Hoedenplank ontbreekt bij ingeleverde huurauto SIXT
Vraag gesteld door Willem A op 11 september 2017
Ik heb in augustus '17 bij vliegveld Porto een Renault Megane Estate gereserveerd bij SIXT voor 17 dagen. Bij aankomst bleek er geen bestelde Renault te zijn, bovendien vond de baliemedewerkster dat de bagageruimte wel erg krap voor 4 personen was. Maar...zij had nog tegen een geringe meerprijs een Mercedes van de C klasse station voor ons. Wij gingen akkoord. Bij inlevering van de auto stelde de verhuurder dat er een hoedenplank (rear luggage cover) ontbrak. Ik heb geprotesteerd omdat er bij de levering van de auto ook geen hoedenplank was. Dat had ik moeten rapporteren, volgens SIXT. Een week later werd ik verantwoordelijk gesteld via de mail door SIXT-Portugal met een bedrag van 400,= euro.
Ik heb gesteld dat ik niet van plan was te betalen (men vroeg of ik akkoord ging met het belasten van mijn VISA rekening voor dat bedrag).
Ik heb aangegeven dat de Mercedes een voor mij onbekende auto was, dat er geen uitputtende lijst is met onderdelen die er behoren te zijn, dat ook de medewerkers van SIXT-Porto mij niet attendeerden bij de check bij levering: kortom, hoe kan ik weten dat er een kofferbakdeksel zou ontbreken.
Mijn vraag is: wat kan ik doen om mijn gelijk te krijgen? Doordat je een machtiging van VISA gegeven hebt (gebruikelijk bij autohuur) voel je je in een underdog-positie. Ik voel me er erg naar door, erg boos ook.
PS ik heb een eigen risico van 600 euro (slik).
Antwoord van Marika
ANWB ExpertU hebt afgelopen augustus bij vliegveld Porto een auto gehuurd. Bij inlevering van de auto stelt de verhuurder dat er een hoedenplank ontbreekt. Daar wordt u ook verantwoordelijk voor gehouden. Echter, de hoedenplank was volgens u bij levering van de huurauto al niet aanwezig. U vraagt zich af wat u kunt doen.
Bewijs
Wie eist bewijst. Dat wil in dit geval zeggen dat de verhuurder moet bewijzen dat de hoedenplank, op het moment dat de auto aan u is geleverd, aanwezig was. Indien de verhuurder dat niet kan bewijzen, kunt u niet aansprakelijk gesteld worden voor het feit dat de hoedenplank, bij het inleveren, niet meer aanwezig is in de huurauto.
Creditcard
Het is begrijpelijk dat u zich naar voelt betreft de machtiging die u hebt afgegeven op uw Creditcard. Echter, om een huurcontract af te sluiten is meestal een creditcard verplicht. In veel gevallen wordt alleen een creditcard met pincode geaccepteerd. De kaart staat garant voor de borg, het eigen risico, door de huurder toegebrachte schade, tolgelden en eventueel te innen verkeersboetes of administratiekosten voor de afhandeling van boetes. Is of wordt er in dit geval een bedrag van uw creditcard afgeschreven, dan kunt u zich richten tot de creditcardmaatschappij en een beroep doen op de "betwiste betalingsregeling". Let er daarbij wel op dat u dat beroep onderbouwd door bijvoorbeeld de huurovereenkomst met SIXT mee te sturen en eventuele andere relevante documentatie.
Meer informatie over auto huren in het buitenland vindt u op onze website.
Deel deze pagina