Boete voor 'transit in restricted traffic zone'

Vraag gesteld door BendeG op 15 januari 2018

Op 26-7-2017 heb ik blijkbaar een overtreding begaan in Como (Via Florio da Bonta), door met mijn auto tijdens het zoeken van een parkeerplaats een gebied in te gaan waarvoor een beperking geldt. Ik ben echter gehandicapt en in het bezit van een gehandicaptenparkeerkaart.
Op 9-1-2018 (!) kreeg ik hiervoor een aangetekende boete. Hierna heb ik de instantie gemaild dat ik én niet op de hoogte was van de daar geldende beperking én in het bezit ben van een ontheffing door mijn gehandicaptenparkeerkaart én niet verder dan 50 meter kan lopen. Als bewijs heb ik een pdf van deze gehandicaptenparkeerkaart aan mijn mail toegevoegd. Op grond hiervan heb ik verzocht de boete te laten vervallen. Als antwoord kreeg ik een mailtje met als tekst: “Even if you have a card for disabled it's not possible for me to cancel the fine. For driving in the center of Como, Via Florio da Bontà, you had to ask before an authorisation to the police.”
Hierna heb ik opnieuw gemaild met de opmerking hoe ik als toerist en gehandicapte had kunnen weten dat ik toestemming aan de politie had moeten vragen. Ik wacht inmiddels een week op antwoord op deze tweede mail.
Wat kan ik tegen deze onredelijkheid doen: én niet op de hoogte van zo'n specifieke regel, én niet in staat verder dan 50 meter te kunnen lopen?
Met dank en vriendelijke groet,
Ben

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een boete ontvangen voor het rijden in een autoluwe zone in Como. U bent in het bezit van een invalideparkeerkaart. U heeft bezwaar gemaakt. Dit wordt afgewezen.

In Italië zijn er in heel veel steden verkeersluwe zones. Dit houdt onder meer verband met het milieu ter plaatse. Alleen bepaalde voertuigen mogen in deze zone rijden. Deze zones zijn vaak wel begaanbaar voor gehandicapten. Dat wordt dan vooraf aangegeven.

De regels zijn helaas niet in alle plaatsen hetzelfde. Er zijn plaatsen waar vooraf een gehandicaptenparkeerkaart moet worden geregistreerd. Is dat niet gebeurd, dan krijgt u inderdaad een boete. U kunt bezwaar maken, maar wordt dat niet gehonoreerd, dan zult u de zaak voor moeten leggen aan de prefect. Hoe deze met uw bezwaar omgaat kunnen wij niet vooraf zeggen. Het feit dat u de regels niet kende wordt over het algmeen niet als geldige bezwaar reden gezien. U loopt bovendien het risico dat de boete aanzienlijk verhoogd wordt. Het is dan ook de vraag of verder bezwaar maken zinvol is.

Informatie over milieuzones in Italië vindt u op onze website. Het is aan te raden om voor een volgende reis per plaats te kijken waar u mag rijden en wat u daarvoor moet doen.





***

Reactie van Dirk2137:

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad. Er staat ergens een miniem bordje van zone trafico limito (of iets dergelijks) en vele toeristen zijn hier de dupe van omdat ze gewoon de verkeersstroom volgen en deze zones inrijden. krijg je de boete NIET van het CJIB dan niet betalen. Italië heeft in 2016 een overeenkomst met Nederland gesloten dat Italië de boetes via het CIJB kan innen. Doen ze dat niet, dan niet betalen. Je krijgt na een tijdje dan een schrijven van het Nationaal Incasso Bureau, (NIB) tegen die tijd is de bekeuring verhoogd omdat het NIB ook kosten maakt (ze verdienen aan het geld afhandig maken van ons soort mensen). Je krijgt dan een aanbieding om alsnog te betalen. Doe je dat niet, die aanbieding krijg je een paar keer, dan volgt uiteindelijk een dreigbrief van Wessels Gerechtelijke Diensten, dat ze een procedure gaan starten. (Wessels gerechtelijke diensten is een onderdeel van het NIB!!!) Dat doen ze niet, daar dreigen ze alleen mee want ze hebben geen poot om op te staan. (het frappante is overigens, dat ze verwijzen naar de site van de ANWB.) Ik heb gedurende de briefwisselingen altijd vermeld dat ik de bekeuring gerust wil betalen maar alleen indien deze door het CJIB wordt geïnd. Uiteindelijk hebben ze de handdoek in de ring gegooid omdat ze weten dat een rechtszaak nooit gewonnen zal worden. Dit gezien eerdere uitspraken van de rechter die je hier wel ergens kunt vinden. tevens staan er meer berichten van van mij op deze site die hier over gaan. Ergo: Indien je een boete krijgt opgelegd van het CJIB, dan kom je er niet onderuit. Is dat niet het geval, je niet bang laten maken en niet betalen. Dit soort bekeuringen staat gelijk aan maffioso-praktijken maar ja, daar zijn de Italianen goed in en het INB doet graag met ze mee. Succes!



