CO en NOx. De Euronorm van een auto wordt bij de bouw toegewezen en verandert daarna niet meer.

In Duitsland wordt voor de milieusticker naar de uitstoot van fijnstof gekeken. Een auto met Euronorm IV voldoet aan de waarde voor een groene milieusticker. Een auto met Euronorm III, voorzien van een goedgekeurd retrofit roetfilter voldoet voor wat betreft fijnstof ook aan de waarde voor een groene sticker in Duitsland, maar voldoet niet aan de CO en NOx waarde voor Euro IV.

Bij ingevoerde auto's zien we vaak "niet geregistreerd" op het kenteken. Bij twijfel kunt u het beste voor aankoop een kentekencheck doen bij de TUV. Voor Duitsland heeft u een groene milieusticker nodig om de milieuzones in te mogen.

Nederland controleerd op kenteken en hanteert datum 1e toelating.