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

U heeft ervaring met een boete uit Italië. Fijn dat u uw ervaringen hierover deelt. U geeft aan alleen te moeten betalen als de boete wordt geïnd door het CJIB.

Dat is inderdaad het geval als de Italiaanse instantie de inning van de boete uit handen geeft. Zolang de instantie zelf nog bezig is met innen kunnen er wel verhogingen en bijkomende kosten worden berekend. Ook is het zo dat, zolang er niet is betaald, in Italië zelf betaling wel kan worden afgedwongen.

Ontvangt u aanmaningen van een Nederlands incassobureau, met naar ik aanneem ook incassokosten, dan kunt u inderdaad aangeven dat inning via het CJIB dient te gebeuren. Mocht er toch nog een vervolg komen vanuit het incassobureau, dan horen wij dat graag.



***

Reactie van BendeG:

Dag Dirk,

Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik heb de boete rechtstreeks gekregen via een aangetekende brief, niet via het CJIB. Na mijn eerste bericht op deze site heb ik nog contact gezocht met de gemeente Como, i.c. de (vertegenwoordiger van) de burgemeester. Dit omdat de brief komt van de Polizia Municipale van Como. Niets meer van gehoord. Ook niet van het Italiaans verkeersbureau, waar ik de onredelijkheid meldde van dit soort boetes aan argeloze toeristen. Ook daar niets meer van gehoord. Die onredelijkheid, zeker nadat ik een pdf van mijn gehandicaptenparkeerkaart heb toegestuurd, is de reden dat ik maar eens wacht met betalen om te zien wat er conform jouw bericht te gebeuren staat.

Het antwoord van Annemieke is een goede aanvulling. In juni vertrek ik weer voor drie weken naar Italië. Grens- of verkeerscontroles kunnen altijd, maar dat wacht ik dan maar af. Vooralsnog is het een principekwestie. Zo ga je niet met toeristen om, zeker niet als ze bewijs hebben toegestuurd gehandicapt te zijn.

Tot slot: ik zal het hier melden als er vanuit een incassobureau een vervolg komt.



***

Reactie van Dirk2137:

Ik ben benieuwd hoe het vervolg van de Italianen zal zijn. Indien ze slim zijn, laten ze direct de boete incasseren door het CJIB, dit gezien de overeenkomst die ze met ons land hebben gesloten. (lang leve de EU). Krijg je een incasso van het NIB dan, via de email, contact met ze opnemen zodat je bewijs hebt van de briefwisseling en aangeven dat je de boete alleen betaalt indien deze dus via de reguliere weg wordt geïnd en dat is via het CJIB. Waarschijnlijk volgen er dan nog enige incassoberichten van 'het is nu de laatste kans anders wordt het met een xxx bedrag verhoogd etc'. gewoon vol blijven houden en bij je standpunt blijven en laat je vooral niet bang maken dat je straks een megabedrag moet betalen want dat gaat niet gebeuren! Uiteindelijk krijg je dan een brief van Wessels Gerechtelijke Zaken dat ze een opdracht hebben gekregen van het NIB om een gerechtelijke procedure te starten en dat die kosten, van minimaal €300,- voor jouw rekening kunnen komen en tevens krijg je dan nog 24 uur de tijd om alsnog te betalen. Ook hierop antwoorden dat je de boete betaalt maar alleen via het CJIB, dit gezien de overeenkomst van Italië met ons land. Hetzelfde heb ik ook gedaan en weet je van wie ik een antwoord op mijn mail kreeg? Van het NIB!!! M.a.w, Wessels en NIB is 1 en hetzelfde bedrijf en er wordt helemaal geen gerechtelijke procedure opgesteld door Wessels! Uiteraard heb ik direct een mail gestuurd naar het NIB dat ik zeer verontwaardigd was dat ik van hun een antwoord kreeg terwijl ik Wessels hierover had aangeschreven. Tevens heb ik hierin gezegd dat ik niet voor een dreiging van het NIB, van welke aard dan ook, gevoelig was en dat mij verdere correspondentie over deze boete dan ook nutteloos leek. Nooit meer iets van gehoord. Op het hele internet, ook niet op deze site, is een bericht zoals dat van mij te lezen. De juridische adviseurs van de ANWB weten echt wel dat het NIB/Wessels de consument niets kan maken. Dit gezien eerdere uitspraken van het gerechtshof mbt een boete uit Duitsland. Hier refereert de ANWB trouwens wel aan. Je leest van alle juridische adviseurs op het internet, dat je maar beter kunt betalen want uiteindelijk zal het tot een rechtszaak komen waar je alsnog wordt gedwongen tot betaling incl. de gerechtskosten. Mijn bedrag was opgelopen tot ca €365 plus dus minimaal € 300,- voor de procedure. Voor mezelf had ik bepaald dat ik tot €2000,- wilde gaan. Dat is een hoop geld maar voor mij was het een principekwestie. Gelukkig is het niet zo ver gekomen en dat wil ik graag delen met andere gedupeerden want die zijn er velen. Nogmaals, krijg je de bekeuring dus van het CJIB, dan ga je er waarschijnlijk niet onderuit komen maar misschien kun je daar wel in bezwaar gaan aangezien je dus die gehandicaptenkaart hebt. Dat zou je misschien aan de adviseurs hier kunnen vragen mocht het zo ver komen. Wel is het zo dat, indien je de bekeuring van hen krijgt, deze onherroepelijk is. Mbt de Italianen dan. Het bezwaar zal je dan moeten richten aan het CJIB dus en geen idee of die hier nog iet aan (kunnen) doen. Succes en houd ons op de hoogte aub omdat velen de dupe zijn van die malafide praktijken van de Italianen. Oh ja, en ga je naar Italië, dan geen auto rijden of een auto op jouw naam huren en het schijnt dat hotels zelfs gegevens van gasten doorgeven aan de politie. Het is maar dat je het weet. Of het werkelijk zo is weet ik niet uiteraard maar dat zal ook wel op het net te vinden zijn. Succes!



***

Reactie van Dirk2137:

Quote: Ontvangt u aanmaningen van een Nederlands incassobureau, met naar ik aanneem ook incassokosten, dan kunt u inderdaad aangeven dat inning via het CJIB dient te gebeuren. Unquote.

Dit advies heb ik nooit gekregen van jullie.



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

Op een vraag die u vorig jaar heeft gesteld is als volgt (onder meer) geantwoord:

"In 2013 heeft u een verkeersovertreding (rijden in autoluwe zone) begaan in Italië, waarvoor u een boete heeft opgelegd gekregen. De boete heeft u onbetaald gelaten, daar u van mening was/bent dat de zone niet duidelijk was aangegeven. De boete is ondertussen flink opgelopen, en is inmiddels ter incasso toegestuurd aan het NIB (Nederlands Incassobureau). U vraagt zich af hoe nu te handelen.

NIB
"win een vergelijkbare zaak waarbij via de Nederlandse rechter een Duitse boete werd voorgelegd. Daarin is kort gezegd bepaald dat als er een mogelijkheid is om via het kaderbesluit/verdrag onderling boetes te innen (in Nederland via het CJIB) het voorleggen van een boete aan de Nederlandse rechter niet zou mogen. Dit staat op gespannen voet met elkaar. De mogelijkheid om via het CJIB te innen is immers veel eenvoudiger en brengt minder kosten met zich mee. Het feit dat een land het kaderbesluit nog niet heeft geïmplementeerd kan dan niet ten koste gaan van degene die de boete moet betalen. U zou dit nog aan het incasso bureau kunnen melden. Als zij overgaan tot dagvaarden lopen zij dus een risico dat een rechter vergelijkbaar beslist en dat zou dan in uw voordeel zijn. U zou dan, als u nog naar Italië gaat wel de boetes moeten betalen. In het land zelf kunnen zij u ter plekke dwingen alsnog te betalen."

Er is dus wel aangegeven dat u kon wijzen op de procedure bij het CJIB. In uw geval betrof het echter een boete van een paar jaar eerder. Toen was het betreffende kaderbesluit nog niet van kracht omdat Italië dat nog niet had bekrachtigd. De gang naar het CJIB stond toen dus nog niet open.

Inmiddels is Italië wel op deze regeling aangesloten en mag dus ook worden verwcaht dat het CJIB wordt ingeschakeld. In ieder geval voor de boetes van na het bekrachtigen van dit besluit.

Het advies is nu dan ook duidelijk: in geval van brieven van het NIB, vermeerdert met incassokosten: protest aantekenen en wijzen op mogelijkheid van inning door het CJIB.



***

Reactie van Dirk2137:

Inmiddels is Italië wel op deze regeling aangesloten en mag dus ook worden verwcaht dat het CJIB wordt ingeschakeld. In ieder geval voor de boetes van na het bekrachtigen van dit besluit.

Het advies is nu dan ook duidelijk: in geval van brieven van het NIB, vermeerdert met incassokosten: protest aantekenen en wijzen op mogelijkheid van inning door het CJIB.


Duidelijk en bedankt voor de reply.



***

Reactie van robsoet:

Dank voor deze informatie. Wij zitten met eenzelfde casus (appartement gehuurd in Alghero, Sardinië). Bekeuring voor het inrijden van autoluwe zone op 6 augustus 2016.
We zullen deze strategie gebruiken richting NIB. Onze boete is inmiddels opgelopen naar 362,03. Van wanneer is dit verdrag over betalingen via CJIB? Maart 2016?



***

Reactie van Dirk2137:

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op-vakantie/met-de-auto-op-reis/boetes-italiaanse-steden/verkeersboete-uit-italie
Even googelen en je vind het antwoord. Van die bekeuring hoor je niets meer zodra je aangeeft dat je alleen betaalt als deze door het CJIB wordt geïnd. Laat je niet gek maken door het NIB of Wessels gerechtelijke diensten. Het is van 1 en hetzelfde bedrijf. Vreemd is dat je op het net van alle Juridische adviseurs leest dat je moet betalen en nergens het juiste advies krijgt dat indien het CJIB er niet tussen komt, ze geen poot hebben om op te staan.



***

Reactie van BendeG:

Beste Dirk, Rob en Annemieke. In tegenstelling tot wat ik eerder van plan was, heb ik enige tijd terug de boete toch maar voldaan. Met tegenzin, maar we gaan weer voor drie weken naar Italië. Mijn vrouw vond het geen fijn idee dat bij een eventuele controle geconstateerd zou worden dat er nog een boete open staat. We verblijven drie weken in hotels. Ook het feit dat hotels worden geacht persoonsgegevens te verstrekken aan de autoriteiten, zou kunnen betekenen dat deze boete problemen op zou kunnen leveren. Kortom, contre coeur maar wel gezwicht. Ik weet nu wel wat ik hotels zal laten uitzoeken, voor ik het centrum van de steden in ga...



***

Reactie van Dirk2137:

Jammer maar begrijpelijk BendeG. Ik had het risico genomen. Bedankt voor je berichtje